Gäddfiske vintertid på isfria vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske vintertid på isfria vatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddfiske vintertid på isfria vatten

    Tjena,

    Vi har varit ute tre pass på Mälaren i januari utan ett pet. Framförallt har vi kört pelagiskt i områden där betesfisken cirkulerar (vilket ofta levererar för oss på hösten), men det verkar inte vara rätt melodi.

    Vart söker ni gäddan i isfria sjöar den här tiden på året?

  • #2
    Ursprungligen postat av petterdun Visa inlägg
    Tjena,

    Vi har varit ute tre pass på Mälaren i januari utan ett pet. Framförallt har vi kört pelagiskt i områden där betesfisken cirkulerar (vilket ofta levererar för oss på hösten), men det verkar inte vara rätt melodi.

    Vart söker ni gäddan i isfria sjöar den här tiden på året?
    Medan jag bodde i Huskvarna o sedan i Aneby syd Ralången så var jag ute tills isen la sig och då kunde det se ut så här ibland i båten. Jag körde trolling eftersom det var svårt med betesfisk så det blev inget gädd- el. gösmete. Inga gösar så sent på säsongen men gäddor var på hugget.
    Rapala GFR 18 cm o samma i silver.
    https://www.dogger.se/rapala-flytand...YaArmeEALw_wcB
    Click image for larger version

Name:	Ralången nov - -79 el. 80.jpg
Views:	790
Size:	33,5 KB
ID:	2534666
    Ingen över 7 kg.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Längs botten i djupbranter. Många vevstopp....

      Kommentera


      • #4
        Jo i Ralången fick jag dom lite här och var i sjön för den är inte mer än 5 m djup o kanske 5,2 m på våren vid snösmältning.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          96:an jag fick upp i helgen högg någon meter under ytan över en brant där det stupar från 3 till 12 meters djup. Sjön är som mest 18 meter djup.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av petterdun Visa inlägg
            Tjena,

            Vi har varit ute tre pass på Mälaren i januari utan ett pet. Framförallt har vi kört pelagiskt i områden där betesfisken cirkulerar (vilket ofta levererar för oss på hösten), men det verkar inte vara rätt melodi.

            Vart söker ni gäddan i isfria sjöar den här tiden på året?
            ----------------------------------------------------------------------

            Studera omgivningen och leta efter vikar och stränder med täta vassar där djupbranten inte ligger så långt utanför vasskanten...

            Eftersom varken Abborre eller Gös leker nu är Gäddan inte präglad på att äta någon av dessa fiskarter. Du bör därför leta efter långsamt sjunkande eller svävande (suspending) wobbler i fiskeboxen som kan göra Gäddan nyfiken. En orange eller en ljusblå wobbler med silversidor kan ge utdelning...

            Ett tips på vägen är att veva in wobblern "låångsamt" och gärna med korta pauser....

            Go for the Big Ones!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Körde gädda i Mälaren för lite drygt 2V sedan & vi hade 10 fisk i båten 93cm på topp .
              Vi hitta gräs på några ställen & strax utanför gräset mellan 3-6m högg dom, oftast på polarns bete i Firetiger som gick ca1m under ytan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                Medan jag bodde i Huskvarna o sedan i Aneby syd Ralången så var jag ute tills isen la sig och då kunde det se ut så här ibland i båten. Jag körde trolling eftersom det var svårt med betesfisk så det blev inget gädd- el. gösmete. Inga gösar så sent på säsongen men gäddor var på hugget.
                Rapala GFR 18 cm o samma i silver.
                https://www.dogger.se/rapala-flytand...YaArmeEALw_wcB
                Click image for larger version  Name:	Ralången nov - -79 el. 80.jpg Views:	182 Size:	33,5 KB ID:	2534666
                Ingen över 7 kg.
                Hej Isjonsson;

                Har du hört talas om C&R, Catch and Release?

                Min dator är så gammal att jag inte vet hur man ska lägga till några" smilies" ...
                Den största syndaren av oss alla är jag....
                Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-05, 19:14.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Hej Isjonsson;

                  Har du hört talas om C&R, Catch and Release?

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Hej Leif,

                  Ja, det har jag men det var inte så vanligt i slutet på 70-talet o början på 80-talet.
                  Vad ska man göra när krokarna på wobblerna har satt sig ända ner i halsen på några av gäddorna?
                  Det enda som jag hade i fisktång på den tiden var en ABU Fisketång och då kommer man inte så långt ner i munnen så att man kan vrida ut kroken.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg


                    Hej Leif,

                    Ja, det har jag men det var inte så vanligt i slutet på 70-talet o början på 80-talet.
                    Vad ska man göra när krokarna på wobblerna har satt sig ända ner i halsen på några av gäddorna?
                    Det enda som jag hade i fisktång på den tiden var en ABU Fisketång och då kommer man inte så långt ner i munnen så att man kan vrida ut kroken.
                    Tror jag nästan aldrig har haft oturen att sätta en wobbler långt ner i gäddans hals ärligt talat. Inte vad jag kan dra mig till minnes iaf, och jag har fiskat större delen av mitt liv.

                    Imponerande att lyckas med detta på... hur många gäddor... 5 av 7?
                    Under en och samma fisketur...

                    :/
                    Mvh,
                    Lucas

                    "Stockholm Fishing" @ Facebook

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 480 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 244 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 502 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X