Fisketidningar och fokus på vanligt förekommande predatorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketidningar och fokus på vanligt förekommande predatorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisketidningar och fokus på vanligt förekommande predatorer

    Jag har under ett tag köpt lösnummer av Fiskejournalen och köpte på mig senaste Fiskefeber nu i helgen som gick. Båda tidningarna är trevlig läsning men något som jag reagerat på är att artiklarna i mångt och mycket fokuserar på fiske efter de vanligast förekommande predatorerna: abborre, gädda, gös och havsöring. Givetvis förstår jag att så är fallet då det sannolikt är dessa fiskar som lockar störst andel sportfiskare. Jag hade dock uppskattat fler artiklar som rör fiske efter andra arter, exempelvis mete efter vitfisk. Eller har jag missat någon tidning? Undviker helst engelskspråkiga magasin då det tenderar att bli lika mycket översättning som läsning av innehåll.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Prova metemagasinet

    Edit: såg att metemagasinet verkar lägga ned. Trist
    Senast ändrad av Norden; 2014-11-11, 16:51.

    Kommentera


    • #3
      Tycker också det är för mycket av de tre vanliga. Det är ju samma tre jag fiskar men man tänker på alla andra som inte gör det. Jag kan läsa nästan allt utom flugfiske.
      "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
      Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

      Kommentera


      • #4
        Jo visst är känslan att alla fisketidningar (FFA, FJ, FISKEFEBER, Svenskt Fiske, Mitt Fiske, Magazine Fisheco) de senaste åren har fått en allt ökande slagsida åt just predatorfiske (läs gädda, gös abborre och i viss mån havsöring) Det står inte mycket om mete i alla de former som finns inte heller havsfiske eller flugfiske. En tendens är väl att i vart fall flugfisket brutits ut i egna publikationer och metarna... ja.
        Ligger nog i linje med en allt ökande marknadsföring med fokus på just predatorfiske med tillhörande nya rullar, beten, spön, nya båtar och annan teknik mm, det handlar om fiskearter väl spridda i Sverige med mera konsumtionsmöjligheter inom detta fält än inom i vart fall metet skulle jag vilja påstå och redaktionerna för dessa tidningar söker sig säkert till områden som genererar och maximerar annonsintäkter...

        Kommentera


        • #5
          Visst verkar det som att fisketidningar börjat leva i nån slags symbios med stora betestillverkare? Det kan ju vara en förklaring i så fall. Mete är dålig business, mört och majs gör man inga pengar på. Bättre att alla köper plast och gummi i årets färger. Det finns heller knappt en artikel som inte talar om vilka grejer du måste ha för att lyckas. Nya heta metoden: det här behöver du...

          Kommentera


          • #6
            Amen!

            Kommentera


            • #7
              Tidningar skriver om det folk vill läsa. Det är väl ganska tydligt här på FS att predatorfisket dominerar, så då är det inte så konstigt att tidningarna skriver om det...

              Kommentera


              • #8
                Sket i att förnya min prenumeration på FJ då det är ont om bla havsfiskereportage, och sedan att halva tidningen består av flugfiske fast de har en egen tidning för det var droppen som fick bägaren att rinna över. Men fiskejournalismen verkar för övrigt också ha tagit en inriktning på ett allt mer extremt fiske, typ Håkäring, Marlin, Kveite mm från kajak som är helt verklighetsfrämmande för mig och mer handlar om sensationsjakt. Undrar vad som kommer näst, trolla Lax stående naken på en surfbräda driven av en elmotor ?

                Kommentera


                • #9
                  Den enda tidningen jag köper är Fiske Feber.
                  Då jag nästan enbart fiskar efter Gädda, Gös och Borre så är den tidningen helt klart bäst.

                  Skulle jag få för mig att fiska Lax eller HÖ då snackar jag bara med min vän Hewtzer här på forumet för han kan närapå allt om det! (då behövs det ingen tidning)

                  Kommentera


                  • #10
                    "Undrar vad som kommer näst, trolla Lax stående naken på en surfbräda driven av en elmotor ?"
                    Kul idé! :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
                    29 svar
                    4 470 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X