Gädda med blåsor, vad kan det vara? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda med blåsor, vad kan det vara?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda med blåsor, vad kan det vara?

Var ute idag och ismetade gädda. Fick på en som var 106 cm lång men som bara vägde 6,5 kg. När jag tittade på den såg jag att den hade små blåsor eller bölder. Bifogar en bild så ni kan se själva, vad kan det vara?

Click image for larger version

Name:	6.5 nära.jpg
Views:	1
Size:	321,9 KB
ID:	1828617

Kommentera

Ser ju inte mysigt ut för fisken.

Kommentera

Läste en diskussion om denna sjukdom och det rekommenderas att klubba de gäddor med den sjukdomen för att förhindra spridningen till andra gäddor.

Kommentera

Och jag läste precis tvärtom, att en väldigt stor andel gäddor återhämtade sig efter ett litet tag. Har till och med för mig att det gjorts forskning på detta och att forskare sagt att de återhämtar sig. Har själv fångat en gädda med dessa bölder och den fångades igen några månader senare helt utan böld. Inte heller verkar det sprida sig nämnvärt då vi aldrig annars fångat gäddor med dessa blåsor/bölder i detta vatten.

Vore trevligt att veta för det första vad sjukdomen egentligen gör och för det andra hur smittsam den är, och slutligen om man ska döda gäddan eller inte. För jag släpper tillbaks de gäddor jag får om de har bölder.
          Senast ändrad av tintin_jkpg; 2014-03-15, 23:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
          1 svar
          243 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Jester Burk II  
          Arbetar...