Vad hade jag på kroken?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad hade jag på kroken??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad hade jag på kroken??

    Fiskade i stora hällungen idag och efter en halvtimmes kastande med en grön jigg så nappade det till slut. Hugget var typ ganska mjukt om man kan säga så. Men sen när jag började veva så gjorde fisken bara huvudryckningar sen slutade den göra det då var den bara väldigt tung sen började göra huvudskakningar igen och då slet den sig med en jigg i munnen. Så jag undrar om nån vet vad det kan ha varit för fisk. jag såg den inte men den var ganska tung.

  • #2
    Gädda gissar jag på.
    Har aldrig fått en gös så vet inte hur dom hugger.

    Kommentera


    • #3
      Jag tippar på bottennapp

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Pontan89 Visa inlägg
        Fiskade i stora hällungen idag och efter en halvtimmes kastande med en grön jigg så nappade det till slut. Hugget var typ ganska mjukt om man kan säga så. Men sen när jag började veva så gjorde fisken bara huvudryckningar sen slutade den göra det då var den bara väldigt tung sen började göra huvudskakningar igen och då slet den sig med en jigg i munnen. Så jag undrar om nån vet vad det kan ha varit för fisk. jag såg den inte men den var ganska tung.
        Det var troligtvis en sådan här krabat med vassa tänder och gula fläckar du kände ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm ....
        Gör ett märke i båtrelingen så vet du exakt var den högg och kan återvända till platsen vid ett annat tillfälle...

        Gösen är å andra sidan ingen riktig fighter....
        Trots att gösen är en kraftfull och uthållig simmare försöker den bara att köra ner i botten när den är krokad. Inte ens storgösar på 8-10 kilo bjuder på någon längre eller hårdare fight. Fyra, fem dykningar mot botten och sedan är den färdig för håv eller handflata! Vid spinn- eller haspelfiske med ultralätt utrustning och vanlig 0,25 mm nylonlina kan fighten vara i ett tiotal minuter innan gösen vänder upp sida och buk!


        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-25, 18:46.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren!! Dom flesta gäddorna jag gånger rusar 4 m sen stannar dom oså börjar man veva så blir dom galna!

          Kommentera


          • #6
            Svårt att vara helt säker. Hur stor var jiggen? Hur lätt utrustning använde du?

            Det händer ju att både braxen och sutare tar på jigg. Mest troligt var det dock en gädda.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Svårt att vara helt säker. Hur stor var jiggen? Hur lätt utrustning använde du?

              Det händer ju att både braxen och sutare tar på jigg. Mest troligt var det dock en gädda.
              Jiggen vart en mcrubber bass som spö var det Shimano katana dx spinning och som rulle var det en daiwa ninja. Grejerna var inte långt från bristnings gränsen asså.

              Kommentera


              • #8
                Sannolikt en gädda.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Pontan89 Visa inlägg

                  Jiggen vart en mcrubber bass som spö var det Shimano katana dx spinning och som rulle var det en daiwa ninja. Grejerna var inte långt från bristnings gränsen asså.
                  Spöet och rullen säger inte så mycket om du inte anger kastvikt/storlek.
                  Mc Rubber bass är ju en ganska stor jigg så du lär ha krokat en gädda.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Kan ha varit en av de stora, ytterst sällsynta öringarna som tydligen ska stryka runt i Hällungen. Störst chans är att det var en gädda av större kaliber, de stora gäddorna som fått synat insidan av min båt har betett sig likt din beskrivning

                    Får man fråga hur ditt fiske i Hällungen har varit under det senaste året?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 220 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
                    16 svar
                    773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    357 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X