Vilka arter finns i sjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter finns i sjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka arter finns i sjön

Tja!

Detta kanske är en lite dum fråga men måste ställa den ändå.

Google-mapsade lite för ett tag sedan och hittade en mindre sjö ute i skogen en ~20 minuters gångväg från där jag bor, och har sedan dess varit där ungefär ett tiotals gånger och provfiskat lite.

Har dock ENDAST lyckats kroka abborrar, de flesta något mindre men ett par schyssta också, så grävde runt en del på nätet och hittade ett dokument ifrån länsstyrelsen om provtagningar ifrån ~1990 som sa att sjön var på gränsen till att bli försurad(hittar dock ingen mer nylig info).

Min fråga är därför; är det möjligt att det endast finns abborre i sjön? Att den alltså saknar gädda osv? Och i så fall, vad betyder det troligtvis för abborrtillståndet, om något?

Det finns sjöar som enbart innehåller abborre. I sådana fall brukar det, enligt min erfarenhet, röra sig om tusenbröder.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

finns många sjöar som är konstgjorda där det inte ska finnas gädda men det är det i för fåglar har tagit dit små ägg i munnen

Kommentera

Hmm ja konstgjord är den ej. Hur stora blir tusenbröder? Kan det finnas blandat med både stim av tusenbröder och "vanliga" abborrar? Har fått ett par ovanför halvkilot i alla fall, kan dem vara också tusenbröder?

Har fiskat en del i närliggande sjöar(bara någon kilometer bort) och där finns det gott om gäddor så frågan är väl om gäddor är särskilt känsliga för försurning då denna som sagt verkar kunna vara försurad? Har för mig abborrar ska vara en av de tåligare arterna men vet ej hur det är med gäddor?

Kommentera

du kan ju prova med att lägga ut nån gäddsax o testa hugger det nått stort då har du stor fisk annars inte

Kommentera

Ursprungligen postat av StainlessSteel Visa inlägg
            du kan ju prova med att lägga ut nån gäddsax o testa hugger det nått stort då har du stor fisk annars inte
            Intressant! Har du några fler tips? ;D
            Bara ett kast till...

Kommentera

Köp en sån där pH testare å kolla om sjön fortfarande är sur, är den det så trivs inte mört m.m och då skulle i alla fall inte jag slösa min dyrbara fisketid i den pölen. sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av StainlessSteel Visa inlägg
                Eller kanske fiska med spö?

Kommentera

Gå dit en kväll då det är spegelblankt på sjön, ser du små vak (ringar) på ytan så borde det ju vara blankfisk i sjön! För abborrar äter väl inte flygfän på ytan?

Kommentera

gör dom visst om du har uttrat nån gång så fattar du vet inte hur många gånger jag fått abbore

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                    1 svar
                    224 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Jester Burk II  
                    Startad av BosseD, 2026-04-29, 15:00