Skarven med kunskap och utan lögner... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarven med kunskap och utan lögner...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lausvik
    replied
    I tonåren var jag fältbiolog och fågelskådare. Var ute i alla väder.Låg i gömslen med kikare. Såg många arter men ingen skarv.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Jag vill bara påpeka att mitt inlägg i tråden inte var en känga till TS.

Det är E. Granqvist jag är skeptisk till och gillar inte titeln på hans publikation.
    Publikationen saknar dessutom en ordentlig källhänvisning.

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Kanske man kan träna upp skarvarna till att börja äta säl istället??

Lämna en kommentar:

• byggarn
    replied
    så var vi där igen då.. en säger si och en säger så och en och annan anklagar folk att komma med sanningar utan källkritik men kan samtidigt säga egna sanningar utan samma källkritik....allt beror bara på från vilket håll man väljer att se det...själv väljer jag att se det från mitt eget håll jag vill inte ha fågeljäveln här och skiter egentligen om den varit här sedan urminnes tider eller inte....debatterar man den bör man dock veta att det finns två helt skilda uppfattningar om hur det förhåller sig....men så var det det där med sanningarna, vem har rätt och fel??

en intressant studie kan ni läsa här...http://www.fiskevatten.se/Den_kinesi...2008-10-15.pdf

här försöker man bena ut vad som är rätt och inte...tyvärr är det nog färgat en del även detta men det kanske kan bena ut nåt för en del i alla fall....

de som med bestämdhet menar att sinensis häckat under alla tider i norra europa kan t.ex scrolla ned till sidan76...inga belägg finns enligt denna studie utom ett fossilt fynd 3000 år gammalt vid svarta havet....allt tyder på att sinensis ej häckat i östersjöområdet
    under förhistorisk tid...eller i nordvästra Europa före år 1400...fortfarande allt enligt denna studie....
    Senast ändrad av byggarn; 2016-08-27, 16:09.

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    I de vatten jag har bäst egen kunskap om är det mer skarv och sämre fiske nu än vad det var för en 25-30 år sedan. Det är alldeles sant.
    Precis, i vattnet där jag fiskade/fiskar var de riktigt ovanligt å se skarv för runt 15årsen... Nu ska du vara glad om du ser en fiskmås när du är ute å fiskar elr kör med båten på havet...

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    I de vatten jag har bäst egen kunskap om är det mer skarv och sämre fiske nu än vad det var för en 25-30 år sedan. Det är alldeles sant.

Lämna en kommentar:

• RK99
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    ! I över 40 år har jag jobbat som journalist varav runt 15 som professionell tyckare (ledarskribent, politisk redaktör).
    Det gör dej inte mer trovärdig med tanke på så mycket ren skit man läser från journalister.

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied

Lämna en kommentar:

• Sampa75
    replied
    På tal om skarv såg jag detta häromdagen:

Området kring Gålö i Haninge kommun har tidigare haft mycket goda bestånd av gös och gädda. De senaste åren har vi fått indikationer från fritidsfiskare i området om att bestånden minskat oroväckande. Kustlaboratoriet i Öregrund har därför initierat omfattande undersökningar med syfte att beskriva beståndsstruktur hos gös och gädda och undersöka behovet av åtgärder.

Under flera år har ryssjefisken utförts för att studera lekbestånd av gös och gädda, nätprovfisken för att beskriva fisksamhällets sammansättning som helhet samt yngelstudier för att undersöka reproduktionsframgång. Vi undersöker även skarvens effekter på fiskbestånden genom att samla in uppgifter på födoval.

I projektet ingår också märkning av lekbeståndet vid Gålö, i Lännåkersviken samt i Askviken. Dessa båda vikar utgör mycket viktiga lek- och uppväxtområden för bestånden vid Gålö. Genom återrapportering av märkta fiskar undersöker vi beståndens rörelsemönster och utbredning. Om du vill rapportera en återfångst av en av dessa individer utgör det ett viktigt bidrag till undersökningen.

Ryssjefiskena visar att framför allt beståndet av gädda har en skev storleksstruktur, med alltför få unga fiskar. Samma tendens ses även hos gös, men där är mönstret inte lika tydligt. Vår förhoppning är att vi genom årens undersökningar ska kunna identifiera vad som orsakat problemen och att vi ska hitta vägar att stärka bestånden av gös och gädda vid Gålö, som utgör ett mycket viktigt fiskeområde i Stockholms skärgård.
    Källa: https://www.slu.se/institutioner/akv...e-i-ostersjon/

Vad tror ni, är det skarven som är största boven?

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Oj! Här går diskussionen i höga vågor... Jag dyker rakt i och kollar om jag bottnar!
    Rent allmänt har folk ofta alldeles för mycket förtroende för det skrivna ordet. Det kanske har sina rötter i forntid när bara mäktiga och magiska män/kvinnor och "förståsigpåare" (dom finns fortfarande föresten) med hög ställning och status kunde läsa och skriva och uttala sig offentligt. Att dokumentera något i skrift som sedan kunde återges på annan tid o plats var nog lite magiskt på den tiden och jag tror den "respekten" och övertron som folk hade då för skrifter och text lever kvar till viss del idag.
    Nu är vi ju inte analfabeter längre och vi kan skriva vad vi vill i våra forum (ordet forum har ju romerskt urspung föresten) men många köper idag rakt av vad som påstås i skriven text som tex artiklar i daglig press, annonser, böcker mm. Ja folk går på nästan vad som helst... "men det står ju skrivet så här..?!".
    Källkritik är viktigt (som ju med ett visst "von oben perspektiv" påpekas i andra inlägg ovan). Ofta brister i mitt tycke dock även etablerade journalister i detta avseende och inte bara ovan angivna "rättshaverister" och trådstartare.
    Hur som helst tycker jag inlägget lades upp av TS med tydligt angivet förbehåll till att författaren var omdiskuterad. Rubriken är inte heller TS åsikt över Granqvists text eller åsikter. Således ser jag inget fel med inlägget och tycker nog att vissa kommentarer ovan där olika kraftuttryck används kritiskt mot TS är totalt onödiga och ganska lumpna. Trist att läsa sånt.

Det verkar "skarvas" mycket om skarvar, en het och komplicerad fråga på många sätt. På liknande vis diskuteras vargar, borrelia, invadrarpolitik, terrorister, mm. Alla saker som engagerar oss känslomässigt och som i någon form kanske utgör ett hot ger ofta kraftfulla överdrivna reaktioner och alla vill säga sitt och är övertygade om sin egen klarsyn i frågan.
    Jag minns tydligt den stora rubriken i norsk dagspress för några år sen när vargjakten drog igång. "Vargen äter våra barn" vilket ju var ganska överdrivet och om jag minns rätt var det citerat från en orolig förälder som bodde i ett område med en aktiv vargflock. Källkritik?? Nä ... det sålde inte lika många lösnummer....

Här är det skarv som är "hotet" mot vårat fiske.... vi borde kunna hålla oss lite coolare än oroliga norska föräldrar när vi dryftar frågan.
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-27, 09:21.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flugfisket, 2025-07-08, 14:25
1 svar
172 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flugfisket  
Arbetar...
X