Storfiskregistrets novemberdebatt 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storfiskregistrets novemberdebatt 2018

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kan tycka att statistiken blir väldigt tunn om inte fångstvatten uppges fast jag har full förståelse för att man inte vill uppge vatten när man fiskar i små sjöar som ingen känner till. Går det att anmäla geografisk orientering där man uppger ex. "sjö i Karlstad kommun" eller "sjö norr om Karlstad". Då får man ändå ett visst hum om området men inte exakt lokal. Det blir ju att jämföra med "vrak väst Måseskär" när man anmäler från havet.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg

      Några idéer som jag spånat på tidigare:
      - Tillåta registrering av alla fiskar oavsett vikt (men att enbart de över storfiskgränserna granskas och godkänns som de gör idag) - Varför då? Det heter ju storfiskregistret av en anledning. Jag tror det skulle urvattna registrets syfte att visa var, när, hur de STORA fiskarna fångas i Sverige.
      - Införa lägre viktgränser för juniorer (kanske på olika nivåer för olika åldrar) - Absolut nej. Det är fisken som är intressant. Inte fångstmannen. Samma vikt för alla. Juniorerna samlar på sig erfarenhet och fångar strax också storfiskar.
      - Skapa intressanta topplistor (tex för olika arter/tidsintervall, olika vatten, olika fiskemetoder etc) - Det är väl intressant och kul. Fast kan man inte göra det ganska bra med registrets sökfunktion redan?
      - Lägga till ett valfritt anmälningsfält för fångstberättelse - Ja det skadar ju aldrig. Säkert folk som kan tänka sig att detta är intressant.

      Allt detta är tekniskt möjligt att genomföra så det handlar mer om vad man vill och inte vill införa i storfiskregistret.
      Se ovan för kommentarer.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

      Kommentera


      • #13
        Jag har aldrig anmält någon fisk, och mest troligt kommer jag inte göra det heller. Nu är det inte så många "reggor" jag fångat i mina dagar, men en del abborrar över 1600 har det blivit åtminstone(samt någon annan).

        Anledningen är ju förstås fångstplats. Det finns extremt få vatten med bra potential för riktigt stor fisk, tror jag i större delen av landet, men åtminstone är det så i Norrbotten där jag bor och fiskar. De flesta stora fiskarna jag fångar publicerar jag inte ens ut på mitt instagram-konto eller andra sociala medier p g a denna anledning. Tråkigt men sant. De senaste åren har fisketrycket ökat markant i många av de bästa vattnen i mitt närområde vilket absolut märks av, inte minst på resultaten(färre och färre tunga fiskar). Detta är inte bara min egna upplevelse, utan från rapporter av flera mycket duktiga sportfiskare.

        Detta är något som jag åtminstone tror är synonymt med hela landet. Med dagens digitalisering är det så enkelt att luska ut fiskeplatser mha google/hashtags samt sociala medier.

        Detta har gått till den grad att jag vet många duktiga fiskare som ändå väljer att lägga ut bilder på sina stora fiskar väntar flera månader med att publicera fångsterna för att inte avslöja för mycket. Någon kan ju sett de åka åt ett visst håll med båt på trailer en viss dag. Varken plats, metod, eller datum är något som anges. Utan endast fiskens storlek där bakgrunden på bilden i regel bara är vatten, eller t om "mörkat" vatten. Det kan ju t ex gå att se om det är strömmande vatten om man inte mörkar..........

        Så jag tror helt enkelt att få fler att registrera så måste man släppa kravet på fångstplats, alternativt att fångstplatsen är väldigt vagt specificerad, samt eventuellt exakt datum. Ja, det blir en del information som blir utelämnad, men det känns som att utvecklingen är på väg åt det hållet att fler och fler bara blir hemligare, så på sikt med de krav som är i dagsläget kommer det bli extremt få fiskar rapporterade av duktiga sportfiskare runt om i landet. Åtminstone är det vad jag tror

        Tror inte ens en halvt ospecificerad fångstplats skulle vara aktuellt. Blir ju inte så svårt kanske att lista ut var man fiskat när man registrerar en mört över kilot från ett vatten "väster om Jokkmokk"
        http://mortasfiske.blogspot.com

        Kommentera


        • #14
          Det är ju ett dilemma det där det förstår jag. Registret blir ju mindre intressant om man inte vet var fisken är fångad, samtidigt blir det ännu mindre intressant om ingen registrerar stor fisk. Som många andra tror jag att en grövre indelning vore en lösning, län eller liknande.

