Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Med tanke på att det bara är 2st jiggar på listan som är ok kan man gissa att dom flesta jiggar man har i lådan där hemma är fulla med sån här skit.

    Vad säger butikerna om att reklamera och ta in alla jiggar som innehåller dom skadliga ämnena?
    Jag har väl jiggar för ett par tusenlappar som jag köpt dom sista 2-åren. Kan jag inte fiska med dom borde jag alltså kunna reklamera dom.
    Borde ju gå på den 2 års garanti som gäller för "tillverkningsfel".

    Efterlyser en kommentar från våra handlare och en replik från "Sportfiskarna" vore också trevligt.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
      Brukar köpa jiggar från ”Lucky John” ibland, typ Mr Greedy 3 tum.
      Dessa ska vara biologiskt nedbrytbara!! Och helt OK att fiska med.

      / Skitfiske
      Det där verkar ju fantastiskt isf. LJ verkar ha ett rätt schysst utbud också.jag försökte läsa på lite om deras material och så på hemsidan, men jag kunde inte hitta något om att de var biologiskt nedbrytbara, den infon hittade jf bara hos återförsäljare. Det vore ju spännande att veta om det är rätt och riktigt, för då är der ju bara att byta ut de dåliga jiggarna man har. Iaf för abborrfisket (LJ verkade inte ha så mkt stora gummin).

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
        Det där verkar ju fantastiskt isf. LJ verkar ha ett rätt schysst utbud också.jag försökte läsa på lite om deras material och så på hemsidan, men jag kunde inte hitta något om att de var biologiskt nedbrytbara, den infon hittade jf bara hos återförsäljare. Det vore ju spännande att veta om det är rätt och riktigt, för då är der ju bara att byta ut de dåliga jiggarna man har. Iaf för abborrfisket (LJ verkade inte ha så mkt stora gummin).
        Har kollat infot om LJs jiggar men jag kan inte hitta en rad om att dom skulle vara "miljövänliga". Biologiskt nedbrytbara betyder i sig inte att dom inte lämnar toxiska rester. Saknas SOM VANLIGT info om typ av plast och vilka mjukgörare som används.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Sportfiskarna.se Visa inlägg

          - Vi vill ha jiggar utan giftiga kemikalier. Foto: Bengt Olsson

          Jiggar innehåller höga halter av mjukgörare, så kallade ftalater, visar en ny undersökning.

          I ett tillsynsprojekt som genomförts av miljöförvaltningarna i Malmö, Göteborg, Helsingborg och Stockholm har man undersökt varor som säljs i sport- och fritidsbutiker. I sportfiskebutiker har man fokuserat på jiggar.

          Av 17 analyserade jiggar innehöll 15 någon form av de ftalater som ingick i analysen. I ett fall bestod en jigg till 62 procent av ftalaten DEHP, som inte är kemiskt bundet till plasten och kan läcka ut i miljön.

          - Rapporten visar att det går att göra jiggar utan giftiga mjukgörare. Att få bort kemikalierna är viktigt för både fisken och oss som fiskar. Vi kommer att driva frågan om vad som görs av redskapsbranschen för att komma tillrätta med detta, säger Sportfiskarnas fiskevårdschef Markus Lundgren.

          I rapporten ställs frågan om det finns ett verkligt behov av att överhuvudtaget använda plastbete vid fiske. En sådan skrivning visar på stor okunskap. Sportfiskarna hade kontakt med rapportförfattarna tidigare i höst men inget intresse fanns tyvärr för en diskussion om fiskets förutsättningar och redskap innan rapporten färdigställdes.

          Kommunerna har också undersökt försäljning av blysänken, vilket kommer att redovisas i en separat rapport. 2015 skrev Sportfiskarna tillsammans med ett halvdussin olika EU-länders sportfiskeorganisationer samt redskapstillverkarnas europeiska branschorganisation EFTTA ett gemensamt uttalande om att fasa ut användningen av bly i sportfiskeredskap. Även om inga bevis finns för att blysänken orsakar miljöproblem i vatten så har frågorna vissa likheter, bland annat att tillverkningen i huvudsak sker utomlands och att det kommer att krävas gemensamma internationella insatser för att nå effektiva resultat.

