Hyckleri Fiskejournalen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hyckleri Fiskejournalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hyckleri Fiskejournalen

    Fiskejournalen försöker ofta i artiklar framstå som att man värnar om miljö och fiskebestånd men när det gäller den rödlistade ålen gör man självmål efter självmål. Ett antal gånger har det påpekats för redaktören det olämpliga i att samarbeta med Leif Mannerström och använda dennes produkter i olika prenumerationserbjudanden men det verkar inte falla i i god jord och så sent som i senaste numret kan man fortfarande se att samarbetet lever vidare. Money talks och skit i ålen!

    Leif Mannerström fortsätter oförtrutet att servera ål på sina julbord trots påpekanden från diverse olika håll och tycker rödlistning av olika arter är trams (nu senast även västkusträkan) men Fiskejournalen tycker tydligen inte detta är något problem. Precis som kollegan i branschen Per Morberg verkar han inte vilja ta till sig att det inte går att föda upp ål och att odlad ål i själva verket är vildfångad ål.

    Prenumerationen på Fiskejournalen har nu avslutats och kommer inte att återupptas förrän tidningen gjort offentlig avbön från samarbetet med denna fisk- och miljömarodör. Hoppas att fler som värnar om vår miljö och hotade fiskbestånd gör likaledes.

    Se t.ex :

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15959887.ab

    http://www.expressen.se/gt/mannerstr...-en-katastrof/
    Senast ändrad av Fonzie; 2016-10-15, 21:37.

  • #2
    Undrar just om någon på FJ läser vad som skrivs här...

    Kommentera


    • #3
      Inte för att jag vet nåt eller hänger med i nåt, men, låter ju som jag kan vara nöjd å glad över att jag aldrig nånsin i mitt snart 34åriga liv prenumererat på fiskejournalen då!

      Mvh
      /peter
      https://www.facebook.com/OKspinners/

      Kommentera


      • #4
        Hade varit mycket intressant med återkoppling angående detta från Fiskejournalen.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #5
          Bedöms finnas ett så pass slagkraftigt bestånd att man kan fiska upp en viss kvot. Varför skulle det vara hyckleri att äta lagligt fiskad fisk? Finns fortfarande ålfiskare i skärgården med licens.

          Är väl inte särskilt många av oss sportfiskare som struntar i att äta torsk eller tonfisk heller (även om dom inte är lika hotade)? Sen håller jag med om att det borde bli totalt fiskeförbud på ål och när det sker är det inte okej att stödja ätande av ål.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
            Bedöms finnas ett så pass slagkraftigt bestånd att man kan fiska upp en viss kvot. Varför skulle det vara hyckleri att äta lagligt fiskad fisk? Finns fortfarande ålfiskare i skärgården med licens.

            Är väl inte särskilt många av oss sportfiskare som struntar i att äta torsk eller tonfisk heller (även om dom inte är lika hotade)? Sen håller jag med om att det borde bli totalt fiskeförbud på ål och när det sker är det inte okej att stödja ätande av ål.
            Man kan ju tycka att Fiskejournalen som sportfisketidning ska värna om utrotningshotade arter

            Kommentera


            • #7
              Govänner, jag förstår precis och kritiken är klart berättigad. Dock handlar det inte om någon konspiration med Mammon.
              Det finns massor av bra fördelar för Fiskejournalen att ägas av ett stort förlag, men här har vi ett exempel när det blir pannkaka – när den ena handen inte vet vad den andra gör. Det här handlar om ett medskick från marknadsavdelningen, alltså inget från vår redaktion. Förra gången det hände fick redaktören ett smärre bryt och meddelade dem att det fick vara stopp på liknande medskick, vilket tog ett tag att få igenom, och nu har tydligen en omorganisation gjort att nya ovetande personer på marknadsavdelningen har gjort om samma sak igen. Pinsamt…

              Mathias Larsson
              Fiskejournalen

              Kommentera


              • #8
                Hej Mathias!
                Skönt att ni tar avstånd från er marknadsavdelning.
                Bra om ni kunde införa ett slags miljöpolicy som styrker er trovärdighet som miljömedveten sportfisketidning. För det är ju i mina ögon inte er första blundare.
                Ni kanske kan även fundera över det tvivelaktiga i att fiska marlin från kajak? Att detta utsätter djuret för enorma onödiga risker med tanke på hur drillen förlängs och därmed syreskulden hos fisken ökar. För att inte snacka om den ökade risken att fisken blir attackerad av hajar.
                Att fiska marlin från kajak är för mig i samma klass som ett riktad gäddfiske med abborre utrustning- det är total ansvarslöst! Och något en erfaren fiskare som Martin Falklind borde veta om.
                Er chefredaktör har medveten och för upplagans skull ökad risken att dessa präktiga fiskar dör pga en onödig utdragen fiskedrill- för att vara helt tydlig!

                Med vänliga hälsningar
                Mario

                Kommentera


                • #9
                  Varför skulle det ta längre tid från kajak? Vad är problemet? Jag tycker du borde reflektera över ditt eget beteende Mario.Du står på en bild med en Mal långt uppdragen på land med händerna i käften är det ok? Ok ska man fiska havsoring på lektider, det gör inte vi på framsidan iallafall......

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
                    Varför skulle det ta längre tid från kajak?
                    För att du inte kan sätta lika mycket press på fisken i en kajak som från en stor båt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
                    29 svar
                    4 451 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X