Jätteliten sjö utan synliga tillflöden, ändå innehåller den flera arter! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jätteliten sjö utan synliga tillflöden, ändå innehåller den flera arter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jätteliten sjö utan synliga tillflöden, ändå innehåller den flera arter!

    Var idag och fiskade i en riktigt liten sjö, ca. 80x50 meter, om jag räknar rätt så blir det en area (ellipsformad sjö) då på lite över 3000 kvadratmeter, eller 0.3 hektar om man så vill.
    Innan har man planterat in regnbåge, men det har man gett upp på, antagligen på grund av alldeles för mycket tjuvfiske.

    Då jag var nyfiken på om det kunde finnas några "naturliga" arter så provade jag först att meta lite med majs/mask, och kunde konstatera att det fanns sarv (tror det var sarv i alla fall, orangea ögon, röda fenor och lite smått guldaktiga), rätt små på ca. 15cm kanske, men ändå - det fanns liv i sjön!
    Nästa art som infann sig var när jag provade spinnare och lyckades få upp ett par abborrar, runt 20cm.
    Det slutliga överraskningen var när jag höll på att meta sarv och en när en gädda plötsligt hoppade upp jagade de små sarvarna!
    Bytte till en liten vobbler, men lyckades inte hitta gäddan igen.

    I vilket fall som, jag gick runt hela sjön och kunde inte se några tillflöden alls, det verkar vara en helt isolerad pöl, ändå så verkar den innehålla ett rätt komplett och fungerande ekosystem med vitfisk och predatorer.
    Riktigt kul att se, men jag börjar fundera på hur kan alla dessa arter ha kommit dit från början? Och hur små kan sjöar vara och ändå hålla ett livskraftigt bestånd av fisk egentligen?

  • #2
    Vet inte om det är bevisat men fiskägg antas färdas till isolerade sjöar mha fåglar.

    Kommentera


    • #3
      Jag har inte länk till det men det är bevisat att fåglarna kan transportera fiskägg mellan vattendrag. Det har hänt att man hittade helt annorlunda arter på Påsköarna, Arter som finns jätte lång bort från dessa öar.
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #4
        Så länge sjön har haft vatten i sig under lång tid så kan områdena runt om kring ha dikats ur och in(utflöden kan ha försvunnit. Så bara för att sjön ser ut som den gör nu, så behöver den inte ha sett ut så för 50-60-100 år sedan.

        Kommentera


        • #5
          Vi ska nog inte heller räkna bort människornas förmåga att flytta på arter till avlägsna ställen där man tycker att just där borde den arten finnas för det vore trevligt att kunna fiska eller jaga såna arter. Sutare och gös tillhör några av dessa arter som under århundrade haft hjälp av hinkar för att ta sig till platser här i landet där de idag lever gott men inte fanns för tusen år sedan. För att inte nämna alla små ruddammar.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #6
            Det finns gott om källsjöar som fylls av kallkällor eller underjordisk vattenföring samt ytvatten och grundvatten. Det är inte ovanligt att det ligger tjärnar och myrar högt upp nära en höjd eller bergstopp som har rikliga utflöden men inga synliga tillflöden. Fisk brukar det finnas hur som helst. En av mina favoritsjöar är en slättsjö bara 200m i diameter men det finns mängder med både vitfisk, gädda och abborre. Jag har fått åtskilliga gäddor i 4 - 8-kilosklassen där.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Vi ska nog inte heller räkna bort människornas förmåga att flytta på arter till avlägsna ställen där man tycker att just där borde den arten finnas för det vore trevligt att kunna fiska eller jaga såna arter. Sutare och gös tillhör några av dessa arter som under århundrade haft hjälp av hinkar för att ta sig till platser här i landet där de idag lever gott men inte fanns för tusen år sedan. För att inte nämna alla små ruddammar.
              Precis, hemmavid finns det en del skogssjöar där det sägs att gäddan är inplanterad som matfisk, gammalt tillbaks

              Kommentera


              • #8
                Kan gäddor summa i helt stängda i kontrollerade regnvågsvatten utan tillflöde eller utflöde så är det inte så konstigt att dom finns i icke reglerade vatten

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
                  Så länge sjön har haft vatten i sig under lång tid så kan områdena runt om kring ha dikats ur och in(utflöden kan ha försvunnit. Så bara för att sjön ser ut som den gör nu, så behöver den inte ha sett ut så för 50-60-100 år sedan.
                  Ja, den ligger bara cirka 400 meter från ett annat större sjösystem, så det är ju inte alls omöjligt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Sjön ligger antagligen i Halland (?) och att den innehåller abborre och gädda är ju i sig inte det minsta anmärkningsvärt. De brukar finnas i väldigt många typer av vatten och betydligt mindre än det du har upptäckt. Sarv är inte riktigt lika vanlig men det kan mycket väl vara människans verk.

                    Utifrån vad jag har läst om mindre sjöar (provfiske) i min hembygd så är abborre tveklöst den vanligaste arten om ett vattendrag endast befolkas av en art.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 219 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
                    16 svar
                    773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    357 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X