Stim av gös mitt framför näsan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stim av gös mitt framför näsan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stim av gös mitt framför näsan?

Hej!

Ikväll, kl 20.30, långgrund, långsmal liten havsvik utanför Nyköping (Vålaröfjärden) med sandig botten längst in. Plötsligt ser vi på ca en meters djup ett stim med kanske 30-40 fiskar, cirka 0,5-1kg. De rör sig i ytan, man ser deras rörelser i ytan utan att de slår. Fisken är ganska smalt avlång, dvs inte abborre, ser tydligt mörkare ut på ryggen även om vi ser dem dåligt. Tror inte de syns på bilden tyvärr.
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	959,1 KB
ID:	1841063
    Vår gissning är gös eller havsöring men jag kan väldigt lite om dessa fiskar. Vad va det vi såg???

Tack för svar!

Mårten

-Id???

Kommentera

-garanterat INTE HÖ iaf.

Kommentera

Id eller mört. Definitivt inte gös. Inte sannolikt abborre. Har aldrig sett öring bete sig så heller. Och då har man fiskat många timmar öring. Jag skulle sätta min slant på ungfisk av ID. Sik kan jag inget om så den får jag reservera mig för.

Kommentera

Jag skulle gissa på ett stim med brax.
          Har själv jagat ett stim med avlånga mörka fiskar som bara gled omkring.
          Slutade med att vi hämtade ett löjnät som dom fick simma in mot. Då såg vi att det var ett stim med braxar

Kommentera

Hej!
            Tack för svar, men jag är inte övertygad om att det inte var gös. Någon som kan förklara varför ni inte tror på det? Läste att gös i mindre storlek ofta går i stim, de rör sig ju ofta upp på grundare vatten vid den tiden, gärna på sandbotten. Dessutom läste jag av 19 grader i viken vilket tydligen motsvarar gösens ideala temperatur.
            Id och braxen har jag sett många gånger. de rör sig inte alls på det viset och är dessutom långt ifrån långsmala fiskar. Mört på över halvkilot låter osannolikt också.
            Så , varför tror ni inte på gös??

Kommentera

Har nu läst på lite till och det verkar som att andra texter jag hittar talar emot att det skulle vara gös eftersom de enligt uppgift inte går upp så grundt. Sik ligger nu bra till. Tankar om det?

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenL Visa inlägg
                Hej!

Ikväll, kl 20.30, långgrund, långsmal liten havsvik utanför Nyköping (Vålaröfjärden) med sandig botten längst in. Plötsligt ser vi på ca en meters djup ett stim med kanske 30-40 fiskar, cirka 0,5-1kg. De rör sig i ytan, man ser deras rörelser i ytan utan att de slår. Fisken är ganska smalt avlång, dvs inte abborre, ser tydligt mörkare ut på ryggen även om vi ser dem dåligt. Tror inte de syns på bilden tyvärr.
                [ATTACH=CONFIG]80578[/ATTACH]
                Vår gissning är gös eller havsöring men jag kan väldigt lite om dessa fiskar. Vad va det vi såg???

Tack för svar!

Mårten
                Hej Mårten;

Din Gös-teori kan vara helt korrekt, även om det är lite svårt att uppskatta vikten hos fiskarna...

Utanför Nyköping och på Vålaröfjärden kan det tidvis vara gott om mindre Gös som kan gå i stora stim.

Jag och min fiskekompis Kjell Lagergren såg ett stort stim 15 - 20 cm långa Gösar en försommarkväll i ett sund utanför Eriksö i Trosa skärgård för ganska många år sedan.

Vi satt och fikade uppe på en klipphäll när vi upptäckte Gösstimmet nedanför oss i vattnet. Uppifrån påminde de små Gösarna om Abborrar. Gösarna var randiga som Abborrar, men de var både ljusare och såg smalare ut uppifrån än vad Abborrarna brukar göra.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-08-06, 19:57.

Kommentera

Detta är mycket typiskt beteende för Id.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                  1 svar
                  233 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Jester Burk II  
                  Arbetar...