Den amerikanska bassen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den amerikanska bassen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
    Jag håller med i vad Svennis skriver.
    Bassen må vara rolig att fiska efter, men hör inte hemma i våra vatten. Den har aldrig varit en del av vår fauna. Vi har våra inhemska arter som har en naturlig plats i vår natur. Att föra in en ny och främmande art kan störa denna naturliga balans.
    Vi ska vara rädda om den fauna vi har. Är det meningen att en ny art ska etablera sig hos oss så kommer naturen själv att ordna det.
    Vänder mig lite mot det med inhemska arter. Ett lands gränser kan ibland ändras. Säg att EU skulle bli ett enda land. (Gud förbjuder) men är det okey att sprida arter inom det nya landet?
    Nej jag ser det så här. Varje litet vatten eller vattensystem är sitt eget rike. Och har en art inte funnits i det vattnet tidigare så ska man inte få plantera in det bara för det finns på andra platser.
    Ett tydligt exempel är Gös. Har inte gös funnits tidigare i sjön så ska man givetvis inte få plantera ut dem där.
    Den är precis lika invasiv som ex Bass i det nya vattnet där den sprids. Skulle man hävda EU gräns finns det massor av arter som det vore okey att sprida. Ex bass. Och med ett allt varmare klimat så borde de nu för tiden klara sig på vissa platser.

    Kommentera


    • #12
      Bass finns på gran Canaria oxå, stort plus är att det är ett sånt ställe som är lätt att motivera käringen att åka till.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Vänder mig lite mot det med inhemska arter. Ett lands gränser kan ibland ändras. Säg att EU skulle bli ett enda land. (Gud förbjuder) men är det okey att sprida arter inom det nya landet?
        Nej jag ser det så här. Varje litet vatten eller vattensystem är sitt eget rike. Och har en art inte funnits i det vattnet tidigare så ska man inte få plantera in det bara för det finns på andra platser.
        Ett tydligt exempel är Gös. Har inte gös funnits tidigare i sjön så ska man givetvis inte få plantera ut dem där.
        Den är precis lika invasiv som ex Bass i det nya vattnet där den sprids. Skulle man hävda EU gräns finns det massor av arter som det vore okey att sprida. Ex bass. Och med ett allt varmare klimat så borde de nu för tiden klara sig på vissa platser.
        Eller karp. Tänk vad många karpsjöar vi har i vårt land och alla dessa karpar är "invasiva arter" som inte finns naturligt ens i närheten av vår plats på jorden. Jag tänker alltså på gräs- och fjällkarp (med sina olika variationer).

        Kommentera


        • #14
          Hur varmt måste det vara för att dom ska leka?

          Annars klarar dom vårat klimat, har fiskat bass i Lake of the woods i Kanada.
          Dom har varmare somrar och kallare vintrar än vad vi har.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Hur varmt måste det vara för att dom ska leka?

            Annars klarar dom vårat klimat, har fiskat bass i Lake of the woods i Kanada.
            Dom har varmare somrar och kallare vintrar än vad vi har.
            Fick fram att Black bass behöver minst 18grader för att leka. Och de flesta år är det ju inga problem. Men en kall sommar. Ta 2017 som exempel. Du hade jag 17grader i en sjö hemma som dessutom brukar bli rätt varm. I slutet på juli. Samma tid förra året var det 27grader. Så vissa problem kan det nog bli.
            Men visst skulle det på många håll fungera.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
            36 svar
            23 394 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
            125 svar
            15 222 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg blåvitt88  
            Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
            14 svar
            1 497 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
            16 svar
            773 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
            3 svar
            357 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Arbetar...
            X