          Kommentera


          • #15
            Personligen har jag svårt att se att eventuell forskning blir sämre för att man inte anger vattendraget med specifikt namn. Det måste väl ändå vara extremt sällan det forskas just om en specifik sjön via registret. Visst blir det svårare för de sportfiskare som vill ha registret till att följa John men tycker fördelarna med att få in ännu fler anmälningar bör överväga. Ange typ av vatten och landskap borde väl egentligen vara tillräckligt. Registret kommer fortfarande ha massa information om beten, djup, fångstdjup tid med mera som gör det intressant. Tycker med andra att namn på vatten ska vara en valbar parameter för fångstmannen/kvinnan.

            En ide för att bosta intresset mer för registret är att införa en predatornål samt kanske en flugfiske nål för att locka in de grupper som inte är så aktiva. Vet att jag framfört denna ide förut.

            Kommentera


            • #16
              Måste fångstvattnet vara offentligt då?

              Kommentera


              • #17
                Nicka,

                Sanningen framför allt håller jag med om. Men hur pass exakt måste det vara om var man fångar sina stora fiskar?
                Nu fiskar jag personligen mycket abborre i Malmökanal vilket inte är direkt hemligt men finns ju de som har sina hemliga smultronställen.

                Kommentera


                • #18
                  Helt meningslöst register i tidsåldern vi lever i.
                  Dessutom, är det någon som är så taggad på att publicera gram och mm någonstans så publikt, är denne även väldigt nära att skarva lite och eller rent ut av fuska.
                  Lätt att kolla om firren som mättes och släpptes i, först knöddes full med bly och eller fisk, för precis ta sig förbi "rekordet"?

                  (Ramaskri?)
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Helt meningslöst register i tidsåldern vi lever i.
                    Dessutom, är det någon som är så taggad på att publicera gram och mm någonstans så publikt, är denne även väldigt nära att skarva lite och eller rent ut av fuska.
                    Lätt att kolla om firren som mättes och släpptes i, först knöddes full med bly och eller fisk, för precis ta sig förbi "rekordet"?

                    (Ramaskri?)

                    Varför skulle Storfiskregistret vara meningslöst 2018?
                    Varför skulle registret vara sämre nu är för 10 år sedan eller 20 år sedan?

                    Visst finns det många fler kanaler för dem som vill synas med sin storfångst idag än för 20 år sedan, exempelvis olika specimentävlingar o diverse bloggar.
                    Tror faktiskt inte att Storfiskregistret ses som ett ’skrytforum’ bland Storfiskare.
                    Många anmäler ju faktiskt sina fiskar till både specimentävlingar och Storfiskregistret.

                    Jag vidhåller bestämt att fångstvattnet ska vara obligatoriskt i en Storfiskanmälan till Storfiskregistret, såsom dags dato bestämmelser.

                    Förslaget med nya nålar låter ju skoj och nytänk!
                    Typ en Predator/Grand Slam nål för de som lyckats med Gädda, Gös & Abborre över Storfiskvikt.

                    Angående viktgränser hit o dit, säger som jag sa ifjol.
                    Läge att sänka Havsöringen till nivå med Insjööringen dvs 6,0 kilo.

                    Skitfiske!

                    Kommentera


                    • #20
                      Storfiskregistret är absolut inte meningslöst 2018. Tvärtom så växer ju dess funktion med tiden då allt fler fiskar anmäls efter hand. Självklart finns det ju numera fler kanaler att synas i ex. vlog, blogg, hemsidor, FB osv men dessa fyller en funktion på sitt sätt. En funktion dessa medier inte har och aldrig kommer att få är den statistiska biten. Det finns inget motsvarande Storfiskregistret för detta och den funktionen är ovärderlig.

                      Vad gäller vikter så förespråkar jag som vanligt stor återhållsamhet kring dessa.

                      Nya nålar.... nja. Jag tycker det räcker med de vi har.

                      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X