Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för infon! Det ger visst hopp då jag någonstans fått för mig att det behöver vara mycket djupare än 2 meter.

Nej alltså det funkade inte att fiska. Till råga på allt så var mitt sällskap för kvällen gnällig om kylan trots att jag förvarnat om att det ÄR kallt att sitta still så här års, haha. Det slutade men en bitter hemfärd och en lärdom, ta inte med denna person på fiske mer. Ikväll hoppas jag på bättring. Har sällskap av en riktig fiskare.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
      Tack för infon! Det ger visst hopp då jag någonstans fått för mig att det behöver vara mycket djupare än 2 meter.

Nej alltså det funkade inte att fiska. Till råga på allt så var mitt sällskap för kvällen gnällig om kylan trots att jag förvarnat om att det ÄR kallt att sitta still så här års, haha. Det slutade men en bitter hemfärd och en lärdom, ta inte med denna person på fiske mer. Ikväll hoppas jag på bättring. Har sällskap av en riktig fiskare.
      Jag vet att i Umeälven som ju är ett mycket större vatten än den ån jag fiskar i, finns det djup på 3-4 meter (där var de samlas) så jag tror också att det beror lite på vilket vatten man fiskar i Bara för att göra förvirringen ännu större Lakarna i älven blir också väsentligt större än i den ån (delvis pga en mer normal population (för mycket i ån) men också på grund av den enorma tillgång till föda som finns i älven - det är mycket fisk i älven för att uttrycka det milt) och jag vet en kille som fick en fem kilo's lake där Men botten är också mycket mycket sämre då det finns mycket timmerstockar på botten och förstås var det ett skiljeställe där var lakarna samlas så där är det ännu värre. Visserligen finns det ställen där det går att ligga ankar för att uttrycka det så, men det gäller att veta var man inte fastnar (samma anledning som jag inte ger bort mitt favorit gäddställe för där fastnar man aldrig i något hemskt)

Hehehehe jag var själv gnällig igår när kompisen drog upp lake nummer fem (och började bete mig som 12 årig pojke (har du napp igen, varför får jag ingen fisk, vill inte leva och ååååhhh så hemskt ) och jag fortfarande inte fått en enda Men tack o lov vände lyckan Det var så milt väder igår häruppe med bara -1 grad och du vet i norrland känns det inte på samma sätt som söderut Men det gäller att kläda sig varmt. Jag har ullstrumpor på, fodrade stövlar, 2 par mysbyxor, t-shirt, tröja, en lite varmare tröja, flis-jacka och min vinterjacka, mössa och handskor. Fast igår behövdes ingen handskor förutom när vi skulle hantera fisken vi fick, annars blev fingrarna kalla. Viktigt är det att tänka på att inte frysa om fötterna för gör man det, är det kört och det spridas fort till resten av kroppen (been there, done that, dum sörlänning som jag ju är när allt kommer till allt )

En rolig berättelse från igår: Min kompis fick bottennapp och han slet av sin tafs (som dock var tunn - lakarna är som sagt max 2,5 kg i den ån) och någon timme senare fick jag napp på en abborrebit. Gissa vad jag hittade i dens magsäck? Kompisens krok och huvudet från en av hans strömmingar som han agnade med Bästa av allt - den var störst för dagen och den jag poserade med i köket Vi såg att den hade en tafs hängande ut av munnen men inte trodde vi att det var hans för det var ju bottennapp och inte fisk Jag har minsann ringd honom i förmiddag och berättad hehehe Strö salt i sårat är något vi fiskare är bra på Hoppas på bättre lycka för dig ikväll. Jag vill inte sabotera ditt fiske och önska dig lycka till, men jag önskar ett riktigt hjärtligt skitfiske och hoppas att du inte får ett enda jävla napp (Nu måste din fiskelycka vara gjord) Oj vad jag älskar laken - verkligen en favoritfisk hos mig

Kommentera

Faktiskt ganska intressant information att laken svalde tacklet istället för att spotta ut det. Jag har funderat en del på vilket tackel som är mest effektivt, och eftersom folk i allmänhet säger att laken gör väldigt känsliga napp så misstänkte jag att de gärna smakade på betet och spottade ut om de kände kroken. Men så verkar det ju inte vara. Snarare att de gör försiktiga napp för att de inte behöver vara snabba.

I så fall bör ett bolttackel med cirkelkrok vara mycket effektivt. Jag får testa.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Faktiskt ganska intressant information att laken svalde tacklet istället för att spotta ut det. Jag har funderat en del på vilket tackel som är mest effektivt, och eftersom folk i allmänhet säger att laken gör väldigt känsliga napp så misstänkte jag att de gärna smakade på betet och spottade ut om de kände kroken. Men så verkar det ju inte vara. Snarare att de gör försiktiga napp för att de inte behöver vara snabba.

I så fall bör ett bolttackel med cirkelkrok vara mycket effektivt. Jag får testa.
          Om kroken är för stor kan de visst spotta även om de ville ta agnet och det har hänt som ett nybörjare-misstag av mig. Ibland undersöka de också betet men spottar medan andra individer (eller samma misstänksamma fisk någon dag senare) verkligen tar och sväljer snabbt när de verkligen vill ha. Efter denna här november månad är min slutsats att det är en slug, misstänksam och försiktig fisk som ibland övervinnas av glupskhet att den glömmer bort sina försiktiga vanor

Kommentera

Intressant läsning. Vad har ni för temperatur i vattnet nu?

