Storfiskregistrets novemberdebatt 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storfiskregistrets novemberdebatt 2018

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Den i särklass viktigaste parametern för att fånga stor fisk är fångstvattnet. Att utelämna den parametern gör det lika intressant som att kolla på en musiktävling utan ljud. Om det handlar om att visa upp sin fångst så finns det väl oändligt med möjligheter?! Idag saknas det väl knappast plattformar?!

    Jag fiskar i många vatten av olika karaktär och jag tycker inte det är så trångt som många säger. Och det finns massor av vatten som varit med i registret där man får vara själv 90% av gångerna mitt under högsäsong. Utom på de extremt väletablerade platserna naturligtvis! Och det gäller både i havet och i inlandet - samt i de insjöar där Svensson gillar att fiska. Men får dessa vatten ett lägre fisketryck för att vi skippar fångstvattnet i registreringen? Jag tror registrets påverkan är högst måttlig på dessa platser!

    Ska vi förändra hela registret för att vi ska få in ytterliggare en handfull abborrar, mörtar, karpar, gäddor och ålar? Många arter kommer det inte att påverka överhuvudtaget. Det har alltid funnits personer som inte anmält sina stora fiskar. Det är ett fritt val. Ryktet om ett vatten sprider sig nästan alltid förr eller senare och att det skulle finnas mängder av stekheta vatten som förblivit mörkade i generationer av specimenjägare - nä där är jag tyvärr skeptisk!

    Däremot hävdar jag att vill man ha fler anmälningar så får man öka publiciteten lite. Det är väl inte så konstigt att predatorfiskare inte anmäler sina fiskar när det behövs 30-40 olika arter eller ett svenskt rekord för en notis. Några fler nålar är ett bra förslag! Predator Grand slam till exempel som någon sa. Eller varför inte guldpredatorn - 10 st vardera av gädda, abborre och gös. Om det går att systematisera intervjuerna lite så att man kan få in fler intervjuer även med 10 eller 20 arter tror jag också det skulle intressera fler. Det finns säkert många varianter, se förslagen som uppslag!

    Kommentera


    • #22
      Novemberdebatten 2018 är nu avslutad. Tack för ditt intresse och för synpunkterna. Eventuella regeländringar av Storfiskregistret presenteras i början av nästa år.
      Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
      Klicka här för att bli medlem!
      Gilla oss på Facebook
      Sportfiskarnas hemsida

      Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Arbetar...
      X