Simmar dom stora tillsammans med dom små? Borre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simmar dom stora tillsammans med dom små? Borre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Simmar dom stora tillsammans med dom små? Borre.

    Ni som får stora borrar ofta, från 40cm och uppåt, finner ni dom tillsammans med de mindre exemplaren eller säger eran erfarenhet att dom stora klunsarna håller sig tillsammans i egna grupper/stim? Har ett bra ställe där de flesta borrarna är mellan 30-40cm men större än så lyckas jag inte hitta där av någon anledning. Skulle ni nöta vidare på samma ställe eller borde man kanske leta vidare? Vattnet jag fiskar i är Göta älv(Göteborg) och djupet är ca 3,5-4,5m och med tungt strömmande vatten.

  • #2
    Hej!
    Funderade lite på samma sak i somras. På grund av det bestämde jag mig för att snorkla på några väl valda abborreställen. Jag upplevde att de gick i grupper om 15-35 individer i ungefär samma storlek. Någon enstaka större, men de gick mest för sig själva, men ibland stötte man på stim med bara större fiskar, då var de dock inte lika många, säg 7-15 fiskar. Sen är det svårt att bedöma cm under vatten, men det var mina iakttagelser i alla fall under två snorklingsturer. De rörde på sig mycket, kring grunden på kanterna samt kring "risvasar"!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
      Ni som får stora borrar ofta, från 40cm och uppåt, finner ni dom tillsammans med de mindre exemplaren eller säger eran erfarenhet att dom stora klunsarna håller sig tillsammans i egna grupper/stim? Har ett bra ställe där de flesta borrarna är mellan 30-40cm men större än så lyckas jag inte hitta där av någon anledning. Skulle ni nöta vidare på samma ställe eller borde man kanske leta vidare? Vattnet jag fiskar i är Göta älv(Göteborg) och djupet är ca 3,5-4,5m och med tungt strömmande vatten.
      Som Grävlingen säger så går större individer i mindre stim och tvärt om. Riktigt stora fiskar kan hålla sig i stim på bara 2-3 individer medan 200-300g kan vara betydligt många fler.

      Kommentera


      • #4
        Det är inget som jag har upplevt att dom simmar o jagar ihop. Det är väl snarare dom som ligger runt 4-6 hg som kan komma i ett stim o jaga småfisk i ytan har jag sett vid några tillfällen i en sjö utanför Aneby. En gång har jag fått 2 borrar över 1 kg med någon minuts mellanrum när jag rodde drag efter abborrar i en annan sjö utanför Aneby. Dom var i princip jämnstora o vägde 1,4 kg vardera.
        På senvintern när dom leker på sandgrynna kan det förekomma många i samma storlek runt 3-7 hg. Erfarenhet från Vättern dom gånger det har varit säker is där.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          I somras i hettan fick jag från land vid kusten kring Östhammar 14 abborrar på ca 2h fiske sen kväll/natt.
          Ingen av dessa vägde under 7hg och dom 2 största vägde över 1kg och var 40cm+. Alla tillsynes välmatade i övrigt. Dessa tog ungefär lika långt ut, på samma typ av bete (färg skillnad). Oftast tycker jag att man stöter på tusenbröder utan större fisk, men ibland blir man överraskad

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            I somras i hettan fick jag från land vid kusten kring Östhammar 14 abborrar på ca 2h fiske sen kväll/natt.
            Ingen av dessa vägde under 7hg och dom 2 största vägde över 1kg och var 40cm+. Alla tillsynes välmatade i övrigt. Dessa tog ungefär lika långt ut, på samma typ av bete (färg skillnad). Oftast tycker jag att man stöter på tusenbröder utan större fisk, men ibland blir man överraskad
            Det är kul fiske när man får så många på så kort tid, men det varierar nog från vatten till vatten.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Tjääna
              Har varit ute i sthlms skärgård och fiskat ett par gånger senaste veckan. Har fått två över kilot 43 och 44 cm eller 1025 och 1140 gr,en på 2,5" jigg och en på 9cm wobbler. Dessa gick tillsammans med fisk från ca 2 hg och uppåt.

              Kan väl säga att det är väääldigt sällan jag har varit med om det. Har fått ett antal mellan 9-10 hg, ovanligt många mellan 8-9 hekto och massor med fisk mellan 7-8 hg. Men hela tiden blandat med mindre fiskar ner till ca 2 hg.

              Att man får fisk mellan 2-7 hg på samma ställe är väl standard i sthlms skärgård, men denna höst har varit annorlunda för mig eftersom det har varit mycket 8 hg+ fiskar.

              En sak som var intressant är att efter det började mattas med hugg på jiggarna så böt vi till wobbler och fångade då i princip bara fisk större än 5 hg, dessutom var det väldigt många som högg.

              Annars har hösten varit den bästa på flera år vad gäller antal och storlek i de områden jag fiskar.

              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                Ni som får stora borrar ofta, från 40cm och uppåt, finner ni dom tillsammans med de mindre exemplaren eller säger eran erfarenhet att dom stora klunsarna håller sig tillsammans i egna grupper/stim? Har ett bra ställe där de flesta borrarna är mellan 30-40cm men större än så lyckas jag inte hitta där av någon anledning. Skulle ni nöta vidare på samma ställe eller borde man kanske leta vidare? Vattnet jag fiskar i är Göta älv(Göteborg) och djupet är ca 3,5-4,5m och med tungt strömmande vatten.
                30 cm långa Abborrar är stora. 40 cm långa Abborrar är mycket stora.....

                Små Abborrar lever och jagar i stora stim med lika stora individer. Stora Abborrar jagar i mindre stim eller grupper med lika stora individer...

                Den som söker den finner!.

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  Finns en sjö här i krokarna där de jagar i mindre stim, svårt att säga hur många men max 10-15st skulle jag påstå

                  Det enda sättet jag lyckas komma i kontakt med dom är när de går in över grynnan likt en vargflock och man ser hur ytan exploderar och måsarna flyger dit, då har man en kort lucka sen verkar dom sprida ut sig över grundet och omgruppera någon annanstans

                  Senaste gången vi fick kontakt fick vi 5 st

                  52cm
                  50cm
                  49cm
                  46cm
                  45cm

                  Vilket var rätt oslagbara minuter

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kan mest uttala mig om erfarenhet från is. Men dom absolut tyngsta abborrarna har jag fått i anslutning till dom absolut minsta ala 25 gramare. Om klunsarna är där för att jaga dom små eller om dom små söker skydd hos den store det vet väl ingen. Kanske bägge delarna.
                    Det jag dock upplever är att dom jagar grunt. Jag får då betydligt fler kilos på under 2 meter djupt än säg 10 meter. 1 av 10 eller 20 hugger på djupt vatten.
                    Har dock lärt mig att försvinner alla maggot på myskan i ett napp så är det en större abborre som varit fram och nafsat.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 244 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 502 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X