Storfiskregistrets novemberdebatt 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storfiskregistrets novemberdebatt 2018

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Anders (Team Lilla My)
    replied
    Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg

    Några idéer som jag spånat på tidigare:
    - Tillåta registrering av alla fiskar oavsett vikt (men att enbart de över storfiskgränserna granskas och godkänns som de gör idag) - Varför då? Det heter ju storfiskregistret av en anledning. Jag tror det skulle urvattna registrets syfte att visa var, när, hur de STORA fiskarna fångas i Sverige.
    - Införa lägre viktgränser för juniorer (kanske på olika nivåer för olika åldrar) - Absolut nej. Det är fisken som är intressant. Inte fångstmannen. Samma vikt för alla. Juniorerna samlar på sig erfarenhet och fångar strax också storfiskar.
    - Skapa intressanta topplistor (tex för olika arter/tidsintervall, olika vatten, olika fiskemetoder etc) - Det är väl intressant och kul. Fast kan man inte göra det ganska bra med registrets sökfunktion redan?
    - Lägga till ett valfritt anmälningsfält för fångstberättelse - Ja det skadar ju aldrig. Säkert folk som kan tänka sig att detta är intressant.

    Allt detta är tekniskt möjligt att genomföra så det handlar mer om vad man vill och inte vill införa i storfiskregistret.
    Se ovan för kommentarer.

    Lämna en kommentar:


  • Anders (Team Lilla My)
    replied
    Kan tycka att statistiken blir väldigt tunn om inte fångstvatten uppges fast jag har full förståelse för att man inte vill uppge vatten när man fiskar i små sjöar som ingen känner till. Går det att anmäla geografisk orientering där man uppger ex. "sjö i Karlstad kommun" eller "sjö norr om Karlstad". Då får man ändå ett visst hum om området men inte exakt lokal. Det blir ju att jämföra med "vrak väst Måseskär" när man anmäler från havet.

    Lämna en kommentar:


  • Bergman
    replied
    Det går såklart att bygga om/till funktionalitet för att dölja fångstvatten (kanske en tidsspärr som låses upp efter ett visst antal dagar/veckor/månader/år), zonindelning (på kommun eller länsnivå tex). Det handlar nog mer om ett ställningstagande och prioritering från Sportfiskarnas sida. Rent tekniskt så går det att fixa!

    Några idéer som jag spånat på tidigare:
    - Tillåta registrering av alla fiskar oavsett vikt (men att enbart de över storfiskgränserna granskas och godkänns som de gör idag)
    - Införa lägre viktgränser för juniorer (kanske på olika nivåer för olika åldrar)
    - Skapa intressanta topplistor (tex för olika arter/tidsintervall, olika vatten, olika fiskemetoder etc)
    - Lägga till ett valfritt anmälningsfält för fångstberättelse

    Allt detta är tekniskt möjligt att genomföra så det handlar mer om vad man vill och inte vill införa i storfiskregistret.

    Lämna en kommentar:


  • swiss_army_knife
    replied
    För mej och min bäste vän är de inget problem då vi aldrig fångar stora fiskar

    Lämna en kommentar:


  • Nicka Hellenberg
    replied
    Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
    Jag har tänkt på det men jag kan inte se på vilket sätt storfiskregistret blir intressant utan att fångstvatten uppges. Särskilt inte för oss sportfiskare.
    Nej, det är just det som är det knepiga. Stor fisk fångat på bete X ett visst datum, på ett visst djup, vid ett visst klockslag kan förstås ge en hel del info.
    Men statistiken blir rätt tunn utan fångstvatten. Möjligtvis om vi fick med en viss zon i ett visst län, typ av vatten och liknande. Men det är en ganska omfattande sak att bygga ut.

    Förr var ju tipset om fångstvatten kanske det som var mest uppskattat för den som ville leta efter nya storfiskar. Idag vill vi helst inte sprida (spridningen går lite för fort idag) våra vatten, men ändå gärna visa upp vilka stora fiskar vi fångar ...

    Svårt är det.
    Senast ändrad av Nicka Hellenberg; 2018-11-05, 12:33.

    Lämna en kommentar:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Jag har tänkt på det men jag kan inte se på vilket sätt storfiskregistret blir intressant utan att fångstvatten uppges. Särskilt inte för oss sportfiskare.

    Lämna en kommentar:


  • Abramis Brama
    replied
    Instämmer med Jens med. Hittar man ett mindre vatten med stor fisk är det inte värt att riskera att namnet sprids.

    Lämna en kommentar:


  • Nicka Hellenberg
    replied
    Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
    Instämmer med Jens fullt ut. Jag hade aldrig fått för mig att rapportera in en av mina fiskar idag då jag uteslutande fiskar förhållandevis små vatten. Om vi jämför med att ange Vänern eller Vättern som fångstsjö så är den informationen fortfarande så pass vag att det inte spelar någon roll jämfört med min lokala borrepöl på ett par hektar. Zoner såsom t ex länindelning hade fått mig att rapportera in mina fiskar. /micke.
    Tack, Micke.
    Synpunkten noterad.
    Det när nog många som kan skriva under på det.

    Lämna en kommentar:


  • Cudan
    replied
    Instämmer med Jens fullt ut. Jag hade aldrig fått för mig att rapportera in en av mina fiskar idag då jag uteslutande fiskar förhållandevis små vatten. Om vi jämför med att ange Vänern eller Vättern som fångstsjö så är den informationen fortfarande så pass vag att det inte spelar någon roll jämfört med min lokala borrepöl på ett par hektar. Zoner såsom t ex länindelning hade fått mig att rapportera in mina fiskar. /micke.

    Lämna en kommentar:


  • Nicka Hellenberg
    replied
    Ursprungligen postat av yezze Visa inlägg
    Hej!
    Jag personligen hade med glädje anmält 3 st abborrar till registret om jag inte hade behövt uppge exakt fångstplats. Hade möjligheten funnits att ange exempelvis insjö i Värmlands län hade jag definitivt gjort det. Ni får helt enkelt ställa er frågan vad som är värt mest - att få in betydligt mer anmälningar med detta alternativ, eller som idag få in betydligt färre anmälningar med många medvetet felaktiga uppgifter gällande fångstplats, för att fiskare vill skydda sin sjö.
    Mvh Jens Byholm
    Hej Jens!
    tack för synpunkten.
    Det är ett känt och återkommande problem. Vi har diskuterat möjligheten att ordna någon form av zonindelning, där man också kan uppge typ av vatten. Det är ju intressant att bland annat, se vilken typ av vatten (litet, stort, humusfärgat, klart osv) som en fisk blir stor i.
    Det är ingen lätt grej att bygga om systemet så att det fungerar önskvärt, men tankegångarna finns absolut där.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X