Sportfiskemässan 2019? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskemässan 2019?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Har varit på mässan en gång (2017) och gör inte om misstaget. Bara en massa spinnfiske efter predator-prylar, för mycket folk och allmänt jobbigt. Ungefär raka motsatsen till hur jag vill ha mitt fiske.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Kulfisk
      Hög vill-ha-faktor på Vanquish 2019.
      Visst är det!?
      Det är många, långa år sedan jag var så upphetsad över en haspelrulle.
      Nu bara måste jag ha en till en del av mitt abborrfiske, om det blir en C2500S eller en 2500S är däremot inte bestämt.

      Ursprungligen postat av Kulfisk
      När jag kollar på utländska sidor finns det en massa spännande småspön från Daiwa. De hade varit fina att kika lite på också.
      Daiwa har i princip alltid haft intressanta spön på bland andra japanska, amerikanska och australiensiska marknaderna. Vi har inte fått särskilt många av dem.
      För min egen del är det extremt svårt att köpa spön här hemma då jag i nästan alla fall kräver odelat samt vill ha ganska typiska basspön.
      Har bland annat Daiwa Zillion som var en ruskigt fin spöserie för vettiga pengar.
      Den verkar ha återuppstått nu i grå kostym på flera marknader men vi får nöja oss med massa delade Prorex, generellt sett relativt kompetenta förvisso men inget för mig.

      Ursprungligen postat av Kulfisk
      I år får det dock bli hemmamässa. Tar fram alla fiskegrejjer och kollar vad som finns att återupptäcka.
      Bra idé!
      Slå dank dagtid på Sportfiskemässan, japanrulle-mässa hos JontaK till kvällen!

      Ursprungligen postat av Buster
      Ledsen att vi inte är där, hade gärna mött er alla!
      Hemskt tråkigt.
      Daiwa som ändå visat framfötterna sedan BIOS-bojorna åkte av borde ju vara med på Sportfiskemässan.
      Jag har en hel drös frågor jag gärna stött och blött i en Daiwa-monter, dessutom några intressanta (för mig åtminstone) Daiwa-rullar att visa upp och diskutera...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Visst är det!?
        Det är många, långa år sedan jag var så upphetsad över en haspelrulle.
        Nu bara måste jag ha en till en del av mitt abborrfiske, om det blir en C2500S eller en 2500S är däremot inte bestämt.


        Daiwa har i princip alltid haft intressanta spön på bland andra japanska, amerikanska och australiensiska marknaderna. Vi har inte fått särskilt många av dem.
        För min egen del är det extremt svårt att köpa spön här hemma då jag i nästan alla fall kräver odelat samt vill ha ganska typiska basspön.
        Har bland annat Daiwa Zillion som var en ruskigt fin spöserie för vettiga pengar.
        Den verkar ha återuppstått nu i grå kostym på flera marknader men vi får nöja oss med massa delade Prorex, generellt sett relativt kompetenta förvisso men inget för mig.


        Bra idé!
        Slå dank dagtid på Sportfiskemässan, japanrulle-mässa hos JontaK till kvällen!


        Hemskt tråkigt.
        Daiwa som ändå visat framfötterna sedan BIOS-bojorna åkte av borde ju vara med på Sportfiskemässan.
        Jag har en hel drös frågor jag gärna stött och blött i en Daiwa-monter, dessutom några intressanta (för mig åtminstone) Daiwa-rullar att visa upp och diskutera...
        Det finns 3 olika 2500 på Shimanos hemsida. Jag är nog lite udda i mina rullval och sneglade främst på den med lägre utväxling men alla tre ser väldigt trevliga ut.

        Förmodligen är marknaden för finare spön tyvärr ganska liten i Sverige. Dessutom är smaken väldigt specifik när det handlar om lite dyrare spön. Ska man köpa ett spö för 2kkr+ ska det inte bara ha rätt längd utan även exakt rätt aktion, längd på bakhandtag, rullfäste, öglor,...

        Efter att ha läst diskussionerna på FS är jag helt övertygad om att det finns fler Japanspön och Japanrullar hos FS-aktiva än på hela fiskemässan
        Förmodligen finns det även massa gamla beten, spön och rullar också om man vill efterlikna reakorgarna.

        Kommentera


        • #14
          Kulfisk Ja, Shimanos japanska hemsida är mer imponerande än hela den svenska Sportfiskemässan.
          Presentationen av nya Vanquish är så snygg att man vill sitta och glo på den än gå på nämnda mässa.
          Är heller inte så imponerad av alla högutväxlade hasplar, därför 2500S växlad 5.3 lockar mig mest.

