Skarven med kunskap och utan lögner... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarven med kunskap och utan lögner...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    En lite betraktelse från förra helgen då...Efter att ännu en gång tvingats konstatera att abborrfisket i min hemmasjö inte längre är vad det varit, här på grund av gösens framfart, så tog jag mig en funderare. En sjö i närheten, där fisketrycket inte är så högt, där det går att fiska från båt men inte finns någon ramp, där jag själv haft bra fiske förr och där det dokumenterat finns abborre upp mot 2 kg! Ja, så får det bli!

    Tidigt på morgonen sjösatte jag min kajak. Det var helt stilla och solen var på väg upp. Jag kom inte ihåg att vattnet var så klart i sjön, man såg botten på 3 meters djup utan problem. Problemet var dock att det också var helt rent på ekolodet! Inte en fisk! Började faktiskt fundera på om det fungerade, så jag paddlade in i lite växtlighet och jodå "gräset" dyker upp på lodet.

    Dagen går och jag fiskar av uddar, branter och andra gamla från förr kända hot-spots. Nada! Inte ett pet, inte ett darr i linan. Det är fortfarande helt rent på lodet. Jag paddlar över sjöns djupaste del (över 30 meter djupt) och ser ett par små bollar med betesfisk. I övrigt är det kemiskt rent...

    I sjöns bortesta ände får jag så småningom en liten gäddsnipa på kanske 1 kg, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter. Förutsättningarna här borde vara optimala, med näckrosor över fina slätbottnar, branta kanter med berg på ena sidan, flacka bottnar på andra sidan, men inte...På väg tillbaka sätter jag på två små vobblers på var sitt spö och "bonnatrollar" mig hemåt. Inte heller detta ger något. Nästan tillbaka noterar jag något på ett lågt stenparti som sticker upp över ytan en bit bort. Först ser jag inte vad det är, men sedan känner jag igen den välbekanta konturen av ett gäng "ålekråkor" (skarvar) som sitter och torkar vingarna. Ja-ja, då blir det till att prova ett annat vatten nästa gång tänkte jag för mig själv.

    Kommentera


    • #52
      Själv är jag delvis uppväxt i Kungälvsområdet. Där finns ett naturområde som heter Svartedalen. Många gånger vi fiskade där som barn och kammade noll..
      Problemet där var(är?) försurningen. Många "fina" sjöar var mer eller mindre stendöda. Gissar att det fortfarande är så. Vi testade ju överallt utan urskiljning vid den tiden bara ingen upptäckte oss.

      Skarven gör naturligtvis inte saken bättre men den skada som skedde med försurningen i mitt område var hemsk.
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #53
        Med all respekt för ornitologerna (jag räknar mig själv dit) och den koll de har på fåglarna så påstår jag att sportfiskarna har en oerhört mycket bättre kunskap om hur det förhåller sig med fiskbestånden. På lokal nivå är den kunskapen antagligen bra mycket större än vad den är på de myndigheter - nationella såväl som europeiska - som sysslar med frågorna.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          En lite betraktelse från förra helgen då...Efter att ännu en gång tvingats konstatera att abborrfisket i min hemmasjö inte längre är vad det varit, här på grund av gösens framfart, så tog jag mig en funderare. En sjö i närheten, där fisketrycket inte är så högt, där det går att fiska från båt men inte finns någon ramp, där jag själv haft bra fiske förr och där det dokumenterat finns abborre upp mot 2 kg! Ja, så får det bli!

          Tidigt på morgonen sjösatte jag min kajak. Det var helt stilla och solen var på väg upp. Jag kom inte ihåg att vattnet var så klart i sjön, man såg botten på 3 meters djup utan problem. Problemet var dock att det också var helt rent på ekolodet! Inte en fisk! Började faktiskt fundera på om det fungerade, så jag paddlade in i lite växtlighet och jodå "gräset" dyker upp på lodet.

          Dagen går och jag fiskar av uddar, branter och andra gamla från förr kända hot-spots. Nada! Inte ett pet, inte ett darr i linan. Det är fortfarande helt rent på lodet. Jag paddlar över sjöns djupaste del (över 30 meter djupt) och ser ett par små bollar med betesfisk. I övrigt är det kemiskt rent...

          I sjöns bortesta ände får jag så småningom en liten gäddsnipa på kanske 1 kg, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter. Förutsättningarna här borde vara optimala, med näckrosor över fina slätbottnar, branta kanter med berg på ena sidan, flacka bottnar på andra sidan, men inte...På väg tillbaka sätter jag på två små vobblers på var sitt spö och "bonnatrollar" mig hemåt. Inte heller detta ger något. Nästan tillbaka noterar jag något på ett lågt stenparti som sticker upp över ytan en bit bort. Först ser jag inte vad det är, men sedan känner jag igen den välbekanta konturen av ett gäng "ålekråkor" (skarvar) som sitter och torkar vingarna. Ja-ja, då blir det till att prova ett annat vatten nästa gång tänkte jag för mig själv.
          Vilken sjö va detta?

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
            Vilken sjö va detta?
            Ha-ha, Kåsjön! Den var ju inte lättfiskad förr heller, men om man metade med mört utanför pumpstationen brukade det hända grejer :-) Även på vintern kunde det vara riktigt bra...

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
              Ha-ha, Kåsjön! Den var ju inte lättfiskad förr heller, men om man metade med mört utanför pumpstationen brukade det hända grejer :-) Även på vintern kunde det vara riktigt bra...
              Åfan, där kunde man ju få lite abborre förut

              Kommentera


              • #57
                Sportfiskarnas nya favoriträtt.. http://www.di.se/nyheter/omstridd-fa...ucce-pa-pizza/

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                  Fasiken nu bli jag Pizzasugen!!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
                  29 svar
                  4 451 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Arbetar...
                  X