Vilken är den "häftigaste" sportfisken som finns i svenska vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är den "häftigaste" sportfisken som finns i svenska vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken är den "häftigaste" sportfisken som finns i svenska vatten?

Ja, den första frågan man ställer sig är ju då vad jag menar med "häftigaste" - jo, det jag tänker mig är alltså kombinationen starkt/aggressivt kämpande kombinerat med rejält storlek. Makrill exempelvis är ju väldigt starka och snabba, men de blir ju sällan större än något kilo. Kan inte på rak arm komma på något exempel på det motsatta, dvs. en stor tung fisk som är sävlig och bara bogseras in när man krokar den, men det kanske finns några sådana också!

Nåväl, om vi bortser från tonfisk som säkerligen skulle vara den klara vinnare, men den har ju bara precis kommit tillbaka och fått spöfångas av några få utvalda för forskning - vad har vi kvar?

Spontant tänker jag på följande kandidater:

* Gädda - kan bli rejält (20+kg) stora och kan bjuda upp till rejäl kamp. När jag nyligen tog mitt PB (på 6.5kg "bara") så gjorde den till och med ett språng där hela fisken var uppe i luften, häftigt att se.
    * Lax - även här kan vi nå vikter på 20+kg och även om jag inte själv har fångat någon så får jag intrycket av att de också är starka/snabba.

Erfarenheter från folk som fångat bägge dessa, vilken smäller högst? Finns det andra kandidater som jag missat?

BFT
    Alt annet er bare tull og akvariefisk i sammenlikning.
    Team Colibri

Kommentera

En gädda på ett par kilo är en rätt foglig krabat jämfört med en sutare i motsvarande storlek. En havsöring på 4 kg är betydligt tuffare att få kontroll på än en 4kg gädda som man i stort sett bara vevar in. Jämför man fiskar i motsvarande storlek blir det därför enligt min mening mera relevant.
      Med stigande storlek ökar självfallet fiskarnas pondus och lust att försvara sitt liv men det är inte säkert att kroppskrafterna och förmågan att omsätta dem i långa snabba rusningar och hopp matchar storleken på fiskkroppen.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Asp är väl våran nordiska motsvarighet till Tarpoon enligt många fiskare. Annars är nog Sutare och Abborre starka kandidater till fighters. Gäddan är mest en slapp slips som villigt dras in mot båten...

Kommentera

Ka ske stor lax som fångas med spinnfiske från land?
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
            Ja, den första frågan man ställer sig är ju då vad jag menar med "häftigaste" - jo, det jag tänker mig är alltså kombinationen starkt/aggressivt kämpande kombinerat med rejält storlek. Makrill exempelvis är ju väldigt starka och snabba, men de blir ju sällan större än något kilo. Kan inte på rak arm komma på något exempel på det motsatta, dvs. en stor tung fisk som är sävlig och bara bogseras in när man krokar den, men det kanske finns några sådana också!

Nåväl, om vi bortser från tonfisk som säkerligen skulle vara den klara vinnare, men den har ju bara precis kommit tillbaka och fått spöfångas av några få utvalda för forskning - vad har vi kvar?

Spontant tänker jag på följande kandidater:

* Gädda - kan bli rejält (20+kg) stora och kan bjuda upp till rejäl kamp. När jag nyligen tog mitt PB (på 6.5kg "bara") så gjorde den till och med ett språng där hela fisken var uppe i luften, häftigt att se.
            * Lax - även här kan vi nå vikter på 20+kg och även om jag inte själv har fångat någon så får jag intrycket av att de också är starka/snabba.

Erfarenheter från folk som fångat bägge dessa, vilken smäller högst? Finns det andra kandidater som jag missat?
            Hej Andreas;

Jag har fångat Havsöringar upp till 9,2 kilos vikt vid kastfiske med skeddrag och wobbler utanför Ornö och Utö... De har verkligen fightats och gett sig av i långa rusningar innan de var klara för håvning...

De som fightats allra mest och gjort långa rusningar och nästan tömt mina Triton 200G-rullar har varit 15 kilo+ silverblanka Laxar vid trolling nere i Hanöbukten och Pukaviken tidiga vårar ....

Go for the Big Salmons!

http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
            Old Firehand

Kommentera

Karp, lax eller asp enligt mina erfarenheter. Gäddan kommer relativt långt ner för mig. Sutaren är också en bra krigare i förhållande till sin storlek.

Kommentera

Multen och färnan är inte heller att ringakta.
                På mereutrustning blir det en jäkla fajt!
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Lite osexigt kanke, men en sej av lite storlek kan vara rätt kul att trixa upp också. Inte "top of the line" men klart kul tycker jag!
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Karp och lax är ju ruggigt bra fighters och blir stora dessutom. Tror nog faktiskt karpen vinner i styrka men brukar ju faktiskt rusa längst när de är halvstora 4-8 kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88  
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10