Sällskap till UL fjällfiske. Öring/röding, mindre vattendrag, väl insatt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sällskap till UL fjällfiske. Öring/röding, mindre vattendrag, väl insatt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sällskap till UL fjällfiske. Öring/röding, mindre vattendrag, väl insatt.

    Hej alla.

    Ny här på forumet, så hjälp guida om den hamnar fel.

    Brukar spendera varje sommar högt upp i vår fjällvärld, antingen inne i sarek på veckolånga turer
    eller närmare trädgränsen för söka efter de optimala öringvatterna.

    Har provat det mesta i fiskeväg där uppe genom åren: fluga, båt, vinterfiske..
    Mest givande har alltid varit att kunna se massiva vakar, läsa landskapet och komma tillräckligt nära för att lätta steg ska vara minst lika avgörande som vad som sitter på kroken.

    En klassisk tur kan se ut
    dag 1. lämna bilen, på med ryggsäck, vandring en hel dag med spöna nerpackade.
    dag 2 fiskas gående med ryggsäcken på, vattensystem uppåt eller zicksacka längst en dalgång.
    dag 3 kan vara basläger runt de övre källvatten.
    dag 4 vänder det hemåt via ett annat bäcksystem.
    dag 5 tillbaka vid bilvägen.

    snittvikt på fiskarna ligger runt 1-2kg, både öring och rödingar.

    Blir sällan längre då den fisk man tar upp inte klarar längre strapatser.
    Ser mig själv som sportfiskare, trots att jag förmodligen hör till gruppen selektiv matfiskare mer än catch'n'release fantasterna.
    Söker alltid en större fångst än den förra och släpper normalt tillbaka allt som inte är förbättring, de minsta blir kvällsmat över elden och de större följer med hem.

    Nu har dessvärre mitt årliga fiskesällskap fått lägga spöet åt sidan pga av en sjukdom som dessvärre tagit över.
    Så i brist på tillräckligt passande kandidater i min bekantskapskrets för sån här typ av fiske.
    så provar jag här och ser om någon har med liknande intresse som kan tänka sig följa med.

    Du bör vara väl inbiten och kunnig fjällmänniska, och vältränad nog för att klara en del forcering.
    Med fjällvana menar jag hantera allt runtomkring tältlivet och vara bekväm i miljön även om vädret inte är trevligt alltid.
    (dåligt väder ger oftast bäst fiske, faktist)

    Så slut babblat från min sida nu..
    Är en trevlig och social prick annars, 35 år förflutna, jobbar som egenföretagare inom IT branchen.
    Har 2 små barn och bor i södra sverige, men hemmahörande i Piteå där jag kommer förbereda alla resor från.
    Ser därför optimalt att du / ni bor i närheten av norrlandskusten så vi kan träffas i förväg och bekanta oss.

    Tilltänkt fiskevecka är v.29 alt v.30 i år, annars brukar första veckan i augusti vara optimalt,
    då vattennivåerna går ner och insekterna avtar.

    Cheers,

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
3 svar
159 visningar
0 gillar
Senaste inlägg S.K fishking  
Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
1 svar
248 visningar
1 gilla
Senaste inlägg tonyex
av tonyex
 
Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
9 svar
770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Cosmoz 08  
Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
12 svar
588 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
0 svar
130 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
Arbetar...
X