          Läs vår tidigare nyhet om bly här.
          Här kan du läsa pressmeddelandet om undersökningen.


          Läs mer på hemsidan
          nu har vi som kunder världens möjlighet att påverka framtiden och miljön i våra fiskevatten vägra köpa beten med höga gifthalter eller andra medel som påverkar miljön negativt efterfråga bättre miljöval i butiken butiksinnehavarna kommer att få problem vilket i sin tur ger leverantören problem och dom måste göra något för att förbättra sina produkter till ett miljövänligare alternativ

          Kommentera


          • #45
            vem här inne är duktig på eu-lagstiftning

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av ABYTARZAN Visa inlägg
              vem här inne är duktig på eu-lagstiftning
              läs noga alla som tillverkar något med dessa ftalater bör söka eller ska söka tillstånd för det om det är inom eu http://mst.dk/kemi/kemikalier/fokus-...danmark-og-eu/

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av ABYTARZAN Visa inlägg
                läs noga alla som tillverkar något med dessa ftalater bör söka eller ska söka tillstånd för det om det är inom eu http://mst.dk/kemi/kemikalier/fokus-...danmark-og-eu/
                Jo vi har som sagt noterat det tidigare i tråden. Det verkar vara mycket löst hållet med regelverket från tillverkare/grossister av jiggar när det gäller dessa ämnen.
                Bra att många uppmärksammar detta.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                  Har kollat infot om LJs jiggar men jag kan inte hitta en rad om att dom skulle vara "miljövänliga". Biologiskt nedbrytbara betyder i sig inte att dom inte lämnar toxiska rester. Saknas SOM VANLIGT info om typ av plast och vilka mjukgörare som används.

                  Jag undrar om det inte är så att eftersom LJ har en gummiband ingen som de kallar "edible" vilket jag tror är en gimmick för att syfta på att de är "smaskiga" för fisken (doft och smak) så tror jag att återförsäljarna missförstått det som någon form av nedbrytbarhet. Men det är ju bara en vild gissning. Om deras gummi var miljövänligt borde de ju vilja skylta med det.

                  Kommentera


                  • #49
                    Det bästa vi kan göra är att sprida detta på alla sätt vi kan ut på alla medier det går med detta.... :

                    Bobbo

                    Kommentera


                    • #50
                      Såg att Svartzonker själv postade det här i facebookgruppen Svenska betesbyggare.

                      "Mycket bra att detta tas upp. Vi på Svartzonker Sweden har arbetat sedan vi började vår kina produktion med att lära dem om miljötänk och hållbar utveckling. Det har gått upp och ner. Från början importerade vi ftalat fri plastisol från Tyskland till alla våra tillverkade gummi. Tyvärr var vi ensamma på fabriken med detta och de saknade kunskap om tillverkningen. Sen dess hav vi fått jobba fram en mix av ftalat fri blandad med kina plastisol. Och från hösten 2016 är alla våra mcrubbers, tailar och paddlar ftalat fria och tillverkade av tysk importerad plastisol. Utöver det så har vi ändrat hela vår förpackning linje till 50% mindre plast och istället använder vi återvunnet papper.

                      Betesbyggarkioskens plastisol är ftalat fri och varför vi rekommenderar mask vid gjutning med plastisol är pga av att det helt enkelt är varma ångor, plastisol blandas med div pigment, glitter mm. Allt är flyktigt och bränner den vid uppvärmning. Spelar det ingen roll om den är ftalat fri eller inte. Det blir då giftiga ångor."

                      Så köper man nyare versioner av mcrubber så ska gummit iaf vara ftalatfritt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X