Vad är oddsen för detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är oddsen för detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är lite förvirrad, leker inte abborren i Maj?
    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Ursprungligen postat av Motorgoat Visa inlägg
      Är lite förvirrad, leker inte abborren i Maj?
      Tjääna
      Stämmer bra det, men redan nu står dom i stora klungor/stim och där kommer dom att stå tills leken drar igång. Oftast är det någonstans i närheten.
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
        Tjääna
        Det kommer att "handtrallas" för fulla muggar. Om du läste mitt inlägg efter "handtrallarteorin" så har du svaret. Jag är rätt övertygad om att det finns en mängd hannar i området med den skillnaden att dom är mycket mindre och därför inte fastnar på dina jiggar. Ett typiskt lekbeteende hos abborren är en större hona omgiven av ett gäng mindre hannar som väntar på att få komma till. Självklart finns det en och annan stor hanne också, men dom är väldigt få jämfort med andelen stora honor.
        Hoppas jag krånglat till det för dig så att du förstår.
        På dom igen
        Bb
        Thx M8!

Nu blev det tillräckligt grynigt för att även jag skulle förstå......allt utom det där med "handtrall".....

Av hannarna som väntar på att få komma till....är det bara en som får....eller är det flera som får...?

Om bara en så lär det väl bli "fentrallande" bland de drängar som blir utan ändå......

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
          Tjääna
          Stämmer bra det, men redan nu står dom i stora klungor/stim och där kommer dom att stå tills leken drar igång. Oftast är det någonstans i närheten.
          På dom igen
          Bb
          Hej Bejan;

Även stora Abborrar måste äta mellan slutet av november till mitten av Maj nästa år. Annars lär de inte överleva....

Genom åren har jag ofta varit med om att stora Abborrhonor går in i kuperade flader och marer under senhösten för att söka föda eller för att vattentemperaturen där kan vara några tiondels grader varmare i vindskyddade djuphålor....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Bejan;

Även stora Abborrar måste äta mellan slutet av november till mitten av Maj nästa år. Annars lär de inte överleva....

Genom åren har jag ofta varit med om att stora Abborrhonor går in i kuperade flader och marer under senhösten för att söka föda eller för att vattentemperaturen där kan vara några tiondels grader varmare i vindskyddade djuphålor....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
            Tjääna Leif
            Det du beskriver stämmer alldeles utmärkt. På de platser jag fiskar abborre denna årstid så är det aktivitet i form av ytjakter och jakter under ytan. Självklart måste dom äta. Vad jag försökte beskriva är att dom inte är lika rörliga den här årstiden och mer stationära. På de platser dom står nu så ser man mycket betesfisk på ekolodet. Jag tolkar det som om att betesfisken också kommer att hålla sig i området hela vintern.

Till Sb och andra som kanske är intresserade
            Jag tänkte jag skulle försöka ordna fram lite statistik på könsfördelning vid olika längder/storlekar, det kan ju vara lite roligt.
            På dom igen
            m v h
            Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              Nu blev det tillräckligt grynigt för att även jag skulle förstå......allt utom det där med "handtrall".....
              Vill du att jag skickar dig ett PM och förklarar vad en handtralla är?

Kommentera

Grejen har ju alltid varit att en viss storlek på abborre håller sig för sig självt. Sen att abborrhanar sällan blir så stora. Och just därför inte är så präglade på fisk. Utan med deras mindre käft mest passar till mindre kryp till käk eller nån mindre fisk. Sen är det ovanligt att större abborrar generellt (kilot och uppåt) inte beblandar sig med abborrstim med abborrar på 3-5 hekto. Dom riktigt stora är oftast blandat med vikter från runt 7 hekto och uppåt. Det kanske beror på att dom är ensam jägare eller lever på strömming till stor del.
                Alla kan ju inte bli jättar.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Vill du att jag skickar dig ett PM och förklarar vad en handtralla är?
                  Vad en handtralla är vet jag....så det det behöver du inte förklara...

Undrade bara varför det skulle vara intressantare än frågeställningen jag hade...

Men jag är fortfarande nyfiken på om du åt alla 5 borrarna själv...så det kan du ju dra ett PM om...i gengäld kan du få ett bra recept av mig..

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Vad en handtralla är vet jag....så det det behöver du inte förklara...

Undrade bara varför det skulle vara intressantare än frågeställningen jag hade...

Men jag är fortfarande nyfiken på om du åt alla 5 borrarna själv...så det kan du ju dra ett PM om...i gengäld kan du få ett bra recept av mig..

/S
                    BTW och helt OT så snackade jag med Henke nyss. Det är tydligen ett nytt, episkt, bompass på gång. Typ torsdag nästa vecka?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      BTW och helt OT så snackade jag med Henke nyss. Det är tydligen ett nytt, episkt, bompass på gång. Typ torsdag nästa vecka?
                      Stämmer ...är du på?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      427 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10