Årets största gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årets största gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cyaneus
    replied
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Hur gör man bäst för att dokumentera fångsten den dagen rekordgäddan kliver på? Vi är glada amatörer som oftast får gäddor mellan 0,5 och sex kilo, men självklart kommer vi satsa på PB:n och svenska rekord nästa år. Är vi helt fel ute om vi tänker:

- Stor håv för att håva gäddan och låta den vila.
    - Mätränna som är minst 150cm lång.
    - Väger man en 20kg gädda bäst i håven eller i en ikeakasse?
    - Eller ska man vara modern och inte väga utan bara mäta att den är 144cm lång?
    - Fotar man bäst vinkelrätt mot mätrännan med mitten av gäddan mitt i bilden?
    - Eller är det bättre att ha mitten av bilden mitt för gäddans nos så att man tydligt ser att den ligger vid noll? Stjärtfenan är ju så platt att där kan man ju knappast luras av vinkeln.
    - Visst är det bra att ha med två kameror ifall en skulle trilla i?

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men för oss som inte brukar vara med i gäddtävlingar kan det nog ta ett par storgäddor innan vi får till en bra dokumentation. Speciellt när min fotograf är 6år gammal och han inte lånar ut vågen till någon av oss andra.
    Sportfiskarna har en bra beskrivning för vad som krävs för godkänd registrering på sin hemsida.
    Utifrån denna förstår jag varför man inte godkänt fisken tråden handlar om. Mer oklart varför den godkändes i första läget iom att den hade osäkra uppgifter på längd och omkrets.

För egen del lär tyvärr aldrig någon registrering bli aktuell eftersom jag
    a/ Ofta inte vill, eller av löften är förhindrad att uppge fångstvatten.
    b/ Är för jävla dålig.

Lämna en kommentar:

• bigchulo
    replied
    Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

Varför?
    För exakt vikt och längd, sen har ju jag iofs liten takräckesbåt.

Lämna en kommentar:

• Kulfisk
    replied
    Hur gör man bäst för att dokumentera fångsten den dagen rekordgäddan kliver på? Vi är glada amatörer som oftast får gäddor mellan 0,5 och sex kilo, men självklart kommer vi satsa på PB:n och svenska rekord nästa år. Är vi helt fel ute om vi tänker:

- Stor håv för att håva gäddan och låta den vila.
    - Mätränna som är minst 150cm lång.
    - Väger man en 20kg gädda bäst i håven eller i en ikeakasse?
    - Eller ska man vara modern och inte väga utan bara mäta att den är 144cm lång?
    - Fotar man bäst vinkelrätt mot mätrännan med mitten av gäddan mitt i bilden?
    - Eller är det bättre att ha mitten av bilden mitt för gäddans nos så att man tydligt ser att den ligger vid noll? Stjärtfenan är ju så platt att där kan man ju knappast luras av vinkeln.
    - Visst är det bra att ha med två kameror ifall en skulle trilla i?

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men för oss som inte brukar vara med i gäddtävlingar kan det nog ta ett par storgäddor innan vi får till en bra dokumentation. Speciellt när min fotograf är 6år gammal och han inte lånar ut vågen till någon av oss andra.

Lämna en kommentar:

• RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av bigchulo Visa inlägg

Får man en 18 kgs åker man väl in till land för vägning/mätning.. Eller?
    Varför?

Lämna en kommentar:

• bigchulo
    replied
    Jag förstår att folk höjde på ögonbrynen då man godkände denna gädda på så pass lösa grunder, uppenbart att det gällde PR för sportfiskarnas del då dem som tidigare sagts, inte följde sina egna krav för storfiskregistrering. Att man är skeptisk har ingenting med avundsjuka att göra ni som säger det

Lämna en kommentar:

• Kulfisk
    replied
    Vad finns jury och domstolar till? Ska sociala media var åklagare och domare? En storfisk borde kanske kunna omprövas precis som svenskt rekord, men då ska det inte vara enligt högst tonläge på nätet utan av en saklig oberoende jury. Hoppas att juryn inte påverkades av tongångarna på nätet utan att de är trygga i sitt beslut. Den här gången och så även i framtiden. Vem vill annars registrera sina storfångster?

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied

Vet inte. När kompisen drog en på 17,8 förra året vägde, mätte och fotade vi snabbt i båten innan fisken fick simma hem.
    Prio 1 var att fisken skulle överleva. Att filma eller mäta omkrets hade jag inte en tanke på.

Noggrann vägning och mätning, vila i håven. Foto, vila i håven medan bilderna dubbelkollades. Årerutsättning. Jävligt cleant om jag får säga det själv.

Nästa gång en stor firre kommer upp blir det nog filmande också.
    Senast ändrad av Cyaneus; 2018-12-22, 22:52.

Lämna en kommentar:

• fiskarlennart
    replied

Och då hade han blivit hudflängd för att inte återutsatt gäddan, inte lätt att vara fiskare.

Lämna en kommentar:

• bigchulo
    replied
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg

Det är en liten båt och en stor fisk. Att hålla 18kg bångstyrig fisk mot en mätdekal uppe vid relingskanten är inte helt lätt föreställer jag mig.

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied
    Personligen tycker jag att sportfiskarna bör följa sina egna regler för registrering av storfisk vilket de inte har gjort. Mätdekalen han använde från dogger går upp till 130 cm så att den skulle va för kort att mäta gäddan med stämmer ju inte heller. Oavsett, fin fisk!
    Det är en liten båt och en stor fisk. Att hålla 18kg bångstyrig fisk mot en mätdekal uppe vid relingskanten är inte helt lätt föreställer jag mig.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X