Kommentera

Kvällens fiske blev kortare än beräknat. Blev fiske på egen hand i cirka 1.5 timme och jag metade med en mindre abborre som agn. Dessvärre inga tecken på fisk. Dock mycket nöjd efter att ha inhandlat en flytoverall då jag slapp frysa. Tröstar mig för kvällen med en svinkall öl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Carnifex Visa inlägg
                Intressant läsning. Vad har ni för temperatur i vattnet nu?
                Kan inte säga korrekt men så att jag inte vill gå i vattnet iallafall Kanske ett par grader?

Kommentera

Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
                  Kvällens fiske blev kortare än beräknat. Blev fiske på egen hand i cirka 1.5 timme och jag metade med en mindre abborre som agn. Dessvärre inga tecken på fisk. Dock mycket nöjd efter att ha inhandlat en flytoverall då jag slapp frysa. Tröstar mig för kvällen med en svinkall öl.
                  Det var inte länge Jag rekommenderar dig att använda stärkt luktande bete så om du använder abborre, använda biter eller ta bort huvudet Inälvorna hjälper till att sprida mer doft Bläckfiskringar och strömming är allmänt det som har fungerat bäst fast vid senaste besök var det ju mitt byte från strömmingsfilé till abborre-biter som ändrade fiskets gång Du kan även köpa olika doftmedel att spraya på dina beten som har mindre lukt, som mört, löja eller abba Används ju mycket vid brittiskt gäddfiske

Kommentera

Idag blir det sill som ska delas i bitar på kroken. Planen är att vi ska sitta bekvämt, ha en brasa intill och ha det rätt gött helt enkelt. Ska prova ett nytt ställe som jag tror kan vara hett. Det är en mindre sjö i ån där strömmen inte är särskilt påtaglig. Vi har sett vid tidigare fiske att djupet ökar ganska snabbt och botten är hård såvitt jag kan minnas.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
                      Idag blir det sill som ska delas i bitar på kroken. Planen är att vi ska sitta bekvämt, ha en brasa intill och ha det rätt gött helt enkelt. Ska prova ett nytt ställe som jag tror kan vara hett. Det är en mindre sjö i ån där strömmen inte är särskilt påtaglig. Vi har sett vid tidigare fiske att djupet ökar ganska snabbt och botten är hård såvitt jag kan minnas.
                      Jag önskar dig skitfiske Men jag tror du behöver vara ute i mer än 1,5 timme så kläda dig varmt nu Hoppas du får din lake snarast möjligt och ge inte upp, nöta på då kommer du hitta dem så småningom Väderprognosen för nästa vecka är rätt positiv i förhållande till våra förhoppningar om att fiska på fredag (kan inte lördag då jag och frugan då firar 14 år tillsammans - inte bröllopsdag för det är på sommaren men dagen då vi flyttade ihop och jag kom till sverige). Just nu har vi -4 och imorgon ska det bli -5 medan ser det blir det +2 på måndag, som kallast 0 grader på tisdag och sedan plusgrader både onsdag och torsdag, ett par minusgrader på morgonen och förmiddagen på fredag och sedan 2-3 plusgrader från eftermiddagen och fram mot natten Hoppas det kommer stämma med yr.no är mer pålitlig än de övriga skandinaviska motsvarigheter så det ser ljust ut I den anledningen har jag köpt ett par hela oskalade frysta räkor som ska testas Men jag kommer förstås både ta abborre, sik och strömming med mig

En tips som du kan överföra till där du bor och vilken tid på dygnet ni har solnedgång: Vi har solnedgång nu vid ca. 14.30. Därifrån kan man sätta igång och vi har landat fisk trots den bara var strax efter 15.00. Men den absolut hetaste tiden vi har upplevd är de två timmarna mellen 17.00 och 19.00. Efter det nappar det visserligen fortfarande men det blir lite mer utspritt. Någon gång när vi på de första 15 minuterna landade fyra fiskar, då träffades vi vid 16.00 och åkte dit och började fiska runt 17.00 Efter 21.00 finns det visserligen ett par fiskar som nappar men nu går det allt längre mellan nappen. Jag har en egen teori men om det har håll i verkligheten har jag ingen aning om. Men om vi jämför vanliga fiskar då nappar det bäst på morgonen, en liten stund mitt på dagen och igen hett på kvällen. Jag misstänker att laken har ett liknande beteende där solnedgång är "morgon", sedan kan det en död period innan nappen för en stund återupptas och kanske de sista par timmar innan soluppgång också kan resultera en huggperiod??? Jag har ingen aning och jag har ingen intention om att undersöka det då jag inte vill vara vaken hela natten och särskild inte på vintern men tycks i det jag har upplevd se några tendenser mot ett sådant liknande beteende, men jag har ingenting som kan bekräfta det.
                      Men för att inte få en förstörd dygnsrytm räcker det att göra dessa slutsatser: Solnedgång och timmarna framåt bäst - särskild perioden 17.00 - 19.00 då de kan vara hysteriska Sedan 19.00 - 21.00 nappar det fortfarande på ganska bra men är mer normaliserat och efter 21.00 kan det komma enstaka fiskar men det går allt längre mellan nappen - om vi överför det till dagsfiske: Soluppgång och timmarna framåt, sedan på förmiddagen då du fortfarande fångar rätt så bra men inte lika intensivt och slutligen mitt på dagen då du kan få enstaka fiskar men att det dröjer längre mellan nappen (för slutligen igen koka när solnedgången närmar sig) Men det är lite egna tanker som sagt och jag arbetar utifrån det jag vet och kan förhålla mig 100 % till så jag släpper bli en nattuggla helt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10