Stor gädda i liten tjärn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor gädda i liten tjärn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor gädda i liten tjärn?

Hejsan!

Vi har en sommarstuga en i södra Dalarna som ligger intill en skogstjärn, snittdjup ca 2-3m, rätt avlång, dybotten och mörkt vatten. Partier med näckrosor finns också. Hittills har mörka/gröna wobbler funkat bra och att det finns gott om gädda råder inga tvivel om. Dessvärre har jag inte lyckats få någon större gädda (max 3-4kg. Så min fråga är, hur bär man sig åt för att få de stora grisarna i en mörk, hyfsat liten sjö med en botten som inte varierar särskilt mycket? Ska man leta på djupet i mitten av sjön? Och vart nu på hösten? Tacksam för alla tips!

Mvh

Om du inte redan läst denna så är ju detta det mest värda annars att läsa: http://www.trumman.com/fisketips.htm

sen finns ju även denna tråden: http://www.fiskesnack.com/forum/show...B6stg%C3%A4dda! som är alive and kickin'

Jag hade annars önskat att jag hade haft några väldigt handfasta tips att bjuda på, men, jag själv famlar för tillfället i (höst)mörkret... har dessutom ungefär liknande förutsättningar som dig just nu, har bestämt mig att satsa hela hösten på denna lilla sjö/träsk där jag fått möjlighet att få låna en roddbåt i... har fiskat förr i detta träsk (från land/vadat) och fått gäddor upp till 100cm, men, inget längre upp där i ännu... nu under hösten med båten så har väl största varit kring ~4kg om jag inte missminner mig?

Om du orkar kan du ju kolla upp vad yt-tempen i vattnet ligger på just nu hos dig, kanske finns nån med mer handfasta tips om du kan ta reda på det?

Och, om du har koll på var djupen finns (eller kan ta reda på det via ekolod eller djupkartor/vänner som vet) så är det mycket värt, enligt mig iaf...tyvärr så sliter jag just nu själv med roddbåt, utan ekolod, utan motor... har dock ett "repolod" ett rep me knutar ungefär varje meter och en vikt i ena änden... går liiite långsammare å få koll än med ekolod...

Mvh
    /peter

EDIT:
    risken/chansen finns ju också att det faktiskt inte finns nåt större i din/min tjärn också, det är ju inget man vet förrän man antingen själv fått upp nåt stort eller faktiskt vet att nån annan fått upp nåt stort (och släppt tillbaka då också liksom)
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-22, 10:13.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Det är inte säkert att det finns stora fiskar i sjön så det kan vara så att du sliter "i onödan".

Kommentera

Pröva att meta! Där jag växte upp hade vi en liknande sjö som den tjärn du beskriver. Där var mete överlägset bättre än alla drag.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av ABUsebbe Visa inlägg
          Hejsan!

Vi har en sommarstuga en i södra Dalarna som ligger intill en skogstjärn, snittdjup ca 2-3m, rätt avlång, dybotten och mörkt vatten. Partier med näckrosor finns också. Hittills har mörka/gröna wobbler funkat bra och att det finns gott om gädda råder inga tvivel om. Dessvärre har jag inte lyckats få någon större gädda (max 3-4kg. Så min fråga är, hur bär man sig åt för att få de stora grisarna i en mörk, hyfsat liten sjö med en botten som inte varierar särskilt mycket? Ska man leta på djupet i mitten av sjön? Och vart nu på hösten? Tacksam för alla tips!

Mvh
          Hej Sebastian;

Är tjärnen liten vet du efter några års fiske hur de största Gäddorna ser ut, men du kan aldrig vara riktigt säker...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Var det inte någon för något år sedan som tog en tioplussare i vad som egentligen var mest en liten pöl? Minns inte i vilken tidning det skrevs om, men det bevisar ju att det alltid är värt att pröva!

Kommentera

Jag kan relatera till denna typen av vatten. För ungefär 7-8 år sedan började vi fiska i en "skogstjärn" som ingen fiskade i.
              Den var svåråtkomlig från land så vi började fiska där under vintern när isen kom och första året hade vi inte en enda fisk under 5kg. Vi hade ofta pass på 15 landade fiskar eller mer på 2-3 man.

Sen dog detta ut och fiskarna blev mindre och mindre i storlek och idag skulle jag vara glad om jag fick en 5kilos i samma vatten.

Fisketrycket blev enormt när folk tog reda på var detta var och fisket skadades därefter.

Så det kan mkt väl vara stor fisk i sådana sjöar men vi märkte det med en gång.
              En del av fiskarna från denna sjön ligger i mitt fotoalbum och mitt PB på 10.080 är taget där.

