Trial and error - ang gäddans minne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trial and error - ang gäddans minne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Att du inte får fisk på annat än gummi har alltså enl min tolkning med annat än gäddornas minne att göra. Kanske rör sig dina gummin mer likt deras normala födofisk?"

så kan det vara. Enligt provfiske är bytesfisken i Magelungen främst abborre, mört och björkna.
    Jag svarade FÖ på några inlägg om vad som var mode eller ej.
    Senast ändrad av Gössermann; 2017-01-23, 15:53.
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
      "Att du inte får fisk på annat än gummi har alltså enl min tolkning med annat än gäddornas minne att göra. Kanske rör sig dina gummin mer likt deras normala födofisk?"

så kan det vara. Enligt provfiske är bytesfisken i Magelungen främst abborre, mört och björkna.
      Jag svarade FÖ på några inlägg om vad som var mode eller ej.
      Mode spelar nog väldigt stor roll! Och det är klart att det är betet i vattnet som fångar mest fisk ;-)
      Själv köper jag ju det jag ser att de som är bättre än vad jag är använder. Får de fisk på dem så är de väl bra tänker jag..

Kommentera

Ursprungligen postat av Gur Visa inlägg
        Finns forskning att läsa om man googlar som behandlar fiskars beteende och förmågor. Kontentan av forskningen är attt fiskar är stendumma. Inte en chans att de flera år senare kommer ihåg att en buster jerk i papegojskrud gjorde ont och därför struntar i att hugga. De har inte kapaciteten att sortera sina minnen på det sättet. Det är iafl min slutsats.
        Att fiskar blir som man säger krokvana är ett faktum men det gäller för alla beten inte bara för tex Buster jerk.
        "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Gur Visa inlägg
          Finns forskning att läsa om man googlar som behandlar fiskars beteende och förmågor. Kontentan av forskningen är attt fiskar är stendumma. Inte en chans att de flera år senare kommer ihåg att en buster jerk i papegojskrud gjorde ont och därför struntar i att hugga. De har inte kapaciteten att sortera sina minnen på det sättet. Det är iafl min slutsats.
          Länka gärna några publicerade vetenskapliga studier som tar upp fiskens huggbeteende. Hittade väldigt lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
            Kan så vara, men i Magelungen, där jag fiskar ibland, får jag i princip gädda bara på gummibeten - en enda gång på Bomber. Och jag har under många år prövat många sorters drag i Magelungen; spinnare, skeddrag och vobbler
            PS. Magelungen är en ganska hopplös gäddsjö - i alla fall om man som jag fiskar från land.
            Hej Henrik;

Själv har jag fiskat Gädda och Gös i den närbelägna sjön Drevviken...

Magelungen är sedan massor av år tillbaka känd för sina stora Monstergäddor... Jag har hört historier berättas om gigantiska Magelungsgäddor av många fiskekändisar bl.a. från Elanen och Plutten Lundh....

Om du inte lyckas fånga några 10 kilo+ Gäddor i år får du försöka komma i kontakt med Norges gäddkung Petter Støttum här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_43.htm .. och be honom komma och fiska Gädda med dig i Magelungen så får du garanterat svaret....

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Ps. Henrik, det bästa du kan göra i år är att skaffa dig en egen båt om det så bara blir en liten gummibåt eller biltaksbåt. Fiskar du från land i Magelungen och Drevviken är det massor av privata tomter runt båda sjöarna. Tomtägarna gillar inte att du går över deras tomter för att nå fram till stränderna.

I Drevviken och Långsjön fiskade Alfonso Romo och jag Gädda och Gös på 1960-talet fram till hösten 1971 från den här båten ..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2017-01-23, 19:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
            1 svar
            239 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Jester Burk II  
            Arbetar...