Ursprungligen postat av Old Firehand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre följer draget men hugger aldrig[HJÄLP!]
Collapse
X
-
------------------------------------------------------------------------------------------Ursprungligen postat av gostar123 Visa inläggHej!
Jag har upptäckt ett ställe med ganska klart vatten (en kanal) där det verkar finnas en hel del abborrar. De flesta verkar vara mellan 15-25cm långa (alltså inga giganter).
Det jag har märkt att de följer mitt drag men vägrar hugga den! Var nere igår kväll i kanske 3 timmar, och hur många gånger som helst följde abborrarna efter, jag fick bara ett hugg men fisken släppte efter några sekunder. Om jag stannar med invevningen och kollar på fisken, så står det mellan 2-6 st abborrar och bara glor på min lilla jigg utan att hugga. De verkar ju vara riktigt nyfikna?
Jag kör med ett UL-spö med en riktigt liten jigg och 5 grams skalle och skulle vara kul om jag kunde fånga dessa firrar med den setupen jag har. Det kan vara värt att nämna att senaste dagarna har vattnet i den här kanalen varit mellan 17-20 grader varmt, så det borde ju vara en helt okej temperatur för abborren?
Varför hugger dom inte? Vad skulle ni försöka med om fisken inte hugger på drag?
Jag personligen vill helst inte meta då jag tycker det är roligare att få fisk med drag, men jag tror att mete med maggot kanske skulle fungera bra (vilket kommer testas senare).
Hej Go Star No 1;
Mörrumsspinnaren och Mepps Aglia Long tillhör mina favoritspinnare när det gäller att fånga Abborrar...
Old Firehand
Leif Engström
Lämna en kommentar:
-
Tråden är lite gammal och väcktes av en ny medlem så sannolikt en s.k. "bot" och inte en person irl...
Lämna en kommentar:
-
...eller dragrodd med meps spinnare och kanske en gummifsik därefter.Ursprungligen postat av jedacandy Visa inlägg
Meppsspinnare har alltid gett fisk.
Förr eller senare ger det resultat.
Lämna en kommentar:
-
TjäänaUrsprungligen postat av holden Visa inläggDropshot brukar vara bäst när borrarna inte ens vill följa betet utan bara står och trycker på botten.
Kan bara bekräfta, dropshot kan vara grymt effektivt på tröga Borrar. Den metoden har räddat ett antal turer. Kom ihåg att det kan löna sig att testa olika storlekar och modeller även när du kör dropshot.
På dom igen
Bb
Lämna en kommentar:
-
Din ide att prova dropshot låter bra, du kan säkert trigga dom att hugga om du får mer tid på rätt ställe med jiggen!
Lämna en kommentar:
-
Vi drog och fiskade idag på samma plats med dropshot. Inget hände. Vi sökte även efter borrarna med vanliga jiggar, som vanligt följde de bara efter utan att hugga O_o
Ser ut som att mete med maggot eller liknande kanske kan fungera istället.
Lämna en kommentar:
-
Dropshot brukar vara bäst när borrarna inte ens vill följa betet utan bara står och trycker på botten.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
416 visningar