Bakluckeloppis/swapmeet intressekoll - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bakluckeloppis/swapmeet intressekoll

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
    åka på fisketripp vore ju epislt egentligen och en av få saker jag är beredd att lägga pengar på!
    Jag är "på" avsett vilket fiske det gäller!

Jag försöker bara komma med några förslag på platser och hoppas därmed att det kommer fler förslag på aktiviteter, platser, fiskesätt och så vidare.

Jag slänger in ett förslag till med länk och lite förklarande text från sidan.

"klipp"
    Magnehulteån
    Magnhulteån är belägen mellan Rejmyre och Simonstorp.
    Ån rinner mellan sjöarna Magnehultsjön och Hunn.
    Ån lämpar sig bra för flugfiske med lättkastade gräsytor. Från Magnehultsjön ner till att ån blir bredare (ca 1 km) kan man främst under våren och vid regnrika somrar ha ett trevligt smygfiske i litet svårare terräng.
    Nedströms landsvägsbron är endast fiske med flugspö tillåtet. Från landsvägsbron upp till vindskyddet är det tillåtet att fiska med mete, flugspö och spinn.
    Från vindskyddet upp till Magnehulsjön är endast fiske med flugspö tillåtet.
    "/klipp"
    Put and Take | Östergötlands Sportfiskeguidning

Här finns ju chans till fiske med flera olika metoder och redskap... BFS kanske... och det går givetvis även abborre och gädda i vattnen.

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    åka på fisketripp vore ju epislt egentligen och en av få saker jag är beredd att lägga pengar på!

däremot är det för egen del inte längre intressant med enbart flugfiske... fiskade mig lite för mätt på det under en ~20års period så nu är det faktiskt så att jag helt ärligt är såpass ointresserad sista ~10åren att jag just nu inte kan minnas vad för slags flugprylar jag har kvar längre?
    Minns t ex helt ärligt inte vilket av de två Nils Kulle -byggda splitcanespöna jag har kvar? vilket bytte jag bort mot rulldelar till wiloboken här på brädan? och vilket blev kvar???
    borde kunna ha nåt lättare gammalt loop-spö kvar (med lagad topp?) medan det mesta andra flugrelaterat getts bort... gissningsvis finns nån rulle med nånstans, har iaf minst en, en gammal abu- som va med i mitt första flugkit jag köpte...

​​​​​​​*krydda ovanstående mentalt med smileys här och där!

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Jag "spinner" vidare lite här men det här gäller ju då endast flugfiske.

Jag har fått förfrågan utanför det här forumet om jag vill följa med och fiska i Norrbyströmmen en dag. https://www.norrbystrommen.se/

Det vill jag ju så dit ska jag i maj nästa år.

Finns intresse från några här så vi kan dra ihop ett gäng på 10 betalande? Jag vill minnas att en dag kostar strax under 1300:- men priserna kan justeras till nästa år.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara en tvådagars hos Thomas Berggren på Lilla Malma https://lillamalma.se

En tvådagars med övernattning kostar där 3300:- per person och man är då 8 fiskare. ytterligare ett alternativ är att vi bokar in oss på en flugfiskekurs... man kan gå en kurs oavsett om man aldrig har flugfiskat förut eller om man är en erfaren flugfiskare. Jag har varit på kurs hos Thomas och har bara gott att säga om anläggningen och upplägget. En kursdag kostar då 2350:- per person och då ingår fiske, kaffe, smörgås, lunch och eftermiddagsfika... Thomas fru lagar magiskt god mat så man får inte äta för mycket så man inte orkar fiska på eftermiddagen :-)

Ja, det kostar lite att åka iväg och fiska... men det är roligt att fiska. Så om ni slutar köpa nya fiskeprylar en månad så har ni sparat ihop till en weekend :-)

Finns det förslag på andra platser att besöka i grupp?

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Kanske i samband med någon tävling likt 08abborren eller Nyköpingsborren?

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    jag kommer inte åka på nån mässa så för egen del hade jag hellre setts utöver sånt tjörv, ska jag lägga pengar på å faktiskt åka nånstans så är det mest för att fiska då!
    Men man kanske kunde ses å bakluckeloppisa på/nära nåt fiskbart vatten som flera vore intresserade av??? så blir de loppis om man vill, fiska om man vill, ses å snacka skit å dricka kaffe är såklart obligatoriskt isf oavsett!

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore

Hade varit seriöst, men tänkte isf mer på att träffas i närheten av dylikt, typ vid fikaplats etc.
    Ja, jag förstod det... MEN! Det kommer inte bli billigare för då ska man dessutom in på mässa också :-) Jag tycker ju att ABU och sportfiskarna ska stå för en liten monter för rullnördarna som dreglar över gamla ABU rullar på sportfiskarnas forum...

Men... jag föreslår då Lördagen den 18:e mars på nån parkering vid sportfiskemässan.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore
    Gillar tanken skarpt!

Men som andra redan varit inne på så är det ju det här med de geografiska avstånden.
    Dagens bränslepriser är ju dessutom inte direkt humana…

Så jag lurade lite i andra banor och kom fram till att om dylikt sker i samband med mässor, marknader etc, dit folk har tänkt att ta sig ändå så borde det kanske gå att organisera lite träffar där åtm några av oss skulle kunna mötas.
    En egen monter på sportfiskemässan :-D

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ja överblivna spön lär stå och skäms lite här och där så tanken är ju god iallafall

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Sverige är långt och brett så det är nog svårt att enas om vart man ska samlas när det är folk från Skåne i söder och längst upp i norr så blir det nog svalt intresse på grund av avstånd har 40 min till Norge och fyra timmar till 08:a land själv och många har betydligt längre till tockholmstrakten
    Jag köper det såklart. Men det borde väl ändå finnas några inom köravstånd... tycker det kunde anordnas träffar i varenda län lite nu och då.

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Sverige är långt och brett så det är nog svårt att enas om vart man ska samlas när det är folk från Skåne i söder och längst upp i norr så blir det nog svalt intresse på grund av avstånd har 40 min till Norge och fyra timmar till 08:a land själv och många har betydligt längre till tockholmstrakten

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flytringsfiske_Helsingborg, 2022-08-05, 15:24
9 svar
714 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Messiah
av Messiah