Fiske i kroatien - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i kroatien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i kroatien

    Tja! Jag ska åker till kroatien på torsdag och plockar med mig ett fiskespö men är det någon som har erfarenhet av fiske i kroatien där i adriatiska havet (tror jag det heter) Vad bör man använda för drag och dyl.?

    Tacksam för svar!

  • #2
    Jag fiskade lite där och har fiskat lite i grekland också och det var ungefär samma fiskar på båda platserna. Jag kom aldrig i kontakt med några större fiskar, såg aldrig några större fiskar när jag snorklade heller. öht var det ganska lite fisk faktiskt. Den fisk som var roligast att fiska var multe på frilina med en brödbit. De är förbannat jävla bra på att ta brödbiten utan att få med kroken och jag vet inte hur många mothugg jag gjorde utan kontakt men när man väl får de är de jävligt roliga, de hoppar och har sig. Största jag fick skulle jag uppskatta till ca 2kg och det var ungefär den storleken de största jag såg var i. Jag testade att bottenmeta med lite olika saker t.ex. snäckor. Då fick jag bara småfiskar i olika roliga färger. Jag kastade lite med småwobblers också men det gav ingenting.
    Testade även flötmete med snäckor, brödbitar, majs, tomat (såg en local som drog en multe på tomat) men det gav varken mer eller mindre än fiske med flytbröd. Mitt tips är: hitta något ganska vindstilla ställe, typ en lagun där du ser att det går fisk och langa i en fet brödskiva bredvid din brödbit och sen står du helt stilla för de är väldigt skygga, en rörelse så försvinner de direkt. Efter en liten stund så kommer det komma småfisk och börja nafsa på brödet (det här var ett stort problem eftersom brödet lätt lossnar från kroken när småfisken puffar på det) Sen kommer multarna och gluffsar och det är då det roliga börjar

    Kommentera


    • #3
      Okej fan det låter riktigt spännande! Men hur menar du med flytbröd? Är inte så insatt på alla dessa ord! Tack för svart iaf!

      Kommentera


      • #4
        Ta bara en liten krok, typ en tia för fiskarna har små munnar, sen tar du en liten brödbit och fäster på kroken och kastar ut. Om du har problem att kasta den lätta brödbiten så köp en kastdobb. Jag hittade ingen kastdobb så jag tog ett vanligt flöte och satte lite blyhagel precis under det ungefär 3 m ifrån brödbiten. Ett annat tips är att ha tålamod, jag gjorde ofta felet att jag inte kunde låta bli att flytta brödbiten när jag såg att fiskarna var och åt av en annan bit 2 m till höger om min. Det är inte bra. Till slut lärde jag mig att de förr eller senare kommer till ens egen brödbit. En annan sak jag gjorde var att ungefär 30cm från kroken fästa ett beteslås och med hjälp av det beteslåset kan man sen fästa en större brödbit nära sitt krokbete. Det hjälper till att hålla krokbete och den större brödbiten nära varandra.

        Kommentera


        • #5
          Okej tack för det utförliga svaret! Ska bli jätte skoj att fiska utomlands!

          Kommentera


          • #6
            A det är skitkul! så jälva spännande att fiska multe i ytan så det är inte sant.

            Kommentera


            • #7
              Fy fan va härligt nu kan jag knappt vänta tills vi åker!

              Edit; Så det är bra att ta med en hel del krokar i olika storlekar och kanske mindre wobblers och skedrag då?

              Kommentera


              • #8
                Hehe... Jag ska till grekland på torsdag med två kompisar, målet är väl inte direkt att fiska men vi ska vara där i två veckor så någon liten tur borde jag ju kunna göra! blev jävligt sugen nu när jag tänker tillbaka på det...

                Kommentera


                • #9
                  Fasen va skoj! Då måste du ju ut en sväng och fiska! Nu är jag taggad till tusen

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja det borde jag greja, vettefan om jag pallar ställa mig bland alla bakfulla svin på kos och dänga bara men vi ska ju till lite andra öar också så på någon av de lite lugnare öarna kan man ju köra lite ett annat tips är att behåll kvittot på allt och kolla så att de har gjort rätt, många gånger blir 2 koppar kaffe 3 koppar på notan etc. även i mataffärer. Man tror ju att det ska vara lugnt i ett sånt "turistland" men de försökte fan hela tiden att lägga på en tia här och en tia där!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
                    3 svar
                    159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg S.K fishking  
                    Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
                    1 svar
                    248 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg tonyex
                    av tonyex
                     
                    Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
                    9 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
                    12 svar
                    588 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
                    0 svar
                    130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
                    Arbetar...
                    X