Island 2013 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Island 2013

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Island 2013

Någon som har tips om fiske på Island?
    Ska mest fiska i inlandet, men det kan ev bli så att jag reser ut på någon fisketripp på havet.... Vill ha tips på guider, sjöar, havsresor, boende ja, lite gott o blandat. Gärna länkar till bra fiskesidor, har hittat www.nat.is men vill gärna ha fler tips...

Jag och kompisen fyller 40 nästa år och ska precis börja planera en resa till Island. I huvudsak blir det flugfiske i strömmande vatten men tänker oss också en tur ut på havet. Vore ju ide att utbyta tips med varandra! Så vad har du kommit fram till hitills? När på året ska man vara på plats för bästa flugfisket på öring,röding?

Kommentera

Googlade lite om havsfisket på Island inför sommaren 2012 och hittade denna sida då:

Verkar inte vara så dyrt med tanke på att flyg (från England) ingår i priset. Fisket är väl annars ungefär det samma som i norra Norge skulle jag tro.
      www.custombaits.se

Kommentera

Hej på er,
        Här kommer lite tips om Island.... har själv bokat 6 dagar för företaget i Augusti 2013 till Minnivallalaekur genom http://www.strengir.com då har vi hela älven för oss själva och ett stort hus brevid älven, i denna älv är det begränsat till 4 fiskespö per dag och beträffande fisket så är det bäst fiske i Juni-Juli men jag har några bekanta som varit där ett antal gånger i Maj och Augusti och enligt dom skall fisket vara bra även då men det som är nackdelen då är vädret kan skifta väldigt från dag till dag så toppluva med :-) vi bokade i slutet på September och då var det fullt dom bästa veckorna så det är nog hög tid att boka omgående för 2013 ifall man vill få hyfsade fiske veckor..... vi bokade direkt genom detta företag sedan bokade vi flyg brevid för drygt 2350 kr per person det blir mycket billigare att göra på detta sätt än att boka ett färdigt paket genom någon fiskeresebyrå.... http://www.lax-a.netär ett annat företag ni kan kolla upp.
        Hoppas infon kommer till användning.
        Mvh flugfiskeonline.se
        Senast ändrad av Flugfiskeonline; 2012-11-03, 19:19.

Kommentera

Okej...börjar förstå att det mesta fisket är kvoterat i älvarna och att man måste vara ute i god tid för att boka. Vi planerar att åka 2:a veckan i juni. Vill ha ett vatten med öring och röding på max 5timmars bilavstånd från Reykavik.
          Vi är bara 3 snubbar så det duger med en liten "lodge".
          Häpp!

Kommentera

Hej Antevanten,
            Vi var oxå ute efter en älv med Öring och Röding men dom ställena vi kollade upp var det antingen Brun Öring som vi bokat i "Minni" eller så var det havsöring + röding i dom andra älvarna som hade röding och då vi vill fiska stor brun öring så fick vi göra avkall på rödingen..... men det finns säkert älvar som har det ni söker!! men i Minni är det nästan enbart brun öring upp till 10 kg fast det tas varje år någon enstaka lax o röding oxå... det är 2 timmars bilfärd från flygplatsen till denna älv så helt ok enligt mig,
            Men ett tips är att maila till dom 2 företagen jag länka till och förklara vad ni söker så får du ju ett snabbt svar om det finns någon lämplig älv med era önskemål.
            Hoppas det löser sig för er.
            Mvh flugfiskeonline.se

Kommentera

Fiskesäsongen tycks vara mellan juni o september. Vi kommer att resa i augusti månad, vill inte chansa på juni-juli. Vi var på Färöarna i juli förra året och fiskade, men det hade regnat för lite (har ni hört?!! I ett land där det regnar 256 dagar / år) och öringen hade knappt påbörjat sin vandring. Vi fick öring, atlantisk röding o regnbåge men inte i de mängder vi hade förväntat oss (dock oerhört mycket regnbågar). Fisken som lunnefåglarna äter hade av någon mystisk anledning vandrat norröver. Biologerna är helt förbryllade o befolkningen slutade genast att äta lunnefåglar, tills dess man finner en lösning. Kan dock rekommendera Färöarna, ett underbart resmål, väl värt varenda krona.
              Jag har förstått att fisket har förändrats en del både i havet och i inlandet de senaste två åren även på Island. Klimatförändringar?
              Det finns tydligen ett fiskekort som gäller i ca 30-35 sjöar på Island. Kostar (2012) 6000 isl. kronor (ca 350:- sek). Vill man bo billigt har många av Islands Guesthouseboende "sovsäckslogi", så packa ned sovsäcken!

Kommentera

Hej Erik, Tack för bra länkar. Skall fördjupa mig i detta snarast. Har förstått att det är bra att boka i tid. Fick även ett tips om hur man hittat billiga flygresor till Island. Gå in på www.skyscanner.net, de visar vilka dagar det är billigt att resa t Island. Träffar en isländska på puben på torsdag, ska tanka henne på massor av info om Island.
                Min man flugfiskar, men jag har ännu inte lärt mig detta fenomen. Får hoppas att de små firrarna nappar på mina små drag istället. (Eller också får jag väl börja?.....)

Kommentera

Vi har bokat en bil, likt en Pickup modell, kanske kan vara ett tips; se http://www.icelandexplorer.se/happycampers.pdf. Man kan laga mat o sova i den. Verkar vara bra med tanke på att man sparar in logikostnader. Det mesta finns i bilen, täcken, kuddar, lakan, grytor etc etc..... Finns större modeller om man är fler personer. Dyr att hyra men det är ju dyrt på Island.... Lonely Planet utkommer med en ny upplaga av reseguide Island, utkommer någon gång i maj, kan också vara ett tips. Vet inte om det kommer att stå så himla mycket om just fiske på Island, men logi o mat etc för budgetresenärer brukar de vara bra på...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Husse0416, 2017-05-07, 20:36
                  7 svar
                  683 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av Flytringsfiske_Helsingborg, 2022-08-05, 15:24
                  7 svar
                  578 visningar
                  0 gillar