Små skogssjöar kan vara väldigt spännande. Jag besöker fortfarande regelbundet detta vattnet då jag på något sätt aldrig slutar hoppas på stor fisk igen men efter varje pass brukar jag tänka "varför släpper jag bara inte detta och kör något annat".

Det jag vill säga med detta är att om det inte finns något som tyder på att det finns stor fisk i sjön så är det förmodligen lättare och bättre att fiska någon annanstans, om det är just stor fisk du är ute efter.

Kommentera

Kan absolut finnas stor gädda i liten sjö, Jag har fått mina 2 största gäddor 10,3kg och 9,5kg i en sjö som är typ 70m bred och 350m lång och ett max djup på runt 3m!
                Polarn isfiskade i mars och fick 2 på 8kg som släpptes tillbaka. Men i sommar har det gått dåligt!
                Men dom finns där, det jag har märkt är att det går otroligt bra vissa dagar ,27 gäddor på 3 timmar en gång! Och ganska dött ett par veckor efter det,
                Så Bara att nöta på, prova minnow spoon vassdrag!
                En sak i små grunda sjöar med mörkt vatten är ju att när det är en ok sommar som det var nu är ju att vattnet blir ju pissljummet! Brukar gå bäst i maj i denna sjö utanför Avesta!
                Senast ändrad av Funken; 2016-10-22, 22:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Jag kan relatera till denna typen av vatten. För ungefär 7-8 år sedan började vi fiska i en "skogstjärn" som ingen fiskade i.
                  Den var svåråtkomlig från land så vi började fiska där under vintern när isen kom och första året hade vi inte en enda fisk under 5kg. Vi hade ofta pass på 15 landade fiskar eller mer på 2-3 man.

Sen dog detta ut och fiskarna blev mindre och mindre i storlek och idag skulle jag vara glad om jag fick en 5kilos i samma vatten.

Fisketrycket blev enormt när folk tog reda på var detta var och fisket skadades därefter.

Så det kan mkt väl vara stor fisk i sådana sjöar men vi märkte det med en gång.
                  En del av fiskarna från denna sjön ligger i mitt fotoalbum och mitt PB på 10.080 är taget där.

Små skogssjöar kan vara väldigt spännande. Jag besöker fortfarande regelbundet detta vattnet då jag på något sätt aldrig slutar hoppas på stor fisk igen men efter varje pass brukar jag tänka "varför släpper jag bara inte detta och kör något annat".

Det jag vill säga med detta är att om det inte finns något som tyder på att det finns stor fisk i sjön så är det förmodligen lättare och bättre att fiska någon annanstans, om det är just stor fisk du är ute efter.
                  Sjukt trist att höra...

Synd att folk inte kan sköta sitt fiske och naturen bättre. Men, så kan det gå, lät ju i alla fall som du fick ha en hel del fantastiska dagar där innan det gick åt skogen!

Känns som du återvänder just för att det var så pass bra och trevligt ställe liksom?
                  så är det ju ofta med anledningarna till att man kanske nöter liiite väl mycket på vissa ställen ibland kan jag tycka, man VILL helt enkelt att det ska vara bra, av en eller annan anledning, för mig är det väl ganska mycket så just nu, jag hyser visserligen hopp om att det kanske ska finnas nåt faktiskt stort i sjön, men, samtidigt vet jag ju mycket väl att det är inte alls säkert, stor risk att dom 1m's jag fått förr från land är nånstans kring maxet för denna sjö... men, fått låna en liten roddbåt där så, då är det så att JAG VILL att det ska finnas stor fisk dära då såklart

Så, för mig blir det att nöta hösten ut, sen får man väl se om det gav mig nåt annat än en massa trevliga fisketurer och en sjuhelvetes massa roende... vilket fall som helst så är ju fiske alltid bra, oavsett!!!

Dock lyfter du en väldigt värd poäng för trådskaparen, att är det verkligen 100% just stor fisk man ENBART är ute efter så finns det troligen smartare val att göra, det är lite som träning, har man ett specifikt mål med det så finns det oftast bättre vägar att gå än dom som känns enklast och/eller roligast liksom...

Mvh
                  /peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Kolla mängden betesfisk i sjön först och främst. Utan tillräckligt med mat så finns det förmodligen inga större gäddor i sjön.
                    Om sjön håller väldigt bra lekområden för gädda kan det dock gå i cykler där gäddorna lever som kannibaler. Men, om du fått mycket smågädda i sjön är det förmodligen ganska lönlöst att fiska där (om du vill ha stor fisk..).
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88