En braxen, flera braxnar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En braxen, flera braxnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En braxen, flera braxnar

Har du fått några braxnar nyligen? Själv fick jag en braxen som bifångst vid gäddfiske häromdagen - en liten braxenpanka runt 1 kg.
    Tycker du att jag skriver konstigt? Läs då detta utsnitt av SvD:s kvalitetsspalt igår:

"Kvalitetsspalten: En braxen, flera braxnar – ordböckerna är entydiga

”Heter det en braxen eller en brax? Frågan blev aktuell efter en artikel i veckan om Världsnaturfondens fiskguide där guldbrax (guldsparid) omnämndes. Det raka svaret är att det ska vara en braxen. Ordböckerna är entydiga. Men det hindrar inte att många ändå säger och skriver brax och dessutom blir ilskna om någon hävdar något annat.

På sportfiskeforum på nätet böljar debatten. ”Så klart heter det en brax, man säger ju inte en laxen”, hävdar en debattör. Nej, men vad skulle man då säga om braxensläktingen faren nappar på kroken – en far?

Vi får nog leva med braxen, som är ett ord med fornsvenska rötter och troligen är bildat till ett verb med betydelsen glimta, glänsa. I bestämd form singular blir det braxen och i plural braxnar. …”
    Per Söderström Kvalitetsredaktör
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Jag tycker det finns en viss, eller snarare synnerligen omfattande, charm i att det finns ett substantiv med ändelsen -en i singular obestämd form. "En Braxen" , helt underbart!
    All you need is Lubb.

Kommentera

Nej jag vägrar. En brax, flera braxar. Något annat kommer aldrig på tal.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
        Nej jag vägrar. En brax, flera braxar. Något annat kommer aldrig på tal.
        Jag förstår inte vilket djur du syftar på. :P Påminner en del om braxen/braxnar, men nära skjuter ingen hare.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Svenska språket, med alla irriterande förkortningar och nymodigheter samt slöa jeflar som inte orkar skriva rätt längre, förstörs mer och mer för varje dag tycker jag. Att ha ett språk som folk respekterar är viktigt tycker jag. Inget påhoppande av folk med dyslexi eller andra svårigheter för ord i allmänhet dock.

Men har man inga svårigheter med ord så bör man respektera språket som det är, inte som man vill och hur man har lust till
          Självklart kallar jag braxen för en braxen och flera för braxnar, det är ju så det ska vara!

Kommentera

Trodde det var en Braxen i h flera Braxenarnana.
            Men då hade jag nog fel
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Svenska språket, med alla irriterande förkortningar och nymodigheter samt slöa jeflar som inte orkar skriva rätt längre, förstörs mer och mer för varje dag tycker jag. Att ha ett språk som folk respekterar är viktigt tycker jag. Inget påhoppande av folk med dyslexi eller andra svårigheter för ord i allmänhet dock.

Men har man inga svårigheter med ord så bör man respektera språket som det är, inte som man vill och hur man har lust till
              Självklart kallar jag braxen för en braxen och flera för braxnar, det är ju så det ska vara!
              Instämmer till fullo. Stör mig mest på anglofieringen som utarmar språket.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                Instämmer till fullo. Stör mig mest på anglofieringen som utarmar språket.
                Spot on!

Eller vad säger jag - precis menar jag!

För att inte tala om alla dem (dom, de?) särskrivningar vi ser här, jag tycker inte om de (dem, dom?)... Nej nu blir det snart trolling fiske med ett fler tal gädd trolling spön i spö hållarna! Känslig för det där, en sjuk dom kanske...

Tight line... eh, skitfiske!
                Senast ändrad av anteman; 2017-05-22, 21:26.

Kommentera

En av mina kollegor ville ha tips, han skulle ut och fiska laxöring. Jag blev förbannad. Jag fick förklara för honom. Dessutom stavas kollegor med o. Inte fucking e. Vi har alla våra gränser. Men lik förbannat säger jag brax och braxar.
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Säger tillräckligt många brax så är det till slut en helt godtagbar variant. Dessutom finns det dialektala skillnader. Jag är övertygad om att brax är den form som är mest använd i t.ex. Skåne - i det fallet är brax mer korrekt än braxen.

SAOL tar ibland in nya ord, om de används av tillräckligt många (fråga mig inte om hur många). Sedan har vi ju också språkvård, för precis allt går ju inte för sig.

Språket är något som utvecklas och det är en helt naturlig process. Ingen språkvård i världen kan stoppa utvecklingen. Ingen av oss pratar som man gjorde på Gustav Vasas tid om ni fattar hinten (eller var det vinken?)...

Språket är dessutom arbiträrt och inte alls givet till sin form - vare sig grammatik, syntax eller på det semantiska planet.

Nu är det bingen som gäller så jag imorgon orkar dra mitt strå till stacken i det glokala ekorrhjulet.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-05-23, 22:23. Anledning: Missade en bokstav.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Pellepaltnacke, 2025-02-08, 21:36
                    2 svar
                    462 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Pellepaltnacke  
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38