Premiär för ”I gäddmetarens landskap” - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premiär för ”I gäddmetarens landskap”

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Premiär för ”I gäddmetarens landskap”




    Foto: Palmqvist Media


    Premiär för ”I gäddmetarens landskap”



    Premiär för Sportfiskarnas nya film ”I gäddmetarens landskap”. Det väntar en annorlunda och lågmäld fiskefilm om ett höstligt metedygn från land i en liten västgötsk skogssjö.

    Sportfiskarna vill arbeta för bredden i svenskt sportfiske. Att inspirera till att prova nya saker är en betydelsefull uppgift. Fiske skapar förutsättningar för ett rikt och varierat friluftsliv – från båt, is, vadning och land. Kanske har dock sistnämnda fiske fått en lite undanskymd roll i Sportfiskesverige. Det är här de flesta börjar, men landfiske är också något som bär möjligheter om fortsättning. Med dessa utgångspunkter möter vi Sportfiskarnas Oscar Trowald i filmen ”I gäddmetarens landskap”.



    - För mig är landfiske hela kärnan i mitt fiskeintresse. Det är lugnet och stillheten med blicken på spöna som jag längtar till varje höst och vår. Och känslan när lugnet bryts av ett hastigt ”pip” – den är speciell och svårslagbar. Jag ville göra en film som skildrar ”mitt” fiske på ett sätt som känns genuint och avslappnat – med lugnt tempo, vackra bilder och fin musik – fri från ”prat” och ryckig action. Jag tycker filmen lyckas att ta grepp om detta och jag tror verkligen att gäddmete från land skulle kunna vara ett fiske för fler, sammanfattar Oscar.




    Filmen ser du här:



    Read more

    Läs mer på hemsidan
    Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
    Klicka här för att bli medlem!
    Gilla oss på Facebook
    Sportfiskarnas hemsida

    Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

  • #2
    Prylhysteri
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
      Prylhysteri

      Jag tänkte samma sak först... sen började jag fundera på vad jag släpar med mig till båten för bara några timmars fiske =)

      Om man ändå stannar kvar över natten vill man nog använda sig av bra prylar som inte går sönder för minsta lilla. Själv skulle jag aldrig ha ro med så "långsamt" fiske men jag gillar att se på filmer som den här. Lite mindre/lägre musik och inte fullt så mycket slow motion och någon timma till hade inte gjort nånting.

      Frustrationen över den missade krokningen är så jäkla bekant!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg


        Jag tänkte samma sak först... sen började jag fundera på vad jag släpar med mig till båten för bara några timmars fiske =)

        Om man ändå stannar kvar över natten vill man nog använda sig av bra prylar som inte går sönder för minsta lilla. Själv skulle jag aldrig ha ro med så "långsamt" fiske men jag gillar att se på filmer som den här. Lite mindre/lägre musik och inte fullt så mycket slow motion och någon timma till hade inte gjort nånting.

        Frustrationen över den missade krokningen är så jäkla bekant!
        När jag var och fiskade i något vatten kväll- o morgonfiske så sov jag några tim i bilen. Väckarklocka fanns med, eld gjorde jag upp med markägarens tillstånd. Oavsett om jag fiskade från land el. från båt. Vid Gösfiske så kunde jag fiska hela natten. Från 17-tiden till 07.00 typ. Detta var medan jag bodde i Aneby. 17 gösar över 7 kg varav största på 11,26 kg. Numera bor jag i Kalix.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Håller med om prylhysteri! Gäddmete från land är fantastiskt kul men behöver inte alls vara så här överdrivet glassigt. Tycker medlemmarna att sådana här kostsamma produktioner är väl spenderade medlemsavgifter...?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
            Håller med om prylhysteri! Gäddmete från land är fantastiskt kul men behöver inte alls vara så här överdrivet glassigt. Tycker medlemmarna att sådana här kostsamma produktioner är väl spenderade medlemsavgifter...?
            Tack! Det är verkligen överdrivet!
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Trevligt film, men som tidigare nämnts tona ner musiken och lite mindre slowmotion i klippen vore att föredra.
              Tycker att prylhysterin här är ganska nedtonad om man jämför med andra produktioner tex pike fight. Båtar för en årslön, snabbankringssystem/ 360 graders lod, dubbla platt tv skärmar mm..
              ​​.

              Kommentera


              • #8
                Ja, filmen va bra... Musiken Kass, så jag skruva ner ljudet och kolla vidare
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Prylhysteri? Vad missade jag i filmen? Är det spö hållarna, nappindikatorn, tältet och sovsäcken ni syftar på? Valfri gäddtävlingsproduktion har ju mer blingbling spenderat på bara elmotorer. Personligen tycker jag att det är bra att sportfiskarna visar upp en annan sida av gäddfisket. Det mesta dagens unga sportfiskare ser annars i övriga fiskeproduktioner är flashiga cykeltröjor med tillhörande snabba brillor å sneakers i dyra båtar. Då välkomnar jag ett par hederliga gummistövlar

                  Kommentera


                  • #10
                    Tycker att utrustningen är ganska standard för en helgs fiske. Jag har inte lyxen att kunna sova i bilen vid swimet, och kan inte heller smälla ujpp en brasa hur som helst på mark som inte är min. Tält, stol, banksticks/rodpod, gasol, spön, mäsk. tackel, mycket mer har han inte med sig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X