Ursprungligen postat av gesson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Normala laxinälvor eller parasiter
Collapse
X
-
Det kan det nog vara. Pylorusbihang är tydligen smala så kallade tarmblindsäckar hos benfiskar.
-
Ursprungligen postat av Gössermann Visa inläggIgår fick jag upp och rensade en lax som jag plockat ut ur Stockholms ström. Det var den första lax som jag har rensat och inälvorna såg minst sagt konstiga ut - jag har i alla fall inte sett något liknande i andra fiskarter. Nära huvudet satt ett knippe med 3 cm långa vita "snablar". Jag har rensat många bäcköringar tidigare men aldrig sett något liknande.
Frågan är om det är något naturligt eller ett parasitangrepp. Törs man äta fisken?
Så här såg det ut:
[ATTACH=CONFIG]84634[/ATTACH]
Har för mig att det är detta som kallas pylorusbihang. Rätta mig gärna om jag har fel.
Lämna en kommentar:
-
Inälvorna på bilden är helt normala. " knippet" med maskar är en del av matsmältningssystemet.
Lämna en kommentar:
-
Det där är standard tillbehör , kör också öring och bäcköring.Man blir ju lite
va fan men det är lungt
Lämna en kommentar:
-
Jo, det såg ut som ett gäng små vitfiskyngel, men det kan det inte vara. Min fru och jag överlevde efter måltiden - inga magproblem eller andra besvär. Så det var nog inga parasiter.
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggDet förekommer ju en del maskparasiter som larver av rundmask och spiralmask men aldrig sett någon bild liknande denna. Ser snarare ut som om fisken ätit större mängd av något maskliknande, små-ålar eller liknande.
I vilket fall är väl tillagad fisk ingen fara att äta.
Lämna en kommentar:
-
På många laxar hittar du även vita larver i köttet. Har själv kommit över äckelkänslan men drar mig för att visa dessa för andra ätande... De är lite svåra att upptäcka som tur är
Lämna en kommentar:
-
Guest repliedDet där är väl vanliga inälvor hos laxfiskar. Kommer inte ihåg exakt var de sitter.Senast ändrad av Guest; 2016-01-28, 15:05.
Lämna en kommentar:
-
Det förekommer ju en del maskparasiter som larver av rundmask och spiralmask men aldrig sett någon bild liknande denna. Ser snarare ut som om fisken ätit större mängd av något maskliknande, små-ålar eller liknande.
I vilket fall är väl tillagad fisk ingen fara att äta.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av BosseDHej,
Jag har blivit kontaktad av en forskare från Polen som är på jakt efter material av...3 Foton-
Kanal: Våra svenska fiskar
2026-04-29, 15:00 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
|
1 svar
248 visningar
2 gillar