Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Naturligt agn - mask, småfisk, räka etc - är miljövänligt, effektivt och garanterat biologiskt nedbrytbart (om det nu skulle bli aktuellt). att det inte är någon särskilt bra idé, ur miljösynpunkt, att slänga plast i vattnet visst vi ju redan. Men sportfiskarna borde naturligtvis ta konsekvenserna av sin insikt och sitt engagemang och uppmuntra sina medlemmar att tillsvidare använda naturligt agn istället för de giftiga surrogaten.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Suberbra! Tack för infot!
      Här bör vi trycka på våra butiker/fiskeshoppar och kräva att dom bara säljer bra produkter.
      "Det ska vara säkert att använda gummi"!
      Jag får backa lite där. Der verkar tyvärr bara som det är Piglet och de nya Softbaits by Strike Pro som är ftalatfria. Övriga Pig shad får jag kolla lite noggrannare.

      Kommentera


      • #13
        Eftersom många märkesprodukter består av en uppsjö olika produkter, både tillverkade i Europa och i tex Kina kan man ju inte hara ta fasta på om det är tex Abu eller Savage Gear etc som tillverkar gummibetet. Här måste vi tydligen kräva innehållsförteckning av våra leverantörer!!

        Tills detta är genomfört kommer jag inte köpa några nya jiggar.
        Japp jag bojkottar nya gummin tills jag får mer info om detta.
        Att gjuta egna jiggar ger ju mer kontroll men som man ser ovan i tabellen är det ju möjligt att välja helt fel mjukgörare ändå alltså!!

        Att använda levande bete är ju förbjudet i Sverige. Kanske rätt ur etisk synpunkt men helt fel ur miljösynpunkt tyvärr.
        Snacka om skitfiske!
        Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-10, 22:13.

        Kommentera


        • #14
          Undra hur många...upp till 200g+ jiggar de vilar i våra vatten.. 😫😱

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Sportfiskarna.se Visa inlägg
            Även om inga bevis finns för att blysänken orsakar miljöproblem i vatten
            Mja, blysänken skadar fågellivet, tex. förgiftning hos svanar. Tungsten bör vara standardalternativet i framtiden?

            Ang. mjukbeten så är det bra att frågan tas upp, ser fram emot fler mindre miljöskadliga varianter i framtiden!
            Senast ändrad av Andreasbd; 2017-11-10, 20:50.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Sportfiskarna.se Visa inlägg
              I rapporten ställs frågan om det finns ett verkligt behov av att överhuvudtaget använda plastbete vid fiske. En sådan skrivning visar på stor okunskap.
              What?
              Är det inte en väldigt relevant fråga givet fynden i analysen? I synnerhet med tanke på hur mycket gummi som går sönder och hamnar på botten.

              Att avfärda det som okunskap luktar inte bara tråkig härskarteknik, det är dessutom en mycket märklig ståndpunkt från en organisation som verkar för ett hållbart fiske.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                What?
                Är det inte en väldigt relevant fråga givet fynden i analysen? I synnerhet med tanke på hur mycket gummi som går sönder och hamnar på botten.

                Att avfärda det som okunskap luktar inte bara tråkig härskarteknik, det är dessutom en mycket märklig ståndpunkt från en organisation som verkar för ett hållbart fiske.
                Ja, jag tyckte också att den formuleringen var lite konstig. Det är väl knappast så att fisket står och faller med gummibeten?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
                  Ja, jag tyckte också att den formuleringen var lite konstig. Det är väl knappast så att fisket står och faller med gummibeten?
                  Jag tror tanken med Sportfiskarnas kommentar om "okunskap" var att det såklart är viktigt för sportfisket med gummibeten (självklart dock inte på bekostnad av miljön) men då det finns miljösäkra alternativ av mjukgörare så var det viktigt med denna information och att problemet kom fram.
                  Jag tror Sportfiskarna reagerade på utredningens fråga om "det verklugen finns ett behov av gummibeten"..... och visst det finns det väl.... men det är ju kanske inte nödvändigt sluta med gummi om vi får fram bra produkter och många inklusive jag själv gillar "gummi". Gummi har ju blivit är en del av den rådande tekniken liksom.
                  Därav kommentaren om okunskap.... så tolkade jag det....

                  Hmmm vet inte om någon fattade vad jag menade med det jag just skrev?....

                  Jag kan noll om kemi i detta avseende men vad är det för mjukgörare man använder i silikonprodukter?
                  Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-11, 00:44.

                  Kommentera


                  • #19
                    Och så har vi ett problem till med jiggar: att de släpper från sig mikroplast när tappade jiggar vittrar sönder.
                    Gråt inte...
                    båten ligger i vassen still
                    full med gäddor och braxar
                    full med ålar och laxar
                    (Alice Tegnér)

                    Kommentera


                    • #20
                      Behov av att fiska med mjukplastbeten finns det om man prompt vill fiska med just sådana men det finns mig veterligt ingen art som inte kan fångas med andra beten. Att påstå något annat tyder på okunskap.
                      Senast ändrad av lausvik; 2017-11-11, 16:45.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X