Jätteliten sjö utan synliga tillflöden, ändå innehåller den flera arter! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jätteliten sjö utan synliga tillflöden, ändå innehåller den flera arter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Sjön ligger antagligen i Halland (?) och att den innehåller abborre och gädda är ju i sig inte det minsta anmärkningsvärt. De brukar finnas i väldigt många typer av vatten och betydligt mindre än det du har upptäckt. Sarv är inte riktigt lika vanlig men det kan mycket väl vara människans verk.
    Ja, det är i Halland sjön ligger. Anledningen att jag blev förvånad över att se gädda är att jag tänkte att sjön borde vara för liten för att kunna hålla ett hälsosamt förökande bestånd. Att ett par, tre gäddor eller så kan simma runt i en liten pöl och mumsa lite abborrar och överleva temporärt är ju inte så konstigt, men jag tänker om de klarar av att föröka sig och frodas så måste det ju finnas fler än så, men det kanske inte krävs så många.

    Kommentera


    • #12
      Det låter hur som helst som att du har ett spännande projekt framför dig. Kan mycket väl finnas andra arter där som sutare eller ruda.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #13
        Efter många pass utan att få ens en endaste liten abborre i den här sjön så lyckades jag idag lura upp gäddan (eller, en av gäddorna om det nu kanske är så att det till och med finns flera i lilla pölen)! Det var 68 cm lång och vägde 1.8kg, rätt överraskad blev jag också som stod och fiskade med en pytteliten spinnare efter småabborrar!

        Kommentera


        • #14
          Har själv hittat lite småsjöar som är ungefär 150 kvadratmeter och för mig har det varit 50/50 än så länge om de håller fisk. Antingen är det fullt med liv eller är det vass längs med hela sjön och inget liv alls, förmodligen alldeles för försurat. I de sjöar där det finns fisk undrar jag alltid hur många gäddor det finns. Hur mycket plats tar en gädda egentligen? Går det 1 gädda per 100 abborrar för att det ska gå jämt ut? Tar större gäddor större plats, känns som om de behöver äta mer?

          Kommentera


          • #15
            Själv har jag ett litet hemmavatten (ca 200x500m) som håller mycket abborre och flera över kilot. Likaså mycket sik och mört. Finns rejält mycket gädda också, men det är bara snipor. Man tycker ju att det borde finnas större fisk när det är så gott om mat åt dom? Eller är det på tok för många små gäddor så dom konkurrerar ändå om födan? Märks dock att det är stor abborre dom äter, snipor på 2kg med huvud som 6-7kg fiskar! Som "Phil" undrar, hur mycket plats tar en gädda egentligen?

            Kommentera


            • #16
              Har samma sak i skogen.
              En sjö, 75x200m ich ca 6m djup. Omgiven av gungfly.
              Den håller gädda och abborre.
              Tusenbröder på abborrarna, aldrig fått någon större där. Men massor små.
              Sen gäddor där, den största är ca 1kg. Men en del mindre också.

              Med så många abborrar bör det finnas någon större gädda med. Körde med kajaken där och kollade av den men såg inget större på ekolodet, vilket var lite antiklimax
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Har samma sak i skogen.
                En sjö, 75x200m ich ca 6m djup. Omgiven av gungfly.
                Den håller gädda och abborre.
                Tusenbröder på abborrarna, aldrig fått någon större där. Men massor små.
                Sen gäddor där, den största är ca 1kg. Men en del mindre också.

                Med så många abborrar bör det finnas någon större gädda med. Körde med kajaken där och kollade av den men såg inget större på ekolodet, vilket var lite antiklimax
                Det är ju exakt det där som är så märkligt! Som du säger, finns det så mycket abborre finns det ju gott om föda för gäddan att växa sig fet på tycker man. Gäddor äter ju även varandra, så dom har ju egentligen alla förutsättningar för att växa på sig, right? Det är oerhört intressant det här

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av KingCoong Visa inlägg

                  Det är ju exakt det där som är så märkligt! Som du säger, finns det så mycket abborre finns det ju gott om föda för gäddan att växa sig fet på tycker man. Gäddor äter ju även varandra, så dom har ju egentligen alla förutsättningar för att växa på sig, right? Det är oerhört intressant det här
                  Exakt så tänker jag med.
                  Att det borde iaf finnas en riktigt stor individ som bestämmer över hela sjön.

                  En Godzilla typ.
                  ​​​​
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                  36 svar
                  23 394 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                  125 svar
                  15 220 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg blåvitt88  
                  Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                  14 svar
                  1 497 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
                  16 svar
                  773 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                  3 svar
                  357 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Arbetar...
                  X