De måtten borde väl isåfall ha varit lika tveksamma när den blev godkänd kan man tycka...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Årets största gädda
Collapse
X
-
Jag tycker det är konstigt.
Killen har vägt fisken och presenterar ett väldigt exakt mätvärde. Han har mätt längd och omkrets och är tydlig med att detta har skett på ett allt annat än optimalt sätt. Fisken är fotograferad på plats i en liten båt.
Finns det utifrån detta någon anledning att misstro viktuppgiften?
Längd och omkrets, ja, osäkra data. Vikten skulle jag säga är rätt säker. Om man inte väljer att tro att fångstmannen antingen ljuger eller är så inkompetent att han inte kan läsa av en våg.
Varför ljuga om en fisk som är långt från rekord?
Visst, mätfel är lätt hänt när man väger en stor fisk i en liten båt men det handlar ju snarare om att man väger för lätt för att någon del av fisken kommer emot durken.
När man börjar bedöma vikten baserat på ett halvdåligt foto där man inte vet något om hur stor fångstmannen är, hur stora händer han har, vilken kamera som använts osv så blir det rätt slumpmässigt tycker jag.
Här har man alltså valt att ignorera uppgifterna från en vägning med vad jag utgår från är en godkänd våg för att istället gissa vikten baserat på ett par dåliga bilder och en dokumenterat dålig mätning av längd och omkrets...
Det här agerandet styr som jag ser det mot en återgång till bonkande av stora fiskar eller ignorerandet av storfiskregistret.
Kommentera
-
-
Vågen dessutom kontrollerad i efterhand. Håller med cyaneus där, varför skulle man bluffa om vikt och längd mm? Har så himla svårt att förstå det bara. Sen att det verkar finnas väääldigt många gäddor på prick 10 och inte så många på 9,8 eller 9,7 där förstår man ju att det gärna plussas på lite, visst men de skickas heller inte till fisketidningar.. Tycker mest synd om gångstmannen. Först godkänd, sedan raderad. Måste kännas tungt. Han får se till att ta den igen och ta bättre bilder!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inläggEn gädda som är 18 kg är ju helt enorm..Jag tvivlade på att den var 18 pannor från första början. 9 kanske? Jag hade tänkt att säga något från början men avstod för att inte verka som en glädjeförstörare.
Kommentera
-
Tråkigt att avundsjuka ’Facebook fiskare’ ska få fälla avgörandet och att Sportfiskarna backar är fel tycker jag.
Hade det handlat om ett svenskt rekord hade det vart en helt annan femma!
Men som i detta fallet, en vanlig Storfiskregistreringsnål är väl killen ändå värd och att få in en stor fisk i registret.
Dem som i ren avundsjuka kommenterar att det handlar om en 8-9 kilos gädda ska nog släpa sig ut och försöka fånga någon stor gädda istället för att agera nättroll..,
Kommentera
-
Personligen tycker jag att sportfiskarna bör följa sina egna regler för registrering av storfisk vilket de inte har gjort. Mätdekalen han använde från dogger går upp till 130 cm så att den skulle va för kort att mäta gäddan med stämmer ju inte heller. Oavsett, fin fisk!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inläggTvekar inte en sekund på att vikten på gäddan stämmer, kolla bara snubbens ansiktsuttryck, han ser ju helt chockad ut som dom flesta nog skulle gjort efter att ha landat ett sånt monster.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera