Mörtstim i älvar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtstim i älvar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mörtstim i älvar?

    Efter dagens fiskepass var jag rejält konfunderad över vart de stora mörtstimmen tagit vägen. Sommartid vet jag exakt var dom återfinner sig, och det är rejäla stim som kloggar upp hela bilden på lodet.
    Det komiska är att jag då hittar dom på 7-8 meters djup, tills på kvällen då de går in lite grundare på 3-4 och det vakar då som tusan i ytan. Jag har av någon anledning fått för mig att mörten går ner på djupet, så som de flesta andra stimfiskar brukar göra, när tempen i vattnet blir kallare. Idag körde jag en total sträcka på strax över 8(!) mil för att leta efter dessa förbaskade mörtstim men hittade dom inte...Efter att ha börjat ge upp hoppet om att kunna fiska gädda kring ett sådant stim åkte jag till ett ställe som under hög och sensommar brukar ge rejält fina fiskar. Mycket riktigt, hittar jag då ett mindre mörtstim som håller sig i ytan och jagar insekter med tanke på att de vakar som galningar. Här är det då ett djup på 8 meter i ett brett område, nära till en strömfåra visserligen men ändå.

    Anledningen till att jag letar dessa stim är för att det utgör huvudfödan för gäddan i den här älven. Brukar kunna ha ett riktigt rally om man fiskar runt stimmen på rätt tid! Men som sagt, vill försöka hitta dom på hösten också!

    Är det någon som har koll på vart mörten tar vägen under höst och vinter i älvar? Jag ska ut imorgon igen och se om jag kan få någon rätsida på dom rackarna, men prognosen lovar 16m/s så vi får se.
    Alla tips mottages tacksamt!

  • #2
    Biology homework essay writer
    Hej,

    Jag skrev en artikel om mörtstimar för Journal of Fish Biology. Vi gjorde en slutlig forskning för vår marinbiologiska kurs vid Leibniz-Institute of Freshwater Ecology and Inland Fisheries:

    Livsmedels tillgänglighet och temperatur är två viktiga faktorer som påverkar fiskens tillväxt och förväntas därför påverka livsmiljövalet.
    https://www.researchgate.net/publica...d_feeding_rate

    Kommentera


    • #3
      Hej,

      Finns det möjlighet att du skickar en PDF? Förstår inte hur jag kan ladda ner detta.

      Mvh
      Johan Pettersson

      Kommentera


      • #4
        Känns lite som spam / troll..

        Kommentera


        • #5
          Djupa bakvatten brukar vara heta.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
          36 svar
          23 394 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
          125 svar
          15 222 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg blåvitt88  
          Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
          14 svar
          1 497 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
          16 svar
          773 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
          3 svar
          357 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X