Minimimått för fångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minimimått för fångst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Den tyska djurskyddslagen säger, på engelska "no-one may cause an animal pain, suffering or harm without good reason", att det helt enkelt räknas som djurplågeri. Den fisk du fångar ska du ta hand om, annars riskerar du likt Andreas Kleinhaus som driver Anglerparadies Zwillbrock att tvingas böta 2 000 euro per fisk.
    - En dålig dags fiske slår den bästa dagen på kontoret

    Kommentera


    • #32
      Det är otroliga många som förespråkar CnR-fiske här på forumet, vilket jag är otroligt tacksam över, men det som många kanske inte vet är att dödligheten ökar drastiskt för fisk som utsätts för luftexponering. Skillnaden mellan en fisk drillad till utmattning, och en fisk drillad till utmattning som dessutom vistas utanför vatten i 60 sekunder är helt enorm. Chansen till överlevnad vid "bara" utmattning är cirka 90 %, medan chansen till överlevnad minskar till horribla 28 % om fisken dessutom tvingas vistas ur vattnet i 60 sekunder.

      De framtagna siffrorna är baserad på forskning kring regnbåge, men kan vara bra att ha i bakhuvudet oavsett vilken form av fiske som bedrivs.

      Click image for larger version

Name:	CnR - Svante Winberg - Överlevnad.jpg
Views:	1
Size:	189,8 KB
ID:	1785973
      - En dålig dags fiske slår den bästa dagen på kontoret

      Kommentera


      • #33
        Intressant studie, en springande punkt är hur man definierar ”chased to exhaustion”, är en gädda som vinschats in på 20 sekunder att betrakta som utmattad, och om inte hur illa är det då att lyfta den ur vattnet?

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Andreas- Visa inlägg
          Det är otroliga många som förespråkar CnR-fiske här på forumet, vilket jag är otroligt tacksam över, men det som många kanske inte vet är att dödligheten ökar drastiskt för fisk som utsätts för luftexponering. Skillnaden mellan en fisk drillad till utmattning, och en fisk drillad till utmattning som dessutom vistas utanför vatten i 60 sekunder är helt enorm. Chansen till överlevnad vid "bara" utmattning är cirka 90 %, medan chansen till överlevnad minskar till horribla 28 % om fisken dessutom tvingas vistas ur vattnet i 60 sekunder.

          De framtagna siffrorna är baserad på forskning kring regnbåge, men kan vara bra att ha i bakhuvudet oavsett vilken form av fiske som bedrivs.

          [ATTACH=CONFIG]97710[/ATTACH]
          En jäkla tur för Elmer som bor utanför bryggan där hemma att hen inte känner till forskningen och statistiken du hänvisar till. 6 gånger upp/ner med viktökning från 6 till 8,8 kg på 2,5 år...

          Kommentera


          • #35
            Jag har tyvärr ingen exakt vetenskap att referera till vad gäller olika arter, utmattningsnivåer och hur dessa påverkas av vattentemperatur, typ av vatten och andra parametrar som säkerligen påverkar, men vad som händer fiskar vid luftexponering:
            Sänkta O2-nivåer i blodet
            Förhöjda CO2-nivåer i blodet
            Förhöjda laktatnivåer i blod och muskel
            Sänkta pH-nivåer i blod och muskel

            Med det i åtanke är det, speciellt vid större fiskar som kan vara svårare att kroka av och hantera, bra att:
            1. Använda håv med skonsamt material
            2. Låta fisken vara kvar i håven i vattnet vid avkrokning
            3. Förbereda mätbräda/måttband/mätdekal/våg/viktsäck/kamera INNAN fisken lämnar vattnet
            4. Snabbt väga/mäta/fota fisken och sedan skicka ned i vattnet omedelbart
            - En dålig dags fiske slår den bästa dagen på kontoret

