Hur stor är en bäcköring för att räknas som stor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor är en bäcköring för att räknas som stor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur stor är en bäcköring för att räknas som stor?

    Jag älskar att fiska bäcköring i åar på kalfjället. De är så vackra, men väger ytterst sällan mer än några hekto. Sist jag var uppe fick jag dock en bäcköring på 1,25 kg precis i forsnacken i en fjällsjös utlopp. Det är stort för mig, men hur stora kan de bli? Hur stora har ni andra fått?

    Click image for larger version

Name:	Rekordbäcköring, 2009-07 Höglekardalen(1 kg rensad utan huvud, 51 cm med huvud).jpg
Views:	1
Size:	974,9 KB
ID:	1845434

    En polare fick några år tidigare en öring på 3,5 kg i samma sjö i vars utlopp jag fick min bäcköring i. Men den var blank, så den räknas väl som en insjööring.

    PS. Lite info för er som inte är vana med bäcköring: Det är en underart/ras/variant av öring (dvs samma art som havs- och insjööring, men bäcköringen har aldrig lämnat "ungdomsstadiet" och sin födelsebäck). Det latinska namnet är (Salmo trutta fario).
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

  • #2
    Havsöring, bäcköring, insjööring samma sak. Livsstil, beteende och utseende som skiljer dem åt. Vissa stannar i ån eller i insjö. Andra vandrar ut i havet. Bäcköringen behåller sitt ungdomsfärg livet ut och blir aldrig blank. Insjööringen kan variera. Den kända Björkaöringen som också finns i Vombsjön kan bli över 5 kilo och ha en regnbågsliknande färg. Den kan inte direkt benämnas insjö eller bäcköring eftersom den rör sig mellan sjön och åarna beroende på årstid. Just nu är det mycket uppe i åarna.

    Björkaöring tagen i april (6,1 kg):
    http://www.sjobo.nu/vombfiske/bilder/oring%20150403.jpg

    Vanligtvis blir de runt 1,1-1,5 kg. Så det är en stor bäcköring du fått. Men det finns fåtal lokala stammar som kan bli upp mot 4-6 kg.

    Kommentera


    • #3
      Det är sällsynt med så stora bäcköringar tycker dåck att det finns gott om bäcköringar i 4-6 hg klassen i alla fall i mitt fiskevatten . Mvh Niklas

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
      36 svar
      23 394 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
      125 svar
      15 220 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg blåvitt88  
      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
      14 svar
      1 497 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu
       
      Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
      16 svar
      773 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
      3 svar
      357 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Arbetar...
      X