Tjena har ett gäng rudor och sutare samt abborre i ett akvarium och har en fråga, rudorna simmar mot pumpen hela tiden i ett stimm, och försöker simma igenom strålen och lägga sig ovanpå pumpen, sen simmar dem ner från pumpen igen och börjar, dem får även sutarna att försöka men sedan simmar dem ner på botten igen, även abborrarna har jag sett göra detta men det är rudorna som håller på allra mest, och jag förstår inte varför.. dem är inte där hela tiden utan dem äter osv och simmar runt i akvariet men där är nästan hela tiden några rudor som simmar vid pumpen, jag har provat att byta placering men det hjälper inte, dem dras mot den hela tiden, jag har haft rudorna sen igår i akvariet och hela dagen igår var dem vid botten och anpassade sig, dem började även äta direkt igår, men sen på kvällen börja dem simma vid pumpen och det gör dem fortfarande, dock inte när jag släckt ner för då var alla vid bottnen, tänkte om här var någon som haft ruda som haft något liknande beteende eller det kanske avtar efter ett tag?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fråga ang. insjöfiskar i akvarium
Collapse
X
-
Alla fiskar behöver tid att acklimatisera sig i ett akvarium.
Jag har hållit på med akvarium i många år och hade som mest 30 kar varav största på 720 liter. Tycker du skall avvakta. Jag tror beteendet kommer ändras inom några veckor.
Speciellt vildfångade fiskar som inte är uppfödda i fångenskap behöver längre tid att acklimatisera sig i nytt akvarium. Jag har haft vildfångade ciklider från Afrika. Tog typ en månad innan de "blommade" ut i både färger och beteende. Dina kan ta månader. Se bara till ge dem bra mat. Spirulina och mosade räkor i mix som man löser upp och mosar sen fryser in i kakor som man kan bryta sönder. Ger grymma färger till alla fiskar. Speciellt dina abborrar kommer få grymt fina färger.
Det tar tid att få harmoni i ett akvarium. När du har harmoni i karet kommer fiskarna bete sig naturligt och "blomma ut".
Största karet jag hade med afrikanska malawiciklider. Lite mer färgglatt än rudor.
(var bara tvungen att visa dem)
Kommentera
-
De står på en tjock frigolitskiva. Stenen har placerats dit först. Sen har gruset lagts dit. Sen har jag fyllt på med vatten. Stenbyggena stöttas då inte av grusen. Några enstaka stenar ditsatta efteråt men inte med rasrisk. Ingen av dessa firrar är stora grävare. Mest frisimmare rovfiskar (några vegatarianer. Men inte heller de grävde mycket). Inte ens vid lek. jag har haft detta intresse sen jag var 10 år.Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggLite vågat att bygga stenrös ovanpå gruset i ett malawikar
Men fint var det.
Senast ändrad av Silverfisk; 2014-07-19, 18:10.
Kommentera
-
Ok, såg inte ut så på fotot. Har pysslat mycket med den hobbyn också ( både afrikaner och syd amerikanare ) och en kompis höll på att knäcka ett 720 fyllt med malawi pga ett rasUrsprungligen postat av Silverfisk Visa inläggDe står på en tjock frigolitskiva. Stenen har placerats dit först. Sen har gruset lagts dit. Sen har jag fyllt på med vatten. Stenbyggena stöttas då inte av grusen. Några enstaka stenar ditsatta efteråt men inte med rasrisk. Ingen av dessa firrar är stora grävare. Mest frisimmare rovfiskar (några vegatarianer. Men inte heller de grävde mycket). Inte ens vid lek. jag har haft detta intresse sen jag var 10 år.
Använde mest bottenfilter själv ( plattor, grus, nät, stenrös och grus ). Någon grävare hade du väl i. Tyckte jag skymtade en röd zebra på första fotot? Hade ett kar ett tag med bara en massa varianter av zebror. Ruskigt tryck i det karet
Kommentera
-
Nej ingen röd Zebra. Några Labeotropheus. Närsläktade Men de grävde aldrig. Karet var så stort att det inte hade spelat någon roll om de grävt. Stenarna stod bra ändå.
Hade två stora utombordsfilter. Två gånger karets kapacitet. Hårdnade vattnet med bikarbonat. De här fiskarna levde lyxliv vilket du kan se på färgerna. De var kungar i karet.
Kommentera
-
Japp, de känner jag till. Har haft lite olika färgvarianter av både trewavasae och fuelleborni. Ganska stökiga och tuffa fiskar, så förstår att de var kungar i det karetUrsprungligen postat av Silverfisk Visa inläggNej ingen röd Zebra. Några Labeotropheus. Närsläktade Men de grävde aldrig. Karet var så stort att det inte hade spelat någon roll om de grävt. Stenarna stod bra ändå.
Hade två stora utombordsfilter. Två gånger karets kapacitet. Hårdnade vattnet med bikarbonat. De här fiskarna levde lyxliv vilket du kan se på färgerna. De var kungar i karet.
Kommentera
-
En sak jag kommer att tänka på är vattentemp och syrehalt. I en liten tank med för fiskarten varmt vatten skulle en förklaring kunna vara att dom vill åt det mst syresatta vattnet.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BosseDHej,
Jag har blivit kontaktad av en forskare från Polen som är på jakt efter material av...3 Foton-
Kanal: Våra svenska fiskar
2026-04-29, 15:00 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
|
1 svar
239 visningar
2 gillar