Varför skilja på havsöring/insjööring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför skilja på havsöring/insjööring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför skilja på havsöring/insjööring?

En liten fundering så här på fredagsmorgonen. Varför skiljer man fortfarande på havsöring och insjööring? Förut trodde man ju att det var olika arter och de hade även olika latinska namn men nu räknas all svensk öring som öring - Salmo trutta. Så varför skilja på dem? Visst blir de större i havet än en fjällbäck men öringen blir ju rejält stor och blank i stora sjöar också. Ok att man gör det i vardagligt tal men känns konstigt att man gör det även i storfiskeregistret. Man skiljer ju inte på abborrar och gäddor beroende på var de fångas. Eller ska vi börja kalla gäddorna i lödde för havsgäddor då de också är anadroma.

Bara en liten fundering på fredagsmorgonen. Vad tänker/tycker ni?

Intressant frågeställning som jag passat vidare inom Sportfiskarna. Jag har ju kodat det nya storfiskregistret men vet inte varför man särskiljer dem i registret.

Jag ser gärna att diskussionen fortsätter så vi kan ta med eventuella åsikter och tips internt.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Det är väl gamla traditoner som spökar, dessutom värderades salmoniderna mycket högre än gemena Gäddor och Abborrar. Sedan så är ju den yttre skillnaden mellan en Bäck-, Insjö- och Havsöring mer påfallande än mellan tex insjö- och havslevande Gäddor och Abborrar. Man kan ju dra en parallell till fotbollen där England, Wales, Skottland och Nordirland har egna landslag, även om logiken säger att Storbritannien som landet heter borde ha ett landslag som alla andra länder. Traditioner som sagt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
      1 svar
      233 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg Jester Burk II  
      Arbetar...