Normala laxinälvor eller parasiter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Normala laxinälvor eller parasiter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Normala laxinälvor eller parasiter

Igår fick jag upp och rensade en lax som jag plockat ut ur Stockholms ström. Det var den första lax som jag har rensat och inälvorna såg minst sagt konstiga ut - jag har i alla fall inte sett något liknande i andra fiskarter. Nära huvudet satt ett knippe med 3 cm långa vita "snablar". Jag har rensat många bäcköringar tidigare men aldrig sett något liknande.
    Frågan är om det är något naturligt eller ett parasitangrepp. Törs man äta fisken?
    Så här såg det ut:
    Click image for larger version

Name:	20160127_174632.jpg
Views:	1
Size:	615,7 KB
ID:	1843125
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Tillaga fisken ordentligt så är det lugnt.

Kommentera

Det förekommer ju en del maskparasiter som larver av rundmask och spiralmask men aldrig sett någon bild liknande denna. Ser snarare ut som om fisken ätit större mängd av något maskliknande, små-ålar eller liknande.

I vilket fall är väl tillagad fisk ingen fara att äta.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det där är väl vanliga inälvor hos laxfiskar. Kommer inte ihåg exakt var de sitter.
        Senast ändrad av Guest; 2016-01-28, 15:05.

Kommentera

Dom sitter inne i fisken

Kommentera

På många laxar hittar du även vita larver i köttet. Har själv kommit över äckelkänslan men drar mig för att visa dessa för andra ätande... De är lite svåra att upptäcka som tur är��

Kommentera

Jo, det såg ut som ett gäng små vitfiskyngel, men det kan det inte vara. Min fru och jag överlevde efter måltiden - inga magproblem eller andra besvär. Så det var nog inga parasiter.

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Det förekommer ju en del maskparasiter som larver av rundmask och spiralmask men aldrig sett någon bild liknande denna. Ser snarare ut som om fisken ätit större mängd av något maskliknande, små-ålar eller liknande.

I vilket fall är väl tillagad fisk ingen fara att äta.
              Gråt inte...
              båten ligger i vassen still
              full med gäddor och braxar
              full med ålar och laxar
              (Alice Tegnér)

Kommentera

Det där är standard tillbehör , kör också öring och bäcköring.Man blir ju lite va fan men det är lungt

Kommentera

Inälvorna på bilden är helt normala. " knippet" med maskar är en del av matsmältningssystemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
                    Igår fick jag upp och rensade en lax som jag plockat ut ur Stockholms ström. Det var den första lax som jag har rensat och inälvorna såg minst sagt konstiga ut - jag har i alla fall inte sett något liknande i andra fiskarter. Nära huvudet satt ett knippe med 3 cm långa vita "snablar". Jag har rensat många bäcköringar tidigare men aldrig sett något liknande.
                    Frågan är om det är något naturligt eller ett parasitangrepp. Törs man äta fisken?
                    Så här såg det ut:
                    [ATTACH=CONFIG]84634[/ATTACH]

Har för mig att det är detta som kallas pylorusbihang. Rätta mig gärna om jag har fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                    1 svar
                    239 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Jester Burk II  
                    Arbetar...