Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Andreasbd
    replied
    Ursprungligen postat av Sportfiskarna.se Visa inlägg
    Även om inga bevis finns för att blysänken orsakar miljöproblem i vatten
    Mja, blysänken skadar fågellivet, tex. förgiftning hos svanar. Tungsten bör vara standardalternativet i framtiden?

    Ang. mjukbeten så är det bra att frågan tas upp, ser fram emot fler mindre miljöskadliga varianter i framtiden!
    Senast ändrad av Andreasbd; 2017-11-10, 20:50.

    Lämna en kommentar:


  • Linespeed
    replied
    Undra hur många...upp till 200g+ jiggar de vilar i våra vatten.. 😫😱

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Eftersom många märkesprodukter består av en uppsjö olika produkter, både tillverkade i Europa och i tex Kina kan man ju inte hara ta fasta på om det är tex Abu eller Savage Gear etc som tillverkar gummibetet. Här måste vi tydligen kräva innehållsförteckning av våra leverantörer!!

    Tills detta är genomfört kommer jag inte köpa några nya jiggar.
    Japp jag bojkottar nya gummin tills jag får mer info om detta.
    Att gjuta egna jiggar ger ju mer kontroll men som man ser ovan i tabellen är det ju möjligt att välja helt fel mjukgörare ändå alltså!!

    Att använda levande bete är ju förbjudet i Sverige. Kanske rätt ur etisk synpunkt men helt fel ur miljösynpunkt tyvärr.
    Snacka om skitfiske!
    Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-10, 22:13.

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Suberbra! Tack för infot!
    Här bör vi trycka på våra butiker/fiskeshoppar och kräva att dom bara säljer bra produkter.
    "Det ska vara säkert att använda gummi"!
    Jag får backa lite där. Der verkar tyvärr bara som det är Piglet och de nya Softbaits by Strike Pro som är ftalatfria. Övriga Pig shad får jag kolla lite noggrannare.

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Naturligt agn - mask, småfisk, räka etc - är miljövänligt, effektivt och garanterat biologiskt nedbrytbart (om det nu skulle bli aktuellt). att det inte är någon särskilt bra idé, ur miljösynpunkt, att slänga plast i vattnet visst vi ju redan. Men sportfiskarna borde naturligtvis ta konsekvenserna av sin insikt och sitt engagemang och uppmuntra sina medlemmar att tillsvidare använda naturligt agn istället för de giftiga surrogaten.

    Lämna en kommentar:


  • Gössermann
    replied
    DEHP tycks inte vara förbjudet generellt inom EU, bara i leksaker och barnavårdsprodukter. På Kemikalieinspektionens hemsida – kolla nedan - finns intressant info om mjukgörare. DIDP, DPHP eller DINP används ofta som alternativ till DEHP i Sverige.

    Kemikalieinspektionen har låtit kartlägga i vilka varor i Sverige som ftalater används och vilka alternativ som finns.

    Ftalater används framförallt som mjukgörare i PVC-plast. 2012 användes 93 procent av alla ftalater till detta ändamål i Europa. De är vanliga i kablar, slangar och ledningar, golv och våtrumstapeter, medicinteknisk utrustning, förpackningsmaterial, sportutrustning och konstläder. I våra bilar finns många delar som innehåller ftalater. Ftalater kan också finnas i belagda textilier och kläder med tryck och i kemiska produkter som målarfärg, tätningsmedel och lim.

    De farligaste är utbytta i Europa
    Undersökningen visar att i Europa har vi i stor utsträckning bytt ut de farligare, lågmolekylära ftalaterna mot mindre giftiga, högmolekylära ftalater. På den resterande världsmarknaden dominerar emellertid fortfarande den lågmolekylära ftalaten DEHP.

    DEHP
    DEHP är uppsatt på EU:s kandidatlista över ämnen med särskilt farliga egenskaper och är förbjuden i leksaker och barnavårdsprodukter. Från och med 2015 behövs ett speciellt tillstånd för att överhuvudtaget få använda DEHP vid tillverkning av varor och kemiska produkter inom EU. DEHP förekommer alltjämt i många varor som vi importerar från länder utanför EU och tillståndsprocessen påverkar inte importerade varor.

    Alternativ
    Många svenska företag har ersatt DEHP med ftalaterna DIDP, DPHP eller DINP eller helt andra mjukgörare som inte är ftalater.”

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Där ser man, Big Mcrubber verkar vara en av de största bovarna här då.....synd att tabellen är lite otydlig. Modell och tillverkare verkar vara lite...halvdant ifyllt.

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Edit: snubbelpost
    Senast ändrad av Luthman; 2017-11-10, 18:32.

    Lämna en kommentar:


  • FatRap
    replied
    Om man följer länkarna i några steg hittar man tabellen på vilka jiggar dom testat och resultatet. Varför tissla och tassla med sådant? Berätta öppet och tydligt så att vi konsumenter har en chans att välja bort dom värsta giftbomberna!

    Här är tabellen:
    Jigg egen DEHP 46,8 %
    3D frog Savage Gear DINP 33,03 DIDP 0,09
    Westin Hypo teez Westin (?) DINP 33,87 DIDP 1,37
    Jigg RenzStein OK
    Gäddjigg Svart Zonker DEHP 4,6 DINP 38,65 DIDP 1,53
    Jigg Havsfiske Normark DINP 18,72 DIDP 4,25
    Jiggset egen DEHP 16,58 DINP 1,11
    Shad Jigg Dart DINP 32,41 DIDP 9,92
    Big Mc Rubber C18 (jigg) Abu Garcia AB DEHP 61,82 DINP 0,13
    Relax Abborre Wiggley DINP 48,01 DIDP 5,73
    Söderöringen Svart Zonker DINP 46,46 DIDP 1,82
    Wild Eye Normark OK
    Soft 4 play Svensen DINP 29,91 DIDP 5,31
    JS jigg Leverantör har gått i kk DINP 37,82 DIDP 1,68
    Jigg Fladen Fishing DEHP 27,04 DINP 0,76 DIDP 0,03
    Mc Pike Svart Zonker DEHP 19,58 DINP 39,14 DIDP 1,54
    Bläckfiskhäglor egen DINP 40,02 DIDP 1,48

    DEHP, DINP, DIDP, osv är olika mjukgörare och siffrorna efter är procent.
    DEHP är enligt rapporten förbjudet att använda i EU sedan 2008!

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Det finns ju gummibeten som är tillverkade i en "miljövänlig" produktion och inte innehåller ftalater, de enda jag vet på rak arm är dock Strike Pro. Pig-serien och nya Tumbler-serien ska vara fria från ftlalater och tillverkade i en miljövänlig produktion. Sen vet jag inte om det innebär att de är "miljövänliga" men de lär ju vara bättre också. Sen har jag för mig att SZ's nya Flash-series är gjorda i ftalatfritt gummi, man kan ju hoppas att de går över till det gummit i hela sin produktion.
    Suberbra! Tack för infot!
    Här bör vi trycka på våra butiker/fiskeshoppar och kräva att dom bara säljer bra produkter.
    "Det ska vara säkert att använda gummi"!

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X