Malar i sverige?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Malar i sverige??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Patrik-b
    replied
    Ursprungligen postat av Busterjohan Visa inlägg
    Det ska eventuellt förekomma i Vallentunasjön.
    De fick upp mal i Vallentunasjön för något när de höll på med reningsprojektet.

    Lämna en kommentar:


  • Busterjohan
    replied
    Det ska eventuellt förekomma i Vallentunasjön.

    Lämna en kommentar:


  • Abborr mannen
    replied
    Hur är det med malfisket i Mälaren nu för tiden?. Såg på fishbrain att en person fångat en på 28kg vet dock inte vart.

    Lämna en kommentar:


  • Fiskarn0383
    replied
    Ursprungligen postat av mistersir Visa inlägg
    Kan bli lite malfiske i Emån i framtiden. Läs här:

    http://www.barometern.se/nyheter/mon...is(3134830).gm
    "Besked väntas inom en vecka" och det var ett tag sedan.

    En halv miljon till projektledaren dessutom när många hängivna sportfiskare säkert gjort det för ett årskort inom sträckan och en skälig milersättning. Det är ju en årslön för en industriarbetare inklusive sociala avgifter.

    PS. Kanske nästan två årslöner om du jobbar inom vården.DS

    Lämna en kommentar:


  • mistersir
    replied
    Kan bli lite malfiske i Emån i framtiden. Läs här:

    Lämna en kommentar:


  • Sg
    replied
    Ursprungligen postat av jakobj Visa inlägg
    Emåns vattensystem. Vissa områden är hårt "drabbade" och malen VAR sällsynt, men inte längre. Troligtvis är det de varma somrarna sedan nåt tiotal år som gjort att malen kunnat öka som den gjort. Se på Ems herrgård och havsöringsfisket, fram till för några år sedan var malen mycket ovanlig och någon bifångst per år max vid öringfisket. De senaste åren brukar det komma upp 20-30 per år, på fluga! Fiskade själv öring där i april ifjol och det kom upp 4 stycken då på 2 dagar, fick själv en.

    Men forskningen som finns är nästan obefintlig, den gamla enmansforskningen som pågick under många år byggde på långrevsfiske och uppskattade Emåns totala malbestånd till 200 individer. Antar att det är mycket därav som malen klassades som nästan utrotad i Emån. När den avslutades började man med en annan typ av provfiske med ryssjor. Första årets provfiske resulterade i ÖVER 200 individer! Alltså fler än vad som uppskattades finnas i hela ån totalt...

    Som det ser ut nu är det väldigt gott om mal där och det är klart lättare att fånga en mal än en gädda känns det som. Och om jag hade varit en skurk hade jag förstås provat att fiska riktat efter de riktigt stora, men det får man ju inte.. Och stora är dom också. Vansinnigt kul, men vansinnigt tråkigt att denna fantastiska sportfiskeresurs inte får utnyttjas pga lagstiftning som bygger på gamla och felaktiga siffror. Idag är det istället ett massivt tjuvfiske och ofta av folk utan koll och med för klena utrustningar. Forskarna har fått ett antal malar med krokar och tackel i sig.

    Jo jag har lite bilder förstås men inget jag vill lägga upp offentligt.

    Sen finns det förekomst i ett ganska stort antal vatten till i Kalmar län och även Jönköpings län. Förmodligen härstammar malfångsterna i dessa vatten ofta från malar flyttade från Emån.
    Håller med. Det är synd att inte reglerna anpassas och gör det tillåtet snarare än att folk "måste" tjuvfiska på dom.

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    180kg skall nog tas med en hel näve salt...

    Lämna en kommentar:


  • Seatbox 4 ever
    replied
    Jag har sett mal i vattensystem runt Stockholm.
    Blev helt säker efter att tagit fram uppgifter (Naturhistoriska Museet)om att man
    runt stenålder och efter fångade mal(även sutare) i mälaren som transporterades till vattendrag
    liggande kring sin "by".
    Så leta stenålders lämningar vid vatten och börja speja på vattenytorna när värmeböljorna
    drar in över landet !

    Mvh Tikkanen

    Lämna en kommentar:


  • jakobj
    replied
    Ursprungligen postat av Archenemy Visa inlägg
    Intressant läsning. Och om du nu huserar kring Västervik så stämmer det ju ganska väl överens med vad jag hört.
    Jag har dock aldrig hört att det skulle vara så som du beskriver det, utan att det är väldigt sällsynta fiskar och att fridlysningen förhoppningsvis i alla fall ska innebära att de inte dör ut helt.

