12-kilosgädda tagen på pimpel i Sommen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12-kilosgädda tagen på pimpel i Sommen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 12-kilosgädda tagen på pimpel i Sommen


    Foto: Storfiskregistret / Att pimpla upp en gädda på 12,5 kilo är en fantastisk bedrift.

    Den andra februari lyckades David Victorin från Tranås baxa upp en praktfull gädda på 12,5 kilo genom isen på Sommen. Fisken är den största i Storfiskregistret från sjön.


    David som är tillsynsman och har stor erfarenhet av fisket på Sommen, var förstås ute efter röding när han pimplade med ett modifierat rödingblänke på 11 meters djup. Men när det denna gång högg var det en gigantisk gäddskalle som dök upp i pimpelhålet.


    David berättar själv om fångsten:

    "Jag pimplar med den klassiska metoden ”promenadpimpel” som innebär att man gör två hål med samma avstånd mellan hålen som fiskeplatsens djup och sedan pimplar med två pimpelspön i dessa medan man långsamt promenerar mellan hålen. Betena kommer då att fiska av hela vägen från botten upp till iskanten. Metoden är effektiv för pelagiskt jagande fisk som storröding. Min utrustning är klassiska pimpelspön av modellen ABU pimpel 2 laddade med 0,48 mm Berkley Big Game nylonlina. Betet denna gång var ett modifierat rödingblänke: RGV GITS 100 mm i färgen guld som då försatts med trekrokar. Blänket har en mycket fladdrande gång i vattnet och imiterar då en bytesfisk. Jag brukar fiska längs en djupkant. Gäddan högg nu på omkring 11 meters djup där det var 23 meter till botten. Hugget var kraftigt och jag kände direkt att det var en mycket tung fisk. Trots detta drog jag den mer eller mindre rätt upp till hålet. Gäddan passerade hålet en gång och då såg jag att den var riktigt stor. Nästa gång lyckades jag få in huvudet i hålet och lirka upp den. Tursamt nog satt blänket i munvinkel så linan var inte exponerad mot tänderna."




    Foto: Storfiskregistret


    Gäddan som var i mycket god kondition vägde 12,500 kg och var 121,00 cm lång med omkretsen 59,00 cm. Gäddan är nu den tyngsta registrerade fisken i Storfiskregistret från Sommen. Den är även den blott 8:e pimpelfångade gäddan i registret, senast en pimpelgädda registrerades var 1996. Fisken blödde tyvärr kraftigt från gälbågarna och blev därför avlivad då David inte ville återutsätta en så pass skadad fisk. Gäddan kommer nu i stället att bli mat.


    OBS! Isen på Sommen är för närvarande mycket svag och ojämn och det kräver stor lokalkännedom att ta sig ut. Man bör inte fiska ensam och förbereda sig ordentligt innan isen beträds med säkerhetsutrustning som flytoverall, ispik, isdubbar och säkerhetslina. Fiskereglerna för Sommen tillåter två handredskap, vilket även gäller för ismete.


    Läs mer på hemsidan
    Senast ändrad av Bergman; 2019-02-05, 08:19.
    Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
    Klicka här för att bli medlem!
    Gilla oss på Facebook
    Sportfiskarnas hemsida

    Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

  • #2
    Jag skulle tryckt ner den i hålet igen, har själv fått gädda som haft flera gälbågar trasiga men läkta.

    Kommentera


    • #3
      Om gäddan själv får välja, så tar den säkerligen hellre en chans att överleva, än en säker död.
      Men jag ställer mig precis ingenstans i C&R debatten (leklådan)
      Jag hade nog med avlivat en gädda i detta fallet.
      Hade inte ätit kvicksilverbomben dock
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Jag tycker det är en grym bedrift att pimpla upp ett sånt as till gädda Måste alla gäddrapporter handla om hur gångstmannen borde ha gjort osv. Det är redan gjort så det är bara att acceptera. Säkert inget lätt beslut att ta.. Gläds åt fångsten istället, (även om det inte är du själv som fått den)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
          Jag tycker det är en grym bedrift att pimpla upp ett sånt as till gädda Måste alla gäddrapporter handla om hur gångstmannen borde ha gjort osv. Det är redan gjort så det är bara att acceptera. Säkert inget lätt beslut att ta.. Gläds åt fångsten istället, (även om det inte är du själv som fått den)
          Är nog ingen som säger att dom inte gläds
          Sen, är det verkligen en bedrift? 0,48mm nylon 15kg draghållfastighet, betet i mungipan, köldstel gädda, han jagade egentligen röding. "drog den mer eller mindre direkt upp till hålet"
          Gratis som fan såklart till fångstmannen. Men det är en fluke-gädda.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Arbetar...
          X