Hyckleri Fiskejournalen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hyckleri Fiskejournalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Hej Mathias!
    Skönt att ni tar avstånd från er marknadsavdelning.
    Bra om ni kunde införa ett slags miljöpolicy som styrker er trovärdighet som miljömedveten sportfisketidning. För det är ju i mina ögon inte er första blundare.
    Ni kanske kan även fundera över det tvivelaktiga i att fiska marlin från kajak? Att detta utsätter djuret för enorma onödiga risker med tanke på hur drillen förlängs och därmed syreskulden hos fisken ökar. För att inte snacka om den ökade risken att fisken blir attackerad av hajar.
    Att fiska marlin från kajak är för mig i samma klass som ett riktad gäddfiske med abborre utrustning- det är total ansvarslöst! Och något en erfaren fiskare som Martin Falklind borde veta om.
    Er chefredaktör har medveten och för upplagans skull ökad risken att dessa präktiga fiskar dör pga en onödig utdragen fiskedrill- för att vara helt tydlig!

    Med vänliga hälsningar
    Mario
    Du får naturligtvis tycka precis vad du vill och när det gäller frågan om den drillning du kritiserar har jag ingen uppfattning eftersom jag inte har läst artikeln. Man kan naturligtvis tycka att FiskeJournalen borde ha en sådan policy som du efterlyser men trots allt så är ju FJ "bara" en tidning, dvs ett företag. Dessutom lever vi ju i en tid där inte ens den organisation som säger sig föra sportfiskets (och fiskarnas!) talan och till och med tagit sig namnet Sportfiskarna inte längre håller sig med någon etisk policy motsvarande de förutvarande sportfiskeetiska reglerna. Fanns en sådan policy skulle ju kritik mot företeelser som inte är förenliga med densamma få en större tyngd än när den bara är en enskild individs tyckande. Fast när jag säger det brukar vissa bli väääldigt trötta och oja sig över att jag bara ids...

    Kommentera


    • #12
      Vad syftar du till mer konkret?
      Inget otrevligt menat, intresserad.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
        Fiskejournalen försöker ofta i artiklar framstå som att man värnar om miljö och fiskebestånd men när det gäller den rödlistade ålen gör man självmål efter självmål. Ett antal gånger har det påpekats för redaktören det olämpliga i att samarbeta med Leif Mannerström och använda dennes produkter i olika prenumerationserbjudanden men det verkar inte falla i i god jord och så sent som i senaste numret kan man fortfarande se att samarbetet lever vidare. Money talks och skit i ålen!

        Leif Mannerström fortsätter oförtrutet att servera ål på sina julbord trots påpekanden från diverse olika håll och tycker rödlistning av olika arter är trams (nu senast även västkusträkan) men Fiskejournalen tycker tydligen inte detta är något problem. Precis som kollegan i branschen Per Morberg verkar han inte vilja ta till sig att det inte går att föda upp ål och att odlad ål i själva verket är vildfångad ål.

        Prenumerationen på Fiskejournalen har nu avslutats och kommer inte att återupptas förrän tidningen gjort offentlig avbön från samarbetet med denna fisk- och miljömarodör. Hoppas att fler som värnar om vår miljö och hotade fiskbestånd gör likaledes.

        Se t.ex :

        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15959887.ab

        http://www.expressen.se/gt/mannerstr...-en-katastrof/
        Hej Olle Fonzarelli;

        FiskeJournalens huvuduppgift är att ständigt skaffa fler nya läsare och prenumeranter. Därför händer det då och då att redaktionen eller någon fristående skribent av misstag råkar trampa någon enskild läsare på tårna....

        Själv varken fiskar eller äter jag Ål (Anguilla Anguilla) utan låter den gärna simma till Sargassohavet för att leka med kompisarna...

        Ålens tillväxt är långsam. Ålhannarna kan bli 29-51 cm långa och honorna 42-100 cm med en max.vikt på cirka 3,5 kilo.

        Ålen äter grodor, både död och levande fisk, musslor, snäckor och insektslarver...

        Förr sades det ofta att Ålen levde på lik från drunknade sjömän...

        Nothing is forever!

        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Vad syftar du till mer konkret?
          Inget otrevligt menat, intresserad.
          Hör har du timmar av kvällslektyr:
          http://www.fiskesnack.com/forum/show...=Etiska+regler
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av BusterL Visa inlägg
            Govänner, jag förstår precis och kritiken är klart berättigad. Dock handlar det inte om någon konspiration med Mammon.
            Det finns massor av bra fördelar för Fiskejournalen att ägas av ett stort förlag, men här har vi ett exempel när det blir pannkaka – när den ena handen inte vet vad den andra gör. Det här handlar om ett medskick från marknadsavdelningen, alltså inget från vår redaktion. Förra gången det hände fick redaktören ett smärre bryt och meddelade dem att det fick vara stopp på liknande medskick, vilket tog ett tag att få igenom, och nu har tydligen en omorganisation gjort att nya ovetande personer på marknadsavdelningen har gjort om samma sak igen. Pinsamt…

            Mathias Larsson
            Fiskejournalen
            .................................................. .........................................

