Svenska rekordet på abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenska rekordet på abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svenska rekordet på abborre?

Hej hur mycket väger det svenska abborre rekordet? läst om att det var över 3 kilo?
    Och vad är världs rekordet på abbore ? Vad jag förstått så blev den svanska abboren inte något världs rekord
    varför? Tack på förhand.

Svenska rekordet på abborre lyder på 3.15 kg och den rackarn drogs upp i Hällers myr redan 1985!
    Den blev aldrig godkänd som världsrekord, troligen bla pga att man vid den tiden planterade ut abborrar
    i en viss storlek i nämnda vatten. Någon som vill tillägga/dementera?

Världsrekordet på abborre (Perca fluviatilis) är enligt IGFA 2.9 kg och noterat i Finland 2010

Ut och ta 3.5:an nu, skitfiske!
    /Jens

Kommentera

ok men om det inte blev ett världs rekord hur kan det komma sig att det blev ett svenskt rekord?
      Kanske jag är ensam om att tycka att inplanterad fisk som får rätt förutsättning att växa sig så stor
      i en så liten sjö inte borde vara ett rekord??
      Låter kanske lite negativ nu =) men vad jag menar är det att om jag nu skulle inplantera abborre i min damm och sedan dra upp den och anmäler den som nytt rekord skulle det då funka? Inte för att det kommer att hända dock=)=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Hr480 Visa inlägg
        ok men om det inte blev ett världs rekord hur kan det komma sig att det blev ett svenskt rekord?
        För att igfa och sportfiskarna har olika regler för rekord. Det finns ingen internationell standard för rekord som det gör i de flesta idrotter, reglerna är lite olika för de flesta länder. Dessutom var det ännu större skillnader på åttiotalet när det svenska rekordet togs, och det var nog inte så många som ens tänkte på att försöka registrera svenska fångster hos igfa.

Kommentera

ahh ok =) alltid kul all lära sig något nytt !
          vad tror ni, kommer det att komma ett nytt rekord ?
          Den är ju så satans stor haha
          tackar för svar

Kommentera

Ursprungligen postat av Hr480 Visa inlägg
            ahh ok =) alltid kul all lära sig något nytt !
            vad tror ni, kommer det att komma ett nytt rekord ?
            Den är ju så satans stor haha
            tackar för svar
            Borrerekordet är ett av de rekord som kommer stå sig lääänge.
            (Tror jag)

Det rekord jag är mest förvånad över är Gädda på drygt 19kg.
            Med tanke på dagens tekniker och alla hängivna fiskare så borde det inte vara omöjligt att slå.
            Eller så kanske det är det som är problemet, de "bästa" ställena kanske har blivit för sönderfiskade!?

Jag tror att landets fetaste borrar finns i orörda skogssjöar i Norrland.
            Hotingsjön är ett bra exempel på där det finns jäkligt grov Borre !

Kommentera

Min granne på landet fick en borre på 63cm i nät för några år sedan...Han gick över till min syrra och undrade vad han fått för fisk...så..dom simmar även i mälaren

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr. Fish Visa inlägg
                Svenska rekordet på abborre lyder på 3.15 kg och den rackarn drogs upp i Hällers myr redan 1985!
                Den blev aldrig godkänd som världsrekord, troligen bla pga att man vid den tiden planterade ut abborrar
                i en viss storlek i nämnda vatten. Någon som vill tillägga/dementera?

Världsrekordet på abborre (Perca fluviatilis) är enligt IGFA 2.9 kg och noterat i Finland 2010

Ut och ta 3.5:an nu, skitfiske!
                /Jens
                Abborrarna vägde knappast 3kilo när de sattes ut. Så det argumentet låter underligt.

Kommentera

Läste i en tidigare tråd här på fiskesnack att det från början inte fanns något naturligt bestånd av abborre i Hällers myr. Dock vet jag inte exakt vad som krävs för att få ett potentiellt rekord godkänt av IGFA. Det kan ju vara så enkelt att fångstmannen av okänd anledning aldrig anmälde den vidare. Who knws? Men det finns nog någon större där ute någonstans...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Pellepaltnacke, 2025-02-08, 21:36
                  2 svar
                  454 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Pellepaltnacke  
                  Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38