Fisketurer runt/på Bali - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketurer runt/på Bali

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisketurer runt/på Bali

    Hej!
    Jag ska åka till Bali om ett tag och jag undrar om någon av er här på fiskesnack har några företag/guider som ni kan rekommendera? Vore kul att köra lite popper eller speedjigging, är inte intresserad av trolling.

    tack på förhand
    Jocke

  • #2
    Var ett tag sedan jag var där, kan inte rekommendera något specifikt företag eller guide. Dock kan jag meddela att i Padangbai (där färjorna går till Lombok och Nusa Penida) finns goda förutsättningar för att hitta rätt:

    1) Det är billigare än turistfällorna runt Denpasar, Sanur, Kuta, Nusa Dua etc.
    2) De har alldeles utmärkta restauranger, med både lågt pris och bra kvalité på just fisk. Godaste fisken jag ätit i mitt liv intogs där.
    3) De har alla möjliga av vatten-relaterade uthyrningar och aktiviteter där. Dykning, båtresor till öar etc.

    Vad du än gör håll dig borta från Denpasar, Sanur, Kuta, Nusa Dua - och Ubud. Alla turister hänger där. Som jämförelse: När vi landade/åkte så stannade vi två nätter i Kuta, nära flyget och acklimatisera. Stället jag bodde på resterande tid, ~4 veckor på östkusten, några timmar bort.. kostade 15-20% för att hyra en Bungalow, mot att hyra ett litet hotellrum i Kuta. Maten på turistställena kostar 10-20 gånger så mycket som de jag köpte på lokalgatan där jag bodde.. Det är VANSINNIGT mycket dyrare där alla turister är - givetvis.

    Det är ytterligare ett skäl att testa Padangbai istället för fällorna nära flyget.. :P
    Lycka till.

    Kommentera


    • #3
      Jag ska till Bali i april och har valt ett budgetalternativ.
      Har mejlat denna killen.
      http://www.baliwaves.com/2013/09/bal...etut-0-slim-3/
      De tar runt tusenlappen för en dags fiske.
      Kan skriva här när jag varit ute på turen.
      Finns ju såklart större och bättre båtar att åka ut med men det kostar mycket när man är ensam.

      Kommentera


      • #4
        En tusenlapp låter sanslöst mycket. Men det är ett tag sedan jag var där. Jag hyrde en 100cc-vespa i fyra veckor som inklusive bensin åt upp 750kr..

        Jag antar att vill man sportfiska är det svårt att hitta alternativ bortanför turistfällorna. Och där pumpar de tyvärr folk på stålar duktigt mycket. Var där med en släkting som snackar indonesiska, inte sällan kan pruta ner startpriser till 5-10% av utgångspriset. De slår på så mycket de tror de kan få ut av turister.

        Som jämförelse; min släkting har vänner där, vi pratade med den balinesiska familjen, de berättade att om man har ett "bra jobb" (deras exempel var att du jobbar på bank eller är polis), så har du en månadslön på 200 SKR. Den brukar man försörja 3-4 generationer, som bor tillsammans, på. För de flesta har inte jobb. Om man sätter det i perspektiv att 200kr betalar mat och husrum för 15-20 pers i en månad..

        Men, när det gäller nischade marknader som t ex sportfiske kanske det är svårt. Jag skulle prova att googla efter inlägg från sportfiskare från Australien. De bor bara någon/några timmars flyg bort och Bali är deras standard-typ-medelhavsö som de åker till. AU och NZ har en hel del sportfiskare med så finns säkert användbar information att hämta där.

        Kommentera


        • #5
          Jag tycker 1000 kr är bra billigt för båt med guide och utrustning en hel dag. Går säkert att hitta billigare om man vill spara pengar. Kan jag ge en kille 5 månadslöner och vara nöjd samtidigt är det kanon.

          Som jämförelse var jag en dag i Costa Rica för ett par år sedan, kostade runt 500 usd. Inshorefiske med modern båt.
          4 timmars turfiske med 10 andra personer i Australien, 110 aud, ca 700 kr per person.

          Ska dela en båt med flera andra i Nya Zeeland på måndag, de tar 190 nzd, ca 1300 kr per person.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
          3 svar
          159 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg S.K fishking  
          Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
          1 svar
          247 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg tonyex
          av tonyex
           
          Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
          9 svar
          770 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Cosmoz 08  
          Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
          12 svar
          588 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
          0 svar
          130 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
          Arbetar...
          X