            Hej Mathias Larsson;

            Innan första numret av tidningen FISKEJOURNALEN kom ut ringde Olof Johansson till mig och bad om att jag skulle börja skriva artiklar i en kommande fisketidning som skulle heta FISKEJOURNALEN...

            Jag prenumererade på och skrev artiklar i FISKEJOURNALEN under massor av år efter mitt samtal med Olof Johansson...

            Idag skriver jag på FISKESNACK ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              .................................................. .........................................

              Hej Mathias Larsson;

              Innan första numret av tidningen FISKEJOURNALEN kom ut ringde Olof Johansson till mig och bad om att jag skulle börja skriva artiklar i en kommande fisketidning som skulle heta FISKEJOURNALEN...

              Jag prenumererade på och skrev artiklar i FISKEJOURNALEN under massor av år efter mitt samtal med Olof Johansson...

              Idag skriver jag på FISKESNACK ...

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Hej Leif,
              det är trevligt att du skriver här på fiskesnack men hur hänger detta inpass ihop med trådens ämne...?

              Kommentera


              • #17
                Jag minns jag läste en artikel om ålen. Att en anledning till att dom minskat hos oss har med havsströmmar att göra. Att dom nu istället hamnar i England. Tror det var i programmet River Cottage dom visade hur man fiskade ål med gigantiska sänkhåvar. Små ålar då, som en strömming.
                Men det är ju i samma land dom ser gös som en skräpfisk, något man kastar på land åt räven att äta.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg

                  Hej Leif,
                  det är trevligt att du skriver här på fiskesnack men hur hänger detta inpass ihop med trådens ämne...?
                  Hej Fonzie;

                  Den av dig startade tråden handlar om tidningen FISKEJOURNALEN, en fisketidning som jag personligen tycker är mycket informativ och spännande för oss sportfiskare...

                  Ju fler av oss som läser och prenumererar på Fiskejournalen desto fler bra FJ-artiklar kommer vi att få läsa i framtiden....

                  Old Firehand
                  Leif Engström


                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-13, 10:45.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                    Fiskejournalen försöker ofta i artiklar framstå som att man värnar om miljö och fiskebestånd men när det gäller den rödlistade ålen gör man självmål efter självmål. Ett antal gånger har det påpekats för redaktören det olämpliga i att samarbeta med Leif Mannerström och använda dennes produkter i olika prenumerationserbjudanden men det verkar inte falla i i god jord och så sent som i senaste numret kan man fortfarande se att samarbetet lever vidare. Money talks och skit i ålen!

                    Leif Mannerström fortsätter oförtrutet att servera ål på sina julbord trots påpekanden från diverse olika håll och tycker rödlistning av olika arter är trams (nu senast även västkusträkan) men Fiskejournalen tycker tydligen inte detta är något problem. Precis som kollegan i branschen Per Morberg verkar han inte vilja ta till sig att det inte går att föda upp ål och att odlad ål i själva verket är vildfångad ål.

                    Prenumerationen på Fiskejournalen har nu avslutats och kommer inte att återupptas förrän tidningen gjort offentlig avbön från samarbetet med denna fisk- och miljömarodör. Hoppas att fler som värnar om vår miljö och hotade fiskbestånd gör likaledes.

                    Se t.ex :

                    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15959887.ab

                    http://www.expressen.se/gt/mannerstr...-en-katastrof/

                    Fler borde avsluta prenumerationen nu har dom börjat dra in politik i artiklar mycket lågt. Rejäla diskussioner inne på Tidningen Fiskejournalens facebooksida.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                      Hej Olle Fonzarelli;


                      Förr sades det ofta att Ålen levde på lik från drunknade sjömän...

                      Nothing is forever!

                      Old Firehand

                      www.trumman.com
                      Min far sa att förr när han var liten nån gång på 40 talet. Då fiskade man ål med hästhuvuden.
                      Förr innan kommunen köpte min släkts mark så hade vi mark vid en stor sjö. Öster land då. Där brantar sjön lodrätt ner 10 meter nästan på ett spottavstånd. I den slänten kastade man ut hästskallarna. Lät dom ligga i en vecka.
                      Skallarna behövde sitta i kätting annars drog ålarna bort dom. Var bara en viss tid på året dom fiskade så.
                      Far berättade att ålarna kröp ut ur ögon hålen när dom lyfte upp skallen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
                      29 svar
                      4 464 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av rupalimehta, Idag, 08:12
                      0 svar
                      13 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg rupalimehta  
                      Arbetar...
                      X