Boka Turbåt- vilken ska vi välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Boka Turbåt- vilken ska vi välja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg


    Storfisklista saxad från en av turbåtarnas (kör på Fladen) hemsida :

    Storfiskare 2008

    Torsk: 6.70kg - Mikael Burström
    Havskatt: 3.10kg - Niklas Andersson
    Pigghaj: 5.30kg - Johan Sjöberg
    Knot: 0.50kg - Thomas Valkendorf
    Makrill: 1.36kg - Andreas Öberg
    Gråsej: 1.50kg - Fredrik Strömkvist
    Långa: 1.40kg - Magnus Larsson
    Bleka: 2.60kg - Stefan"Göteborg"

    Torsk/Sej/Långa - Enorma pjäser... Makrill är gott som tur är.

    Ja tyvärr så är det rätt överfiskat av yrkesfiskarna så storfisk är det ont om på fladen, men det kan smälla till med en och annan lite större torsk. Vrakfiske med bl.a Tuna Clipper från Rönnäng är väl ett lite säkrare kort om man vill ha stortorsk och sej, men som i allt annat fiske så finns det inga garantier, det kan bli najs eller bajs.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

    Kommentera


    • #12
      Tack för alla tips!

      Den båten som utgår från rönnäng verkar intressant, har du någon mer info om den?

      mvh

      Kommentera


      • #13
        http://www.tunaclipper.se/ http://www.oberonfishing.com/ här har du både Tuna Clipper och Oberon. Det finns nån tråd här på FS har jag för mej med en sammanställning av turbåtarna på västkusten men jag orkar inte leta fram den, jag har ju semester
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

        Kommentera


        • #14
          På Oberon verkar det som att de får en del lite större fisk faktiskt, iaf om man skall tro på datumen då bilderna är uppladdade. Det vore lite spännande att ha chans på lite större fisk.

          Det är helt klart intressanta alternativ båda två, har tidigare gått ut med en snabb båt från marsstrand men kan inte komma på vad den heter =(..

          mvh

          Kommentera


          • #15
            Någon som vet något om hajen vid marstrand?

            Är det någon som vet något om hajenbåten som utgår från marsstrand?

            Någon som har någon info om hur makrillfisket har varit den senaste tiden? Sugen på en tur nu!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Ramon Dekker Visa inlägg
              Är det någon som vet något om hajenbåten som utgår från marsstrand?

              Någon som har någon info om hur makrillfisket har varit den senaste tiden? Sugen på en tur nu!
              Saxat från http://www.msclipper.se :
              Fredagen 17:e Juli

              Magiskt makrillfiske igår. På eftermiddagsturen hade vi fångat ett par hundra makrillar när vi 30 minuter innan hemgång såg ett riktigt måsadyk. En bit ifrån oss var det så mycket makrill så sillen de jagade hoppade ur vattnet i gapet på det glupska måsarna. Vi körde dit och fångade ytterligare 1300st på en halvtimme. Makrillen tog aldrig slut det blev bara intensivare och intensivare. Jag avbröt fisket då 1500st på en korttur är mer än tillräckligt. Vi får vara rädda om fisken.

              Långturen bjöd efter en seg start ett bra fiske. Vi fångade ca 4-500 makrillar och de var riktigt stora. Många upp mot kilot. Vi fick också ett hundratal fina vitlingar och skapligt med torsk. Den största på knappt 4kg. Perfekt väder hela dagen.
              Senast ändrad av Låftamannen; 2009-07-20, 14:17. Anledning: Kan inte öresund invaderas av dessa stim snart?
              http://bynnasfiske.blogg.se/

              Kommentera


              • #17
                Oj oj, det verkar riktigt hett. Vet du om det är svårt att få plats på båten, eller räcker det om man bokar någon dag i förväg? mvh

                Kommentera


                • #18
                  http://www.msclipper.se/ Ring och fråga.
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                  Kommentera


                  • #19
                    Var ute med clipper igår och måste säga att det var en av de sämsta havsfisketurerna jag har varit ute på. Vädret var bra, lite gammal sjö men solen sken och så långt var allt bra. Fisket var dåligt, men det är ju något som man får räkna med ibland. Det fanns en stor artrikedom så jag känner mig nöjd ändå, trots att vi inte lyckades hitta någon makrill.

                    Det som var tråkigt var dels den långa gångtiden, av en fisketur på 4 timmar så hade vi en gångtid på minst 4-4.5 timmar. Däremellan fiskade vi och flyttade mellan fiskeplatserna. Den effektiva fisketiden var alltså mkt liten. Jag är van vid ca 2 timmars gångtid och 6 timmars fiske.

                    Vidare så var "medhjälparna" på båten lite olustiga i det att de ägnade tiden åt att leka med varandra och göra narr av övriga passagerade när dessa inte såg på. Det var inget som drabbade oss, men vi såg att de gjorde detta mot sådana som inte fiskat så mkt innan och exempelvis inte kunde banka av fjärsingarna själva. Detta tillsammans med knepiga kommentarer om kineserna som knytit häcklor etc, gör att jag inte kommer att åka med den båten igen.

                    Som tur är finns det ju många bra fisketurer att åka på, och fladen är ju en enorm tillströmmning av follk, så smaken är kanske som baken.

                    Kommentera


                    • #20
                      Hej Ramon,
                      Fiske är som bekant ibland magiskt och ibland sämre. Jag körde själv inte turen du refererar till men jag körde på eftermiddagen, då hade den bäste 74makrillar och hans största fisk var en torsk på 4kg. Jag hörde att turen ni var med på var var mycket sämre vilket jag naturligtvis beklagar. Självfallet gör även vi fel ibland, vi är också människor men vår ambition är att ni skall vara så nöjda som möjligt. Därför kan det bli så att om det nappar dåligt kör skepparen ovanligt mycket. Syftet är naturligtvis att finna mer fisk. Oftast lyckas detta men inte alltid. Jag föreställer mig att Ni som kunder vill att skepparen flyttar och försöker göra det bästa. En turbåtsskeppare som bara ligger kvar när det inte nappar ger jag inte mycket för. Däckskillarna har häcken full med att hjälpa folk och reda ut trassel och rensa fisk, självfallet skall de uppföra sig bra. Jag vet att erfarenhet att det funkar åt två håll. Det är alltid enklare att vara trevlig mot en trevlig kund en de som är direkt otrevliga vilket tyvärr förekommer. Därmed inte sagt att det var så i detta fallet. Självfallet blir stämmningen hos både kunder och besättning bättre när det nappar. Då motsatsen råder är vi lite mans frustrerade. Häromdagen ville någon ge dem Dages ros för att de var just så hjälpsamma. Hursomhelst hade jag gärna sett att Ni hade kontaktat oss om Ni tycker att något var fel så att vi får en chans att reda ut det. Vi är angelägena om att Ni är nöjda. Jag har naturligtvis pratat med dem om detta och de ställer sig helt oförstående och undrar om det verkligen var Clipper Ni var ute med, men som sagt ring mig gärna på 0707-460007.
                      Hälsningar
                      Pontus Bengtsson
                      Sjökapten och ägare till Clipper

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
                      3 svar
                      159 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg S.K fishking  
                      Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
                      1 svar
                      248 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg tonyex
                      av tonyex
                       
                      Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
                      9 svar
                      770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
                      12 svar
                      588 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
                      0 svar
                      130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
                      Arbetar...
                      X