Rovfiskars behov av fet föda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rovfiskars behov av fet föda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag vet inte inte men risvasar/syren är väl även lekområden för borren men knappast för gäddan...
    Gäddan ska väl helst ha översvämmad "gräsmatta". Är inte helt insatt.

    Risvasen är dock en lika bra matplats för gäddan som abborren.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Jag vet inte inte men risvasar/syren är väl även lekområden för borren men knappast för gäddan...

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Problemet är ju gädda. Visst gynna matplatser kan du göra. Men lekplatser är inte lika lätt. Lättast är om du skolar om till bonde och stänger in dina undangömda sjöar och låter stora tunga oxar gå runt efter stränderna och hjälpa till.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Säkert var syren/vasar förr en nödvändighet men idag tänker jag att det kan förbättra en medioker sjö till ngt mycket bättre vilket fiskevårdande inrättningar som FVO, fiskeklubbar och Sportfiskarna och liknande borde utveckla.

    För egen del så borde några egenproducerade strukturer ge just mig några "hemliga", produktiva grynnor... ffa i "avlägsna" vatten utan båtrampar...

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Egentligen är det inte så konstigt att skapade biotopelement, risvasar med mer, ger ett bättre fiskebestånd, skydd i sig och grund för en näringskedja. Samtidigt är det fantastiskt att vi kan få en sjö med en bottenmässig ”öken” att lokalt/totalt blomstra endast genom att skapa ”oaser”!

    I fiskepressen har man kunnat läsa om hur det runt USA kuster under årtionden skapats ”rev” genom att sänka utrangerade båtar, stridsvagnar och däck. Känns som att vi ligger klart efter där även om vi nyligen läst om nyskapade risvasar bla i Stockholmstrakten, mer sånt i sjö, kust och hav!
    Det var väldigt vanligt här förr. Men sen flyttade folk till städerna och började äta industrimat. Kom det några svältår i landet så kom nog syrena tillbaka.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Egentligen är det inte så konstigt att skapade biotopelement, risvasar med mer, ger ett bättre fiskebestånd, skydd i sig och grund för en näringskedja. Samtidigt är det fantastiskt att vi kan få en sjö med en bottenmässig ”öken” att lokalt/totalt blomstra endast genom att skapa ”oaser”!

    I fiskepressen har man kunnat läsa om hur det runt USA kuster under årtionden skapats ”rev” genom att sänka utrangerade båtar, stridsvagnar och däck. Känns som att vi ligger klart efter där även om vi nyligen läst om nyskapade risvasar bla i Stockholmstrakten, mer sånt i sjö, kust och hav!

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

    trots all inblandning av konstiga botar osv i denna tråden blir jag klart nyfiken, vad tror du är anledningen till att bävern förbättrat förutsättningarna för abborren i sjön?
    att bävern ibland (ofta) tar träd som blir liggande kvar och skapar gömställen för borren?

    upplevdes det som att gäddan blev större med eller mest bara abborren som verkar ha påverkats positivt?

    mvh/peter
    Både gömsle och lekplatser. Bävern skapar struktur.
    Gäddan är sommartid en irritation och betestjuv för mig. Så mest en fisk som skapar svordomar.

    Lämna en kommentar:


  • Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
    Tror inte öring är det första valet. Det är ju att placera ut ytterligare en rovfisk.
    Öring är bra för att gallra i abborrbestånd.

    Det bästa är nog att göra matplatser som syren kallas även risvasar. Som privatperson är det utslaget det bästa sättet att gynna sjön ur en fiskares synpunkt.
    I min lilla skogssjö finns det bäver. När jag pratar med dom äldre, dom som var barn innan bävern återinfördes i naturen. Dom sa att det endast var små abborrar i sjön. gädda och mört fanns såklart. Tack vare bäven så är det nu abborrar på 2kg och över i sjön.
    Men en mindre sjö utan naturliga gömplatser för betefisk som mört och småabborre mår jättebra av syren (risvase).
    Man bör dock placera ut flera stycken om målet är att kunna uppleva bra abborrfiske. Ibland är det gäddan som vaktar syret.

    Gäddan har ju dock mat cyklar om ca 3 veckor sägs det här uppe. Nappar den mindre gäddan så ska man fiska veckan efter. Och håller man koll på detta så vet man i vilken sjö man ska fiska gädda i för bäst utdelning.
    Detta är dock ett talesätt för vinter och att angla gädda. Men bör fungera över resten av året också.
    trots all inblandning av konstiga botar osv i denna tråden blir jag klart nyfiken, vad tror du är anledningen till att bävern förbättrat förutsättningarna för abborren i sjön?
    att bävern ibland (ofta) tar träd som blir liggande kvar och skapar gömställen för borren?

    upplevdes det som att gäddan blev större med eller mest bara abborren som verkar ha påverkats positivt?

    mvh/peter

    Lämna en kommentar:


  • storfiskarn81
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Undrar om inte Hatygadi å barrysingh är botar... eller ngt liknade, känns liksom lite egendomligt OT...
    Så är det nog, sett samma sak på andra forum ett antal gånger.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Undrar om inte Hatygadi å barrysingh är botar... eller ngt liknade, känns liksom lite egendomligt OT...

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
36 svar
23 490 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
125 svar
15 246 visningar
0 gillar
Senaste inlägg blåvitt88  
Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
14 svar
1 510 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
3 svar
367 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
3 svar
344 visningar
0 gillar
Senaste inlägg BeeMan
av BeeMan
 
Arbetar...
X