    Har du bilder? Jag hade mer än gärna besökt vattnet du beskriver för att kika själv, vart är det?
    Emåns vattensystem. Vissa områden är hårt "drabbade" och malen VAR sällsynt, men inte längre. Troligtvis är det de varma somrarna sedan nåt tiotal år som gjort att malen kunnat öka som den gjort. Se på Ems herrgård och havsöringsfisket, fram till för några år sedan var malen mycket ovanlig och någon bifångst per år max vid öringfisket. De senaste åren brukar det komma upp 20-30 per år, på fluga! Fiskade själv öring där i april ifjol och det kom upp 4 stycken då på 2 dagar, fick själv en.

    Men forskningen som finns är nästan obefintlig, den gamla enmansforskningen som pågick under många år byggde på långrevsfiske och uppskattade Emåns totala malbestånd till 200 individer. Antar att det är mycket därav som malen klassades som nästan utrotad i Emån. När den avslutades började man med en annan typ av provfiske med ryssjor. Första årets provfiske resulterade i ÖVER 200 individer! Alltså fler än vad som uppskattades finnas i hela ån totalt...

    Som det ser ut nu är det väldigt gott om mal där och det är klart lättare att fånga en mal än en gädda känns det som. Och om jag hade varit en skurk hade jag förstås provat att fiska riktat efter de riktigt stora, men det får man ju inte.. Och stora är dom också. Vansinnigt kul, men vansinnigt tråkigt att denna fantastiska sportfiskeresurs inte får utnyttjas pga lagstiftning som bygger på gamla och felaktiga siffror. Idag är det istället ett massivt tjuvfiske och ofta av folk utan koll och med för klena utrustningar. Forskarna har fått ett antal malar med krokar och tackel i sig.

    Jo jag har lite bilder förstås men inget jag vill lägga upp offentligt.

    Sen finns det förekomst i ett ganska stort antal vatten till i Kalmar län och även Jönköpings län. Förmodligen härstammar malfångsterna i dessa vatten ofta från malar flyttade från Emån.

    Lämna en kommentar:


  • Archenemy
    replied
    Ursprungligen postat av jakobj Visa inlägg
    Det har konstaterats malförekomst i 30-40 vatten i Sverige vad jag hört.
    Och mestadels handlar det förstås om illegalt förflyttade malar som återfångas och kanske lyckas bilda bestånd på lämpliga platser.
    Att flytta runt mal är nog det mest idiotiska man kan göra som sportfiskare! Malen är en toppredator som kan gå fruktansvärt hårt åt andra fiskbestånd i vatten dit den kommer, exempel finns på vatten i södra Europa där den utrotat exempelvis lax. Dessutom går den hårt åt sjöfågeln. Jag håller till i ett område där malen gått fruktansvärt hårt åt fiskbeståndet, även sjöfågeln är borta och gäddan som tidigare toppredator tycks vara i det närmaste helt undanträngd. Gäddfiske går för övrigt knappt att bedriva pga all mal som nappar istället och de flesta malar under 10-12 kilos vikt är rejält " sandpapprade" av andra malar som gnagt på dom. Antagligen är andra fiskar så hårt nedbetade att dom äter varandra.
    Om man över huvudtaget är rädd om fisken i vattnen flyttar man inte dit en predator som malen då konsekvenserna kan bli fruktansvärda för fiskbestånden och ekosystemet. Låt den vara där den är idag och spridas på naturlig väg om omständigheterna tillåter
    Intressant läsning. Och om du nu huserar kring Västervik så stämmer det ju ganska väl överens med vad jag hört.
    Jag har dock aldrig hört att det skulle vara så som du beskriver det, utan att det är väldigt sällsynta fiskar och att fridlysningen förhoppningsvis i alla fall ska innebära att de inte dör ut helt.

    Har du bilder? Jag hade mer än gärna besökt vattnet du beskriver för att kika själv, vart är det?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
1 svar
222 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Jester Burk II  
Startad av BosseD, 2026-04-29, 15:00
1 svar
185 visningar
2 gillar
Senaste inlägg SharkGirl  
Arbetar...
X