Recension: Rökning - Så röker du kött och fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recension: Rökning - Så röker du kött och fisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Recension: Rökning - Så röker du kött och fisk



    En bok om rökning? Hur svårt kan det vara? In med två fiskar i en Abu-rök som med lite tur blivit diskad sedan senaste rökningen. I med spån i lådan, och underst en bytta med t-röd, vänta en halvtimme och simsalabim så hade jag rökt fisk. Eller inte...?

    Efter att ha börjat läsa Alf Anderssons bok om rökning insåg jag att tricken för en lyckad rökning är lika många som tricken för ett lyckat flugfiske, och att om man ska röka fisk så finns det en hel del att lära sig innan man sätter igång. Det är lätt att glömma i dagens moderna värld att maten vi äter inte håller sig färsk speciellt länge. Vi har helt enkelt inte samma behov av att bygga upp ett förråd som sedan ska hålla oss mätta genom vintern på samma sätt som var nödvändigt förr, eftersom mataffärerna tillhandahåller oss med färska, eller näst intill färska råvaror närhelst vi behöver det.

    Förr i tiden var rökningen extremt viktig för att få maten att räcka längre. Boken fångade mig mer ju mer jag läste i den, den är upplagd på ett sådant sätt att den väcker nyfikenhet. Dessutom är den kryddad med skön, torr humor som förvandlar den till mer än en faktabok om hur du bäst lyckas med att röka kött och fisk, det är en bok som vill inspirera och uppmuntra läsaren att ta tillvara på livets goda. Dessutom finns det sida upp och ner med tips och trick av den sort som många av oss inte längre har tillgång till, kunskap som förr förmedlades från de äldre generationerna till de yngre, exempelvis vart de bästa delarna på djuret sitter och hur du tar till vara på dem vid styckning av vilt, fågel och fisk.

    Boken är en perfekt present till dig som vill lära dig röka fisk och kött. Den går igenom allt du behöver veta och innehåller dessutom massor av härliga bilder och teckningar som får smaklökarna att arbeta övertid och mig att börja önska att jag kunde äta papper...

    Dess budskap är tydligt: RÖK, NJUT och MÅ BRA! Boken får högsta betyg, och jag ska bygga en rök!

    Du hittar mer information om boken hos bokförlaget Settern

    http://www.settern.se/rokning-%C3%82...h-fisk-p-2029/
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Bergman; 2016-09-07, 09:37.

  • #2
    Vad roligt att du gillar boken, och Alfs berättarstil och humor. Är det ok att vi lägger upp bilden du tagit, några rader ur recensionen och länk hit på SETTERNS facebooksida?
    /Lina på Settern

    Kommentera


    • #3
      Lägg gärna upp på eran hemsida. Med vänlig hälsning Bobbo

      Kommentera


      • #4
        förvillande lika titel som B-A Schatz "rökning av fisk och kött" men det må väl vara hänt Schatz bok går väl inte få tag på längre...

        Hur som helst är rökning så mycket mer än en röklåda typ ABU där resultatet oftast mer blir överkokt fisk med röksmak...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
        29 svar
        4 464 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Arbetar...
        X