Hur stor population abborre/gädda etc. kan det finnas i en liten skogssjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor population abborre/gädda etc. kan det finnas i en liten skogssjö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur stor population abborre/gädda etc. kan det finnas i en liten skogssjö?

    Jag har börjat fiska i en liten skogssjö, den är väl typ 300 x 150 meter stor bara, och verkar inte särskilt djup alls,
    Enligt uppgift ska det finnas både abborre och gädda i denna lilla pöl... Vid lite snabbt provmete med mask fick jag ganska många abborrar, så sådana fanns det definitivt!
    Jag började fundera på hur många fiskar det egentligen kan finnas i en så liten sjö.
    Abborrar antar jag att det kan finnas ganska många, men är det hundratals eller tusentals?
    Och så en topp-predator som gäddan, det borde ju vara väldigt få som kan samsas på så liten yta, eller? Men är det fem stycken? Eller kanske 25?

  • #2
    de va en jävla fråga, haha, jo man kan undra lite svårt och veta egentligen, lägga många nät i hela sjön?

    Kommentera


    • #3
      Mitt gissning är minst 1000 abborrar/25 gäddor.

      Kommentera


      • #4
        Når man anslår fiskepopulasjoner snakkes det som regel om biomasse, ikke antall av en gitt art. Årsaken til det er enkel, den eneste måten å finne svaret ditt er ved å fiske de opp og telle de.

        Unntaket er der populasjonen faktisk kan telles. Det typiske eksempelet er fisk som gyter på et bestemt sted, hvor man kan dykke og telle de. Dette benyttes feks ved beregning av stammer av laks og sjøørret.

        Biomasse beregnes typisk ved bruk av ekkolodd, og da hakket mer avanserte varianter enn de vi vanligvis bruker. Det nærmeste du kommer i "vanlig" prisklasse blir nok Furuno FCV-628. Her gjør ekkoloddet en beregning av fiskens størrelse basert på ekkoet, en "lightversjon" av det man gjør når man anslår hele populasjonsstørrelser med mer avansert utstyr.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Jo, jag är ju medveten om att man aldrig kan säga exakt utan att fiska upp allt och räkna, men jag tänkte att det kanske gjorts några sådana undersökningar någon gång, så att man i alla fall kan säga ungefär vilken magnitud det rör sig om. Alltså om det är cirka 100 abborrar eller 1000 abborrar i normalfallet, och om det är 10 eller 100 gäddor. Med landlevande rovdjur vet man ju oftast ungefär hur stort habitat de behöver, så jag tänkte att man kanske på samma sätt visste att en gädda behöver ungefär X kvadratmeter sjö i snitt för att få mat så det räcker.

          Kommentera


          • #6
            gissning 75 gäddor 800 abborrar, men finns ju säkert annat i vattnet

            Kommentera


            • #7
              Hittade lite intressant information angående detta från Tobias Fränstam: "Biomassan av gädda är vanligtvis inte särskilt hög i de flesta system och ligger på ungefär 3-10 kg/ha i vanliga sjöar."

              Eftersom "min" sjö är på cirka fyra hektar innebär det att det då borde finnas mellan 12 och 40 kg gädda i den. Då de gäddor jag plockat har haft en snittvikt på cirka ett kg så borde det alltså innebära mellan 12 och 40 gäddor i sjön.

              Är det 12 stycken så betyder det att 67% av sjöns population redan varit uppe och synat insidan på båten för mig!

              Kommentera


              • #8
                Intressant fråga men säkert mkt svår att besvara.

                En liten sjö har ju mer strand (användbar biotop) i förhållande till frivatten och borde då kunna hålla relativt sett, mer fisk så länge inte sjön blir så stor att den förmår producera pelagiskt levande fisk. På samma sätt borde en kuperad, och/eller växtrik sjö producera mer än en uniform, platt och mager sjö.

                Förr fixade man risvasar till abborren, inte bara för att fixera dem till en viss, känd punkt utan för att det skapar en "hierarkisk biotop", en risvase ger mer växt- och djurplankton och därmed grund för betesfisk och i sin tur predatorer... Den typen av tillväxt hade aldrig skett i en lika stor uniform, händelselös sjö utan risvasar eller naturlig vegetation och struktur.

                Vore intressant att jämföra två lika sjöar, där den ena optimerats biotopiskt för "hierarkisk tillväxtbalans" - skulle inte förvåna om en sån sjö skulle kunna härbärgera det dubbla beståndet eller mer.

                Solen ger grundförutsättningar men en sjö behöver också en biotop för alger, plankton, blötdjur och fiskar...
                Senast ändrad av anteman; 2017-12-23, 00:56.

                Kommentera


                • #9
                  I en av fishecos livesändningar sa Fränstam också att det i en skärgårdsvik kan finnas mellan 20 och 30 kg gädda/ha, rätt stor skillnad alltså.

                  Kommentera


                  • #10
                    Antalet är nog omöjligt att lista ut. Men vet att jag läst om tillväxt i olika sjöar. Tror det var från länstyrelsen.
                    Ungefär som skog. Si å så många m3sk. Fast det stog kg då och all fisk var då medräknad har jag för mig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X