            Kommentera


            • #36
              Jo! Helt rätt att C&R KAN innebära en risk för fiskens överlevnad men en sak är HELT säker. OM man tar upp fisken och äter upp den så får den INGEN chans alls att föröka sig i framtiden.
              Sen är det STOR skillnad mellan olika arter och hur känsliga dom är för stress och syrebrist.
              Undersökning som redovisas ovan gäller tydligen regnbåge eller? Den stämmer i alla fall ABSOLUT inte för gäddor och många andra fiskar. Det vet jag både av erfarenhet och från dokumenterade undersökningar. Jag har själv återfångat samma gädda flera gånger.
              Det är många olika märkningsprogram av fisk som fångats och sedan återsatts som tydligt visar att C&R fungerar för i stort sätt alla arter bara man gör det försiktigt och på rätt sätt. Men visst det finns ofta ett litet "tapp", Något man får acceptera. Dom få fiskar som ändå dör efter en återsättning går inte ändå inte förlorade. Dom går in det naturliga kretsloppet, no big deal.
              En kort fight är som sagt att föredra och för dom flesta arter gäller en absolut så kort tid ur vattnet som möjligt. Gärna släta handskar (latex etc) eller i alla fall blöta händer för att inte skada slemskitet på fisken. Behöver man mäta / väga fisken ska man använda en avkrokningsmatta och håvar/vågnät med gummerat nät. Ska man ta bilder o hålla på SKA man ha grejorna i ordning i förväg. att lägga en gädda på däcket medans man pillar i ordning kamerautrustningen är FEL FEL FEL! Sen "återupplivar" jag alla mina gäddor. Jag hänger dom i lipgrippen vid sidan av kajaken och trampar runt några minuter tills jag ser att dom gör bra gälrörelser och simmar. Har aldrig hänt hittills att en gädda haft svårt att återhämta sig men det kan ju uppstå. Då kan man välja att ta upp fisken för att äta om den håller max/minimi måtten (annars får man väl bjuda kräftorna på middag).

              Den etiska anledningen att man skulle förbjuda C&R för att det plågar fisken har jag respekt för...... NOT!
              SÅ otroliskt idiotiskt att den som har makt att besluta om ett C&R förbud för att det skulle göra ont i så fall fortfarande tillåter sportfiske och jakt i fritidssyfte över huvudtaget? Ett helt ologiskt beslut!
              Fisken plågas väl (om den nu egentligen gör det alls vilket jag själv inte tror ett skit på) vid krokningen och drillningen. Det är alltså ok att "plåga" fisken bara man dödar den sen?? SÅ otroligt J-A idiotiskt tänkt!! Herregud!! Läste dom ingen logik i gymnasiet?

              Jag är Svensk och "lydig". Jag gillar den demokratiska processen och anpassar mig efter dom lagar o regler som beslutats. Men skulle detta bli verklighet i Sverige då flyttar jag garanterat till ett annat land. Inte bara för att få fiska som jag själv tycker är bäst utan för att jag aldrig skulle kunna låta mig styras utav politiker som kan ta såna idiotiska beslut.
              Och så kallar dom oss för "Die dumme Schweden!" Jisses!
              :O
              Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-20, 15:34.

              Kommentera


              • #37
                Fiskens slemhinna skadas rätt illa om du tar i den med handskar som inte är dyngsura, så ett par oblyga och vattendoppade, bara händer är alltid den bästa melodin
                - En dålig dags fiske slår den bästa dagen på kontoret

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Andreas- Visa inlägg
                  Fiskens slemhinna skadas rätt illa om du tar i den med handskar som inte är dyngsura, så ett par oblyga och vattendoppade, bara händer är alltid den bästa melodin
                  Helt rätt men jag kör med Latexhandskar .... Eller Nitril är det tror jag....
                  Skulle varit lite tydligare i mitt inlägg kanske...

                  Kommentera


                  • #39
                    Vet inte om alla har hört/läst men är ju många intressanta rader han har skrivit ner:
                    https://www.sportfiskarna.se/portals...fiske_30hp.pdf

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 480 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 244 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 502 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X