          Generellt är bättre spön för spinnfiske från båt i utlandet odelade. Har hört att odelat är svårsålt här hemma och det får man ju ha en viss respekt för men med en så svag krona hamnar vi odelat-fantaster i en taskig sits.
          Ska kika under mässan men jag gissar att de enda odelade spöna jag kommer se där är Illex och St Croix, märken jag varken är imponerad eller intresserad av.

          Skittråkigt helt enkelt. En mässa bör om jag får bestämma inte vara ett ställe där nasare försöker sälja på mig diverse skit; en mässa ska visa nyheter, spetskompetensen ska vara på plats och prata om fiskemetoder och prylar.
          Att inte kunna prata med officiella återförsäljare om Vanquish samt Daiwas CT SVs vara eller inte vara på vår marknad är för mig en sorg.

          Några burkar med Daiwa-fett lär jag inte heller kunna köpa...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Snart dags för mässa, i år igen i min relativa närhet vilket alltid är behagligt.
            Kommer nog själv besöka mässan fredag och lördag, möjligen även söndagen. Det blir som vanligt mest för att träffa bekanta, hämta/lämna rullar och möjligen
            sitta och skruva en stund någonstans inne på mässan.
            Blev lite besviken då jag kikade på utställarlistan och inte hittade varken Daiwa eller Normark. Hade stora förhoppningar om att få kika igenom några av Daiwas spön,
            haspelrullar och även se om någon av de nya CT SV-rullarna hunnit hit.
            Hos Normark ville jag kikat på 2019-års Shimano Vanquish vilken förhoppningsvis blir min nästa haspelrulle, nu kanske det blir import istället.
            Får helt enkelt hoppas att någon av butikerna har med sig dessa produkter.

            Ska ni gå på mässan?
            Vilka förväntningar har ni?
            Har inga förväntningar alls och tycker mest om att strosa runt och kika på framför allt båtar och elektronik. Men det lär dröja innan hustrun går med på en ny båt så det blir nog att tuffa runt i Lindern ett tag till... Kommer som tidigare att lägga mest tid på fredagen eftersom man slipper armbåga sig fram och lättare få kontakt med utställarna. Jag bor halvvägs från dig in mot Jönköping och hade nog hoppat mässan om det varit längre än 5-10 mil, mer intressant är det inte för min del.

            Kommentera


            • #16
              Någon som vet om det är lugnare med folk på fredag förmiddag på mässan? Tänker att folk ändå jobbar.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
                Någon som vet om det är lugnare med folk på fredag förmiddag på mässan? Tänker att folk ändå jobbar.
                Betydligt lugnare alla gångerna jag varit på Elmia på fredagen

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                  Ledsen att vi inte är där, hade gärna mött er alla! Dock kommer vi ha Keskitalo och Anders från Best på plats som ni alltid kan ventilera Daiwa med samt känna på lite nya grejor!
                  Hej Buster;

                  Både du och Daiwa är stora namn inom svenskt Gäddfiske sedan du var huvudperson i en känd svensk Gäddfilm...

                  Beträffande Daiwas multirullar har jag aldrig ägt några så långkastande och trasselfria mulltirullar som mina fyra gamla Daiwa Procaster PR35SH som jag köpte till mig och min son John-Fredrik på försäljaren Sixten Carlssons rekommendation....


                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-09, 18:34.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                    Kommer som tidigare att lägga mest tid på fredagen eftersom man slipper armbåga sig fram och lättare få kontakt med utställarna. Jag bor halvvägs från dig in mot Jönköping och hade nog hoppat mässan om det varit längre än 5-10 mil, mer intressant är det inte för min del.
                    Vet inte om jag egentligen tycker själva mässan är värd resan hela vägen från polkagrisstaden (eller i mitt fall snarare dess mörka utkanter) men det brukar vara trevligt att träffa lite folk.

                    Just kontakt med utställare har jag generellt haft svårt med oavsett folkmängd senaste åren.
                    Kanske ställer jag för dumma frågor och därför blir skydd som elden.
                    På tal om det ska jag ge en eloge till ABU som förra året hade väldigt hjälpsamma och trevliga representanter i sin monter.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag hoppade på ett erbjudande med buss och biljett för några hundringar. Slipper köra och kan ta en bira för att öka köpsuget. Nått skit finns väl?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
                      3 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg S.K fishking  
                      Startad av EdvinMedvind, 2023-04-16, 15:16
                      3 svar
                      379 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg EdvinMedvind  
                      Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
                      1 svar
                      244 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg tonyex
                      av tonyex
                       
                      Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
                      9 svar
                      765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
                      12 